Jak stan łazienek w szkołach wpływa na komfort uczniów?

25 września 2017, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

 Co trzeci uczeń szkoły podstawowej unika korzystania ze szkolnej toalety[1] – przyczyny i konsekwencje

Opowiada dr Magdalena Śniegulska z Zakładu Psychologii Klinicznej Dziecka Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS, Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, ekspert programu „Wzorowa Łazienka”.

Nie zawsze czyste, bez mydła, papieru toaletowego i ręczników, zniechęcające brzydkim zapachem – tak część uczniów postrzega toalety w szkołach podstawowych, czego dowodzi badanie przeprowadzone przez inicjatora programu „Wzorowa Łazienka”[2]. Swoimi obawami dzieci dzielą się z rodzicami. Dlatego u progu nowego roku szkolnego powinni oni zwrócić szczególną uwagę na stan łazienek w szkołach swoich pociech, bo – jak dowodzi dr Magdalena Śniegulska z Zakładu Psychologii Klinicznej Dziecka Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS, ekspert programu „Wzorowa Łazienka – może to mieć duży wpływ nie tylko na edukację nawyków higienicznych, ale także na samopoczucie dziecka, jego komfort przebywania w szkole, a nawet koncentrację i wyniki w nauce. Dlaczego?

1. Czysta, dobrze wyposażona łazienka umożliwia naukę i realizację właściwych nawyków higienicznych

Od dzieciństwa uczymy dzieci właściwych nawyków higienicznych. Są one przyzwyczajone, że w domowej łazience wszystkie służące do tych celów przedmioty i środki są zawsze pod ręką. Nie mają one obaw poruszać się w tej przestrzeni, dotykać i korzystać z sanitariatów. „Czas szkolny to moment, kiedy dorosły, ale i dziecko mówi „sprawdzam” – na ile przydatne były nauki i na ile dziecko opanowało umiejętności związane z dbaniem o higienę. Jaki dostaje komunikat, kiedy nauczyło się, jak ważne jest mycie rąk mydłem i dbanie o czystość, kiedy w toalecie szkolnej brak papieru, mydła, a niejednokrotnie wody – bo ktoś urwał kran?”, zwraca uwagę psycholog Magdalena Śniegulska. Stąd tak ważne jest, by szkolna łazienka była odpowiednio wyposażona – zawsze muszą się w niej znajdować mydło, ręczniki papierowe, papier toaletowy. Nie można doprowadzić do sytuacji, kiedy dziecko musi biegać po szkole w poszukiwaniu łazienki, w której będzie dostęp do tych rzeczy.

2. Łazienka – komfortowa i dająca poczucie bezpieczeństwa – pozwala swobodnie realizować najbardziej intymne potrzeby dzieci

Szkolne toalety często traktowane są po macoszemu – najwięcej uwagi poświęca się przestrzeniom sal lekcyjnych, o łazienkach myśląc na samym końcu. Niesłusznie. Szkolna łazienka jest miejscem, w którym dzieci załatwiają swoje najbardziej intymne potrzeby. Dlatego musi być ona miejscem niezwykle przyjaznym, zachęcającym, w którym uczniowie mają się czuć komfortowo. Pobytowi w niej nie powinien towarzyszyć stres czy nerwowość. Jest to szczególnie ważne w młodszej grupie uczniów.

Jak bowiem zauważa dr Magdalena Śniegulska, „dzieciom w okresie wczesnoszkolnym niejednokrotnie towarzyszy napięcie związane z aktywnością szkolną. Dużo częściej niż dzieci starsze muszą korzystać z toalety – procesy fizjologiczne są bardziej dynamiczne. Ważne, aby toaleta była miejscem, gdzie czują się bezpieczne. Powinny oceniać otoczenie jako przyjazne i zadbane – to gwarantuje zapobieganie takim zachowaniom, w których dzieci przez cały dzień nie korzystają z toalety i wstrzymują swoje potrzeby fizjologiczne. Konsekwencje zdrowotne (fizyczne i psychiczne) takich negatywnych zachowań mogą być bardzo duże. Począwszy od braku możliwości skupienia się na przebiegu zajęć lekcyjnych, a co za tym idzie – trudności w przyswajaniu wiedzy, przez silny stres, aż po poważne schorzenia natury psychicznej i fobie”.

3. Przyjazna łazienka jest miejscem wyciszenia i uspokojenia emocji

Spędzając najwięcej czasu w salach lekcyjnych, uczniowie w sposób naturalny szukają miejsc integracji czy też dających możliwość spokojnej rozmowy poza nimi. Są to szkolne korytarze, stołówki, ale i właśnie toalety. „Ponadto warto pamiętać, że toaleta jest miejscem, które pomaga się też wyciszyć, uspokoić emocje, zapanować nad sobą”, wskazuje psycholog.

4. Estetyczne wnętrza przestrzeni szkolnych są elementem wychowania estetycznego

W przypadku szkolnej toalety aspekt estetyczny wydaje się schodzić na dalszy plan – w co trzeciej szkole remont łazienki odbył się dawniej niż 5 lat temu[3]. Warto zmienić to podejście. „Szkoła bowiem powinna też być miejscem wychowania estetycznego, w którym najmłodsi uczą się wrażliwości na piękno”, opowiada dr Magdalena Śniegulska. „Nauka przez kontakt z dobrymi wzorcami estetycznymi ma szansę zaowocować w przyszłości. To, w jakim środowisku wzrastamy, co nas kształtuje, wpływa na sposób naszego funkcjonowania w społeczeństwie. Dlatego też to na nas – dorosłych – spoczywa odpowiedzialność za to, jak będzie wyglądało najbliższe otoczenie dzieci”.

„Ponadto estetyczne, zadbane otoczenie niejako „wymusza” zachowania zgodne z normą społeczną. Dowodzą tego liczne badania z zakresu psychologii społecznej i wywierania wpływu. Robert Cialdini od lat przekonuje: chcesz, żeby dziecko nie śmieciło, zachowywało porządek, dbało o otoczenie, zadbaj, by wzrastało w czystym i estetycznym środowisku, pokazuj, że dbanie o otoczenie jest społeczną normą. Wzmacniaj każdy przejaw pozytywnego zachowania i pomniejszaj liczbę zachowań niepożądanych! Mów, że dziecko świetnie sprząta, dba o ład, jest wrażliwe na piękno – nawet, gdy nie do końca to wychodzi”, opowiada ekspert.

Jaka więc powinna być wzorowa łazienka w szkole?

* Czysta – dziecko nie może bać się dotykania wyposażenia łazienki. Powinny się w niej znajdować odpowiednie środki higieniczne. Ma w niej panować ładny zapach. Musi umożliwiać realizację wcześniej nabytych właściwych nawyków higienicznych.

* Musi dawać możliwość izolacji i wyciszenia, poczucia intymności.

* Sprzęty powinny być dopasowane do fizycznych możliwości dziecka – krany i umywalki muszą być umiejscowione na odpowiedniej wysokości, podobnie miski wc czy spłuczki, by korzystanie z nich nie było dla najmłodszych stresogenne.

* Estetyczna i przyjazna, by zachęcała uczniów do wizyt, kiedy tylko tego potrzebują.

Niestety szkoły nie zawsze dysponują budżetem, który mogą przeznaczyć na remont czy wyposażenie toalet, by spełniały wszystkie powyższe zalecenia. Z obserwacji takiego stanu rzeczy oraz potrzeb dzieci, które oczekują czystych, estetycznych, higienicznych łazienek zrodził się program „Wzorowa Łazienka”. Wzięcie przez szkołę udziału w nim daje placówce szansę wygrania remontu szkolnej łazienki o wartości 30 000 zł. Rejestracja w programie oznacza również możliwość pogłębienia świadomości uczniów w zakresie higieny. Każda szkoła, która przystąpi do programu, otrzyma bowiem dedykowane materiały edukacyjne wraz ze scenariuszami lekcji. Są one przygotowane w taki sposób, aby można było z nich korzystać na lekcjach wychowawczych dla dzieci w każdej klasie szkoły podstawowej.

Więcej informacji o programie znajduje się na www.wzorowalazienka.pl.

————————————————————————————————————-

[1]  źródło: GfK 2014 | Badanie stanu szkolnych toalet przed kampanią CSR dla marki Domestos, Lipiec 2014.

[2] jw.

[3] jw.



Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Żubrówka czy Luksusowa na imprezę?…
Ja nie piję wódki, więc się nie wypowiem która lepsza. Ja na imprezę...
Jaki utrwalacz do pazknoci ???
Utwardzacz może być stosowany jako baza pod kolorowy lakier lub samodzielnie, jako preparat odżywczy....
Niechęć do macierzyństwa
W takim uproszczonym schemacie myślenia nie mieszczą się inne powody, z jakich ktoś...
pasemka na czarne włosy
Pasemka na czarnych włosach mogą być subtelne i naturalne, na przykład w kolorze średniego...