Gdzie jest najwięcej wapnia w pożywieniu?

23 maja 2021, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

 

Wapń to pierwiastek niezbędny dla funkcjonowania całego organizmu. Choć przede wszystkim kojarzony jest on jako budulec kości i zębów, pełni on także ważną rolę w prawidłowej pracy układu hormonalnego, krwionośnego i nerwowego. Ma wpływ na proces krzepnięcia krwi i sprawność mięśni, aktywuje niektóre enzymy do działania oraz bierze udział w regulacji gospodarki kwasowo – zasadowej. Bardzo ważne jest więc, aby zadbać o odpowiednią ilość wapnia w swojej codziennej diecie. Po jakie produkty najlepiej sięgnąć?

wapń w pożywieniu

Wapń w codziennej diecie

Na początku warto ustalić, ile wapnia należy spożywać dziennie. Przyjmuje się, że osoba dorosła powinna przyjmować średnio 1000 mg tego pierwiastka każdego dnia. Trzeba jednak pamiętać, że zapotrzebowanie na wapń zwiększa się w pewnych okresach życia. Należą do nich:
-okres intensywnego wzrostu u dzieci i młodzieży,
-okres ciąży i karmienia piersią,
-rehabilitacja i okres po złamaniach kości,
-menopauza,
-okres powyżej 50 roku życia.

Produkty bogate w wapń

Wapń można znaleźć w wielu produktach spożywczych. Przede wszystkim w nabiale. Warto więc każdego dnia sięgać po mleko, jogurty naturalne, kefiry, maślanki, twarożki czy śmietanę. Ale także warzywa stanowią cenne źródła wapnia. Należą do nich m.in. brokuły, szpinak, awokado, kapusta, jarmuż, cebula i zielony groszek. Pierwiastek ten zawierają rośliny strączkowe jak soczewica, biała fasola czy soja. Dzienne zapotrzebowanie na wapń można także uzupełnić za sprawą maku, sezamu i orzechów. Wapń znajduje się również w suszonych owocach m.in. figi i morele. Warto od czasu do czasu sięgnąć po ryby z ośćmi, jak szprotki czy sardynki. Więcej o produktach bogatych w wapń można przeczytać na https://calperos.pl/blog/sg/produkty-bogate-w-wapn-zrodla-wapnia-w-codziennej-diecie/.

A może suplementacja?

Najlepszym źródłem wapnia jest zdrowa i zbilansowana dieta. W pewnych przypadkach warto jednak wspomóc się suplementacją. Chodzi o osoby, u których występuje zwiększone zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Często zdarza się także, że pewne osoby dopiero wdrażają odpowiednie nawyki żywieniowe, a ich dieta wciąż pozostawia wiele do życzenia. W różnych tego typu sytuacjach można sięgnąć po preparat, który zaspokoi dzienne zapotrzebowanie na wapń. Który jednak z produktów wybrać? Polecić można Calperos 500, który zawiera bardzo dobrze przyswajalny przez ludzki organizm węglan wapnia. Choć preparat ma status leku, można go zakupić bez recepty i stosować profilaktycznie. Więcej informacji można uzyskać na stronie https://calperos.pl/.

Wrogowie wapnia

Nawet jeśli wdrożymy do naszej diety różne źródła wapnia czy suplementację, niekoniecznie dostarczymy organizmowi potrzebnej dawki pierwiastka. Wszystko za sprawą tzw. wrogów wapnia. Należy do nich alkohol, który pity w nadmiarze, powoduje wypłukiwanie pierwiastka wraz z moczem. Takie samo działanie ma zresztą kofeina. Również palenie papierosów zmniejsza wchłanialność wapnia. Powinno się także ograniczyć spożycie soli czy napojów gazowanych, które zawierają kwas fosforowy. Co w zamian? Przede wszystkim warto postawić na ruch na świeżym powietrzu. Aktywność fizyczna będzie miała dobry wpływ na kondycję kości i cały organizm. Z kolei przebywanie na zewnątrz zwiększa naszą ekspozycję na słońce. To właśnie pod jego wpływem wytarza się w organizmie witamina D, która jest niezbędna do prawidłowego przyswajania wapnia.

Wapń to pierwiastek, o którym nie powinno się zapominać w codziennej diecie. Jego niedobór może prowadzić do wielu nieprzyjemnych schorzeń (na czele z osteoporozą) oraz dolegliwości. Z kolei dbałość o spożywanie wapnia z pewnością przyniesie wiele korzyści, w postaci lepszego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Na szczęście pierwiastek ten dostępny jest w rozmaitych produktach, dzięki czemu można jeść smacznie, zdrowo i różnorodnie. Trzeba jednak pamiętać, że pewne szkodliwe nawyki będą prowadzić do utraty wapnia bądź utrudniać jego wchłanianie. Warto więc walczyć z nałogami i niezbyt korzystnymi dla organizmu przyzwyczajeniami.

 

 

 



Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz