„Bądź najlepszą wersją siebie” – recenzja

10 czerwca 2014, dodał: Pasek
Artykuł zewnętrzny

drzwi do porozumienia

Komunikacja. To magiczne słowo stanowi klucz do sukcesu, noszącego znamiona poczucia szczęścia i ogólnego zadowolenia z życia. Mimo to wzajemna komunikacja, zamiast ułatwiać często utrudnia proces porozumiewania się, a to za sprawą stosowania niewłaściwych komunikatów, trudności w aktywnym słuchaniu, czy tłumieniu konfliktów. A przecież to, w jaki sposób się komunikujemy, poniekąd wpływa na to, jacy jesteśmy…

 Jak wskazuje Linda Adams-współautorka metody Gordona oraz autorka programu rozwojowego „Be Your Best”, ludzie szczęśliwi i radośni odznaczają się wysokim poziomem tolerancji i otwartości, są cenieni jako rozmówcy, doradcy, przyjaciele i pracownicy. Przyczyn wspomnianego stanu rzeczy należy doszukiwać się w wysokim poziomie zaspokojenia ich wewnętrznych potrzeb. Zdaniem amerykańskiej socjolog, aby być traktowanym przez innych z uwagą i szacunkiem, wpierw trzeba wspomnianą uwagą obdarzyć samego siebie, po to by poznać swoje potrzeby i nauczyć się je skutecznie komunikować, nie odbierając przy tym godności i szacunku rozmówcom.

Jak zatem być efektywnym w komunikacji z innymi?

Ludzie mają skłonność do porozumiewania się raczej poprzez role, jakie pełnią, nie zaś prawdziwe Ja. Trening społeczny, czy też wychowanie w danej kulturze nauczyło ich bowiem, iż należy ukrywać własne wnętrze, a więc myśli, uczucia, opinie. Niestety, ale w konsekwencji tłumionych uczuć, myśli i emocji, pojawia się gniew, sarkazm i nadmierny krytycyzm, nie rzadko też dolegliwości typu somatycznego, np. bóle głowy. Wniosek: Należy mówić o sobie przez pryzmat swoich autentycznych myśli, uczuć i potrzeb, najlepiej korzystając z komunikatu typu Ja.

Komunikat typu Ty winien odejść do lamusa.

Komunikat typu Ja stanowi pierwszy krok do skutecznej komunikacji. Rozróżnia się jego cztery rodzaje: deklaracyjny, adekwatny, zapobiegawczy i konfrontacyjny. Komunikat typu Ja jest o wiele bardziej efektywny, niż komunikat Ty: „Jesteś taki leniwy”, „Rządzisz się jak szara gęś”, którego konsekwencjami mogą być: brak odpowiedzialności za własne uczucia, wzbudzenie u innych oporu, który oddala od celu, poniżenie drugiej osoby, wzbudzenie chęci odwetu u rozmówcy, brak szacunku dla uczuć drugiego człowieka. Komunikat Ty warto więc zastąpić komunikatem Ja: „ Chciałbym wiedzieć, dlaczego nie wykonałeś tego zadania”, „ Naprawdę nie lubię osób, które narzucają innym swoje zdanie”, życie wówczas stanie się prostsze.

Myśl, mów i słuchaj, a będziesz szczęśliwy

Komunikacja stanowi nieodłączny element życia społecznego, wpływa na jakość relacji, zadowolenie i radość z życia oraz efektywne rozwiązywanie konfliktów bez użycia przemocy.Na co dzień każdy z nas komunikuje się ze swoimi domownikami, przyjaciółmi, pracownikami. Człowiek, jako istota społeczna pozostaje w relacji z innymi w różnych sferach życia. Ważne jest, by nauczyć się komunikować swoje potrzeby w sposób asertywny z uwzględnieniem, iż komunikacja to nie tylko aktywne wyrażanie siebie i werbalizowanie swoich myśli, uczuć, czy potrzeb. To także aktywne słuchanie innych w sytuacjach trudnych, noszących znamiona konfliktu. Należy pamiętać, iż gotowość zainteresowania się odczuciami i sprawami innych jest tym, co odróżnia osobę asertywną od agresywnej. Warto zatem wyrażać swoje myśli, uczucia, lęki, pozostawiając jednocześnie przestrzeń dla uczuć i myśli innych.

Ekspertem być- merytoryczna baza w postaci książki

Wszystkich zainteresowanych poprawą jakości komunikacji odsyłam do poradnika autorstwa Lindy Adams, „Bądź najlepszą wersją siebie”. Niniejsza książka wpisuje się w obszar rozwoju osobistego, stanowiąc przy tym skuteczne narzędzie poprawy komunikacji zarówno w rodzinie,w gronie przyjaciół jak i w pracy. Każdy, kto po nią sięgnie, nauczy się jak efektywnie stosować komunikat typu Ja, rozwiązywać konflikty potrzeb i wartości, dowie się także jak skutecznie planować działania. Wspomniany poradnik napisany jest w sposób przejrzysty, zaś przywołane przez jego autorkę liczne przykłady z życia uczestników warsztatów dotyczących komunikacji, przybliżają problem i ewaluacje jego rozwiązań, wspomagając tym samym proces nauki.

 






Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Nietypowa aranżacja biura - jak sąd…
Nietypowa ale praktyczna aranżacja biura może być jak najbardziej. Podoba mi się!
"nocne marki" - dozwolone po 22 :)
Ja bardzo późno chodzę spać, więc zanim zasnę co nie mam z tym...
Depilacja-co najlepsze?
Depilatory laserowe są bardziej precyzyjne niż IPL. Wielu ekspertów uznaje, że jest to najskuteczniejsza...
Torebka duża czy mała?
Małe torebki okazują się być świetnym dodatkiem stylizacyjnym. Dla przykładu mała torebka na łańcuszku...