„Pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi przez szefa” – ile w tym prawdy?

10 maja 2024, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

„Lubię to, czym zajmuję się na co dzień, ale nie jestem w stanie wytrzymać z moim przełożonym”, „Dopiero miesiąc po zatrudnieniu zrozumiałem, skąd bierze się taka rotacja wśród pracowników”, „Zależało mi na pracy w dużej firmie, ale szybko się wypaliłam” – to tylko kilka wypowiedzi, jakie przewijają się w mediach społecznościowych w kontekście pracy i managerów. Czy jest tak źle? „Bycie szefem to nie tylko wydawanie poleceń, a naprawdę ciężka praca. Oczywiście, jeśli jesteś liderem z krwi i kości” – przekonuje Kamila Mazurek, Life & Business Coach. 

Employer branding to zestaw działań podejmowanych przez firmę w celu kreowania pozytywnego wizerunku jako pracodawcy. Jest to kluczowy element w przyciąganiu i utrzymaniu pracowników oraz budowaniu relacji z partnerami biznesowymi i klientami. Termin ten został wprowadzony przez firmę McKinsey w 2001 roku i obejmuje działania skierowane zarówno do obecnych, jak i potencjalnych pracowników.

Ze świecą szukać dziś dużej organizacji, która nie ma specjalnej jednostki, poświęconej tym wizerunkowym działaniom. Dobrze widać to na LinkedIn. Pracownicy obserwują te profile, ponieważ chcą pracować w miejscach, gdzie są możliwości rozwoju, szeroki pakiet benefitów, a człowiek nie jest tylko numerkiem na liście płac” – mówi Kamila Mazurek, Life & Business Coach i dodaje: „Te działania są szalenie ważne, ponieważ pokazują, jak ewoluuje kultura pracy, pozwala pracownikom dokonywać pogłębionych wyborów w kwestii rozwoju zawodowego, a także utożsamiać się z firmą. Wszystko pięknie, ale… Tak, niestety mamy też ALE.

Wizerunek a realia – malowanie trawy na zielono?

Głównym celem Employer Brandingu jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy w opinii pracowników firmy, kluczowych kandydatów na rynku pracy oraz partnerów biznesowych, klientów i innych kluczowych udziałowców. Te szeroko zakrojone działania firmy, które mają na celu kreowanie wizerunku pożądanego pracodawcy, dla wielu zrekrutowanych pracowników (nierzadko wybitnych specjalistów z branży) szybko przestają mieć znaczenie, gdy dochodzi do zderzenia ze złym szefem.

„Niestety, to bolączka wielu przedsiębiorstw – pracownik przychodzi do firmy, a z powodu niekompetentnego managera, chce z niej uciekać. Myślę, że każdy z nas ma w kręgu znajomych choć jedną osobę, która w niemal każdej rozmowie potrafi napomknąć o swojej relacji z przełożonym, a niektóre opowieści potrafią jeżyć włos na głowie. Wysokie stanowiska, które wiążą się z zarządzaniem ludźmi, to nie tylko prestiż i wydawanie poleceń. to przede wszystkim ciężka i pełna odpowiedzialności praca. Każdy manager jest niejako wizytówką pracodawcy i wartości, którymi kieruje się przedsiębiorstwo” – podkreśla ekspertka.

Dobry lider czyli jaki?

Zdaniem Kamili Mazurek, dobry lider zespołu charakteryzuje się szeregiem cech, które pomagają mu skutecznie zarządzać ludźmi i osiągać cele organizacyjne. Najważniejsze cechy i umiejętności, które warto wymienić to: komunikatywność, empatia, zaangażowanie, decyzyjność, sprawiedliwość, inspirowanie podwładnych, rozwój (swój i zespołu), dzielenie się wiedzą, elastyczność oraz zorientowanie na cele.

„Niektóre z tych kompetencji można wypracować, ale warunkiem jest chęć do zmiany. Z własnego doświadczenia wiem, że najgorsi są szefowie, którzy są przekonani o swojej nieomylności, zawsze chcą mieć ostatnie zdanie i nie słuchają innych. Przecież nasz podwładny może mieć genialny pomysł na usprawnienie procesu produkcji, ale trzeba go wysłuchać.  Może w zespole jest konflikt, o którym nie wiemy, a który demotywuje resztę współpracowników. Może powodem frustracji jest brak feedbacku?” – komentuje Kamila Mazurek.

Każde wypowiedzenie wymaga analizy i refleksji

Mobbing to forma nękania, przemocy psychologicznej lub emocjonalnej, która polega na systematycznym i długotrwałym naruszaniu godności i praw pracownika przez jedną lub więcej osób w miejscu pracy. O tym zjawisku mówi się dużo już od dobrych kilkunastu lat. Te karygodne praktyki w większości przedsiębiorstw są szybko tępione.

Wiemy, że przykłady zachowań mobbingowych mogą obejmować obraźliwe komentarze, izolowanie pracownika, wyśmiewanie, poniżanie, ignorowanie jego opinii lub wkładu w pracę, szkodzenie reputacji zawodowej, nadużywanie władzy, groźby, a nawet przemoc fizyczną.

„W miejscu pracy nie musi dochodzić do mobbingu, by pracownik zaczął rozglądać się za nową pracą. Czasem jest to niedostrzeganie starań, brak możliwości rozwoju, nadmierna kontrola i brak zaufania, szwankująca komunikacja, brak współpracy, czy… nikłe kompetencje miękkie” – wylicza ekspertka.

Dobry lider będzie chciał się rozwijać na różnych płaszczyznach, by móc ramię w ramię pracować ze swoim zespołem na najlepsze wyniki. Wielu pracowników decyduje się na zmianę pracy z powodu relacji z przełożonym. Choć może to brzmieć jak stereotyp, rzeczywiście istnieje wiele przypadków, gdzie stosunek pracownika do szefa determinuje jego dalsze losy w firmie. 

„W przypadku dużej rotacji w konkretnym dziale sugerowałabym osobom wyżej umiejscowionym w organizacji dokładne przyjrzenie się relacjom w danym obszarze. Szczególnie, gdy tracimy dobrych i cenionych pracowników, a w momencie składania wypowiedzenia nie podejmują negocjacji w kwestii wynagrodzenia. To sygnał alarmowy. Większość z nas wolałaby zostać w miejscu, które zna, jeśli czuje się w nim dobrze, widzi szanse rozwoju i czuje się doceniana jako człowiek, ale także finansowo” – podsumowuje Kamila Mazurek.

***

Kamila Mazurek to założycielka MK Institute, certyfikowany mówca, Master Trener RMP, life& business coach. Współautorka książki „Sztuka Inspirowania”. Ma na koncie wiele wystąpień publicznych, w tym podczas konferencji „100 % Inspiracji” z autorskim wykładem „(…)Dlaczego porozumienie liczy się w biznesie?”. Autorka indywidualnego programu rozwojowego „Przejdź bezpiecznie przez zmianę”. Prowadzi wykłady i szkolenia skupiające się na budowaniu relacji i porozumienia w firmach i organizacjach. Korzysta z narzędzi psychologicznych, które pozwalają na głębsze zrozumienie ludzkich motywacji i potrzeb.

Więcej informacji:

https://kamilamazurek.com/

https://pl.linkedin.com/in/kama-mazurek



Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz