Wygląd zębów oraz nieświeży oddech mogą wpłynąć na decyzję o awansie, tymczasem ledwo 4 proc. Polaków zamienia przerwę na papierosa na przerwę na mycie zębów.
Przez zęby możesz stracić szansę na awans
Co mają zęby do kariery zawodowej? Okazuje się, że coraz więcej. Nieprzyjemny oddech, stłoczone zęby, ubytki i przebarwienia powstałe np. z kawy lub papierosów, mogą mieć wpływ na decyzję szefa o awansie nastawiając go do nas negatywnie. Potwierdzają to wyniki ankiety, jaką AXA PPP przeprowadziła w Wielkiej Brytanii. Aż 44 proc. osób decyzyjnych w średnich i małych firmach w przyznaje dziś wprost – stan uśmiechu może mieć wpływ na awans, deklasyfikując umiejętności pracownika.
W tych zawodach wymagają uśmiechu
Masz fatalne zęby, nie awansują cię. Chociaż to brutalne, to coraz częściej pracodawcy zaglądają nam w zęby. Powód – klienci wielu firm chcą mieć do czynienia, nie tylko z doświadczonym i znającym się na swoim fachu personelem, ale także z takim o nienagannej prezencji. Zawodem numer jeden, w którym bezwarunkowo liczy się perfekcyjny uśmiech jest profesja handlowca.
Zdaniem aż 67 proc. Polaków powinien on mieć wyjątkowo zadbane zęby, na drugim miejscu znalazł się zawód aktora – 62 proc. Ale idealnych uśmiechów wymagamy także od personelu medycznego – 52 proc. i od nauczycieli – 49 proc. Dobrze, kiedy o zęby dba także biznesmen, wskazało go 47 proc. 31 proc. chciałoby widzieć pięknie uśmiechających się policjantów, a 28 wskazuje stewardessy – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim Clinic w Katowicach.
Uwaga – szef wącha
Jak ważny jest uśmiech dla firm i pracodawców potwierdzają badania AXA PPP w Wielkiej Brytanii. Aż 48 proc. wysoko postawionych managerów w firmach sektora MSP jest zdania, że kiepski stan uzębienia lub nieświeży oddech mogą mieć wpływ na to, czy chcemy z kimś robić interesy. To z kolei wpływa na to, kogo firmy chcą widzieć na eksponowanych stanowiskach. Aż 44 proc. managerów przyznaje dziś, że wygląd zębów pracownika może być jednym z decydujących kryteriów przy awansie.
– Blisko 30 proc. pacjentów korygujących sobie dziś uśmiech robi to ze względów zawodowych. Im wyższe ktoś zajmuje stanowisko, związane z kontaktem z klientem, wystąpieniami publicznymi czy medialnymi tym większa jest świadomość tego, jak powinny wyglądać zęby. U wielu osób decyzja o korekcie uśmiechu aparatem ortodontycznymi lub licówkami idzie w parze z awansem. Wymusza to niejako bardziej eksponowana posada – mówi lek. stom. Wojciech Fąferko z Dentim Clinic w Katowicach.
Nie myjemy, wolimy żuć gumę
Ale nie tylko wygląd zębów może przekreślić nasze szanse w firmie. Także nieświeży oddech. Tymczasem w polskich firmach wciąż nie widuje się osób myjących zęby w pracy. Od przerwy na szczoteczkę, wciąż wolimy przerwę na papierosa. Szczoteczkę i pastę do pracy nosi zaledwie 4 proc. Polaków. 70 proc. uważa, że mycie zębów w firmowej toalecie jest krępujące. Jednocześnie 43 proc. z nas przyznaje się, że w pracy miewa nieświeży oddech – wynika z sondy Dentim Clinic.
Skutek – nagminnie żujemy miętowe gumy, do pracy nosi je ze sobą aż 71 proc. z nas. To jednak nie rozwiązuje spawy, bo dla 34 proc. z nas drażniący jest zapach mięty z ust kolegi lub koleżanki.
– W ciągu ośmiu a nawet więcej godzin pracy stajemy się zapachową bombą. W pracy nieustannie podjadamy, sięgamy po słodycze, pijemy kawę, herbatę, palimy papierosy. Mieszamy na zmianę słodkie i kwaśne. Pojawia się osad, zęby stają się żółte lub szare, często towarzyszy temu kwaśny zapach. To widzą i czują nasi rozmówcy, to może również zniechęcić do kontaktu z nami, a tym samym wpłynąć na efekty w pracy. Nikt nie chce przecież robić biznesu z osobą, z która nie można porozmawiać – mówi dr Wojciech Fąferko.
Zresztą potwierdzamy to sami. Aż 82 proc. Polaków jest zdania, że nieświeży oddech zniechęca do kontaktu z drugą osobą.
**sondę Dentim Clinic przeprowadzono w dniach od 10-25 lipca 2013 na grupie 500 osób.
zobacz również:
-
Imprezowe koreczki – różne pomysły
-
Co jeść, żeby wzmocnić swój organizm na jesien i zimę?
-
Dieta biurowa 1200 kalorii – jadłospis i przepisy
-
Praca w redakcji