Polacy dostrzegają szkodliwość piw bezalkoholowych. Badanie IBRiS nie pozostawia złudzeń

Avatar photo
5 maja 2025,
dodał: Redakcja

O ile przemysł browarniczy zachwala rozwój segmentu piw 0%, to jednak polskie społeczeństwo zdaje się nie podzielać tego entuzjazmu. Zgodnie z najnowszym raportem, który został opracowany przez pracownię badawczą IBRiS, istnieje poważny problem związany z piwami bezalkoholowymi i ich promocją w przestrzeni publicznej. Badanie okazuje się przełomowe, ponieważ uwidacznia, że już połowa Polaków opowiada się za całkowitym zakazem reklamowania tzw. zerówek.

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w swojej najnowszej publikacji zaprezentował dane z marca bieżącego roku, które ukazują stosunek Polaków do piw bezalkoholowych. Według kluczowych ustaleń napoje z alkoholem i ich bezalkoholowe odpowiedniki są w praktyce nierozróżnialne dla konsumentów, głównie ze względu na identyczne opakowania i szatę graficzną. Dość powiedzieć, że jedna na trzy osoby, które w ciągu roku poprzedzającego badanie sięgały po napoje 0%, przyznała, że zdarzyło jej się je pomylić. Z kolei połowa uczestników badania stoi na stanowisko, że opakowania piw i win bezalkoholowych zbyt mocno przypominają wersje zawierające alkohol.

W rezultacie aż 69% ankietowanych opowiedziało się za lepszym oznaczaniem napojów bezalkoholowych, tak aby nie przypominały one wizualnie zwykłego piwa. Warto zaznaczyć, że na ten problem szczególnie zwracają uwagę seniorzy i kierowcy – według nich wygląd opakowań powinien się wyraźnie różnić, by nie dochodziło do pomyłek. Co więcej, już połowa Polaków popiera wprowadzenie pełnego zakazu reklamowania piwa, w tym także wariantów bez procentów, które – wbrew zapewnieniom producentów – mają poważniejszy wpływ na dzieci i młodzież, niż się powszechnie sądzi.

Rola piw 0% we wczesnej inicjacji alkoholowej

W środę 23 kwietnia w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie odbyła się konferencja „Zerówki zastępują procenty. Rewolucja na rynku piwa się rozkręca. Prezentacja nowego raportu o piwach bezalkoholowych”. W jej ramach przedstawiciele Browarów Polskich starali się forsować narrację, że wzrost spożycia piwa bezalkoholowego w Polsce to tak naprawdę powód do zadowolenia. Obecni na sale dziennikarze podchodzili do takich zapewnień sceptycznie i dopytywali, czy młode osoby sięgające po tzw. zerówki nie przerzucą się z czasem na normalne piwo. Jak się okazuje, podobno żadne badania nie potwierdzają podobnych tendencji. Czy aby na pewno?

Takiej tezie przeczy chociażby zeszłoroczny raport Instytutu Człowieka Świadomego (ICŚ), z którego możemy się dowiedzieć, że inicjacja młodzieży, w tym nieletnich, w świat alkoholowy zaczyna się często właśnie od piwa 0%. W ankiecie badawczej po pytaniu sformułowanym w następujący sposób: „Gdy byłeś niepełnoletni, jakiego alkoholu pozwolili Ci spróbować rodzice w ich obecności?”, aż 53% respondentów wymieniło… piwo bezalkoholowe. Wniosek nasuwa się sam – umożliwienie nieletnim zakupu piwa bez alkoholu to nic innego jak przygotowywanie ich do sięgania w przyszłości po ich procentowe odpowiedniki. Dlaczego więc politycy wciąż nie zajęli się tym na poziomie prawnym?

Jan Śpiewak kontra Żabka

Z okazji nadchodzącej majówki sieć Żabka wystartowała z kontrowersyjną promocją, w ramach której można nabyć 24 piwa w cenie 12. Tego typu oferty są znane od lat i dostępne również w innych sklepach, jednak tym razem oburzenie budzi forma: akcja skierowana do użytkowników aplikacji Żappka pozwala odbierać zakupione produkty przez 20 dni, z limitem jednej transakcji dziennie. „Aktywowany Pakiet w Aplikacji w dniu 30 kwietnia 2025 r. będzie aktywny do 20 maja 2025 r.” – czytamy w regulaminie. Koszt pakietu mieści się w przedziale od 30 do 72 zł lub od 36 do 84 zł – zależnie od wybranego rodzaju piwa. Oferta promocyjna dotyczy zarówno piw z alkoholem, jak i ich bezalkoholowych odpowiedników i obowiązuje do 6 maja lub do momentu wyczerpania zapasów.

W poniedziałek 28 kwietnia znany aktywista Jan Śpiewak zapowiedział złożenie zawiadomienia do prokuratury w tej sprawie. Działacz społeczny nie przebierał w słowach, uznając opisywaną promocję za „abonament na alkoholizm” i behawioralne przyzwyczajanie konsumentów do regularnego picia. Według Śpiewaka działania Żabki „wyraźnie przekraczają dozwolone ramy reklamy piwa określone w ustawie i zmierzają do zwiększenia spożycia napojów alkoholowych, czym wypełniają znamiona przestępstwa z art. 45 2 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”. W odpowiedzi władze spółki wydały oświadczenie, w którym zadeklarowały, że oferta dostępna w aplikacji nie narusza obowiązujących przepisów prawa i jest skierowana wyłącznie do dorosłych klientów.

Jan Popiński – (zdjęcie własne)



FORUM - bieżące dyskusje

jaki nastrój macie dziś...?
Oj, ból głowy potrafi uprzykrzyć dzień. Coś o tym wiem, niestety.
Black Friday
Fakt, można trafić świetne okazje przy likwidacji. Jak tam dziewczyny, skorzystałyście na tegorocznym Black Friday?
Wędkowanie
To rzeczywiście może być trudne, choć podobno ta "cisza" natury ma relaksujące działanie.
Pochwalcie się ostatnimi zakupami :…
Brzmi jak coś milutkiego i ciepłego. Jaki kolorek tego zestawu?

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.