URODA I ZDROWIE

Jak wytrwać na diecie?

12 lipca 2011, dodał: dietetyk medyczny

Jak radzić sobie z zachęcającymi do jedzenia? Przyjaciele i krewni często (ale nie zawsze) w dobrej wierze mogą sprawiać trudności w utrzymaniu reżimu poprzez zachęcanie do jedzenia. Uczymy Cię jak taktownie, ale i skutecznie odmawiać kiedy podczas diety zachęcają cię do jedzenia smakołyków ze stołu…

1. Mogą czuć się niezręcznie jedząc coś przy Tobie. Dlatego częstują jedzeniem przez grzeczność, nawet licząc się z odmową. Musisz ich zapewnić, że nie sprawi Ci to przykrości i jeżeli chcą mogą spokojnie jeść w Twojej obecności.

2. Mogą zazdrościć sukcesu. Osoby z nadwagą zazdroszczą uzyskanego efektu w odchudzaniu, a szczupłe modą być zawistne, że dokonujesz czegoś z czego wreszcie możesz być dumna.

3. Mogą lekceważyć Twój sukces z różnych powodów. np. mówiąc, że „wielokrotnie przedtem pozwalałaś sobie więcej zjeść, więc pozwól sobie i tym razem”. Najlepiej takie stwierdzenia ignorować. Jeżeli zachęcają Cię do jedzenia, to grzecznie odmawiaj. Musisz być pewna i odmawiać, wtedy zostanie to zrozumiane i przestaną namawiać.

4. Mogą myśleć, że jesteś głodna. Myślą, że częstując Cię jedzeniem okazują Ci swoje zainteresowanie i troskę. Zapewnij ich, że czujesz się dobrze, a pomóc mogą jedynie nie interesując się dietą i nie zachęcając Cię do jedzenia.

5. Mogą chcieć sprawdzić Twoją wytrwałość. Pokaż im jak poważnie traktujesz odchudzanie. Bądź stanowcza, odmawiaj. Jednak nie bądź agresywna, nawet jeżeli podejrzewasz złośliwość. Grzeczne zachowanie daje lepsze rezultaty. Po kilku grzecznych odmowach większość ludzi zorientuje się, że ich zachęty nie skutkują i przestaną Cię namawiać.

Jeżeli nie umiesz zdecydowanie powiedzieć „nie”, to staraj się przewidzieć sytuacje, w których będziesz zachęcana do jedzenia. Jeśli nie możesz uniknąć tych sytuacji zaplanuj odpowiedzi i przygotuj się jak być asertywnym – uprzejmym, ale zdecydowanym.

5 sposobów na przetrwanie spotkania:

1) przed uroczystością zaplanuj co będziesz jadła i tego przestrzegaj

2) zjedz coś przed wyjściem, np surówkę z jarzyn, aby nie iść „na głodniaka”

3) jedz tylko wybrane potrawy np nowe, rzadko dostępne, a unikaj wysokokalorycznych np. chipsów, orzeszków, krakersów.

4) jedz bardzo wolno, wolniej od innych, ostatnia zaczynaj jedzenie i ostatnia kończ.

5) jeżeli zjesz więcej niż zaplanowałaś, nie rozpaczaj, tylko zwiększ aktywność fizyczną, np. przejdź się na spacer po kolacji

I na koniec!

Pamiętaj! Jednorazowy błąd nie zaprzepaszcza dotychczasowych efektów diety pod warunkiem, że się na niego prawidłowo zareaguje. Jeżeli jednak takie sytuacje zdarzają się zbyt często, to grozi szybkim przytyciem – powrotem do masy ciała wyjściowej lub nawet jeszcze wyższej.

Justyna Marszałkowska-Jakubik, dietetyk medyczny www.e-prolinea.pl

Zobacz również:

  1. Imprezowe zasady; czyli czego nigdy nie jeść aby nie przytyć
  2. Jak schudłam bez żadnej diety?
  3. Co nas tuczy?
  4. 10 zdrowych przekąsek


loading...

Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz