Śniadania w chorobie Hashimoto | Wszystko dla zdrowia i urody, porady kulinarne

Śniadania w chorobie Hashimoto

6 marca 2023, dodał: pinkmause
Artykuł zewnętrzny

Share and Enjoy !

Shares

Dieta ma ogromne znaczenie u osób z chorobą Hashimoto. Powinna odżywiać organizm, regulować gospodarkę hormonalną oraz metabolizm, działać przeciwzapalnie i uwzględniać indywidualne wskazania.

hashimoto

Należy przestrzegać godzinnej przerwy między połknięciem tabletki a śniadaniem. Ma to ogromne znaczenie dla właściwego przyswajania substancji aktywnej z leku. Produkty, które będą stanowiły bazę zdrowego śniadania osoby z Hashimoto lub niedoczynnością tarczycy to: węglowodany złożone (np. pełnoziarniste pieczywo, płatki, kasze), dobrej jakości białko (np. jajka, dobrej jakości wędlina, ryby), roślinne źródła białka (nasiona roślin strączkowych, komosa ryżowa, amarantus, orzechy i pestki), zdrowe tłuszcze (np. oleje roślinne, awokado, orzechy, nasiona chia), źródła składników mineralnych i witamin, które są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy (magnezu, żelaza, selenu, cynku, jodu, witaminy B12).

dieta w hashimoto

Warto zwrócić uwagę, aby posiłki bazowały na jak największej ilości świeżych i prostych produktów. Warto jeść produkty o dużym potencjale przeciwzapalnym, takie jak imbir, kurkuma, natka pietruszki, olej rzepakowy i lniany, oliwa, czosnek, tłuste ryby morskie (łosoś i makrela). Leczeniu sprzyjają warzywa, zwłaszcza zielone, ale dobrze jest sięgać po warzywa we wszystkich kolorach. Ważne są też produkty pełnoziarniste, szczególnie pieczywo na zakwasie, a także orzechy i pestki. Warto sięgać po fermentowane napoje mleczne, a także roślinne zamienniki mleka (mogą je pić osoby z nietolerancją laktozy), które są wzbogacone w wapń i dostarczają tych samych witamin i minerałów, co produkty (migdały, owies, ryż, kokos), z których są zrobione.

śniadanie w hashimoto

Owsianka z jabłkiem i cynamonem

Składniki:
– 4 łyżki płatków owsianych
– ¾ szklanki mleka owsianego
– 1 jabłko
– ½ łyżeczki miodu
– 1 łyżeczka rodzynek
– szczypta cynamonu
– 2 orzechy włoskie

Przygotowanie:
W rondelku zagotować mleko. Wrzucić płatki i cynamon. Gotować ok. 5 min. Przełożyć do miseczki. Dodać starte na tarce lub pokrojone jabłko, miód, rodzynki i posiekane orzechy.

Owsianka z jabłkiem i cynamonem

Omlet z pomidorami i świeżą bazylią

Składniki:
– 2 jajka
– 1 łyżka wody
– szczypta soli
– szczypta pieprzu
– 8 pomidorków koktajlowych
– kilka liści świeżej bazylii
– 1 łyżeczka oliwy z oliwek

Przygotowanie:
Jajka dobrze ubić trzepaczką z wodą, solą i pieprzem. Pomidorki przekroić na ćwiartki. Na patelni dobrze rozgrzać oliwę. Wlać ubite jajka i na bardzo wolnym ogniu smażyć. Po około 2 min. dodać pomidorki i bazylię. Przykryć pokrywą i smażyć do ścięcia się jajek. Złożyć na pół i przełożyć na talerz.

Omlet z pomidorami i świeżą bazylią

Kanapka z pastą z awokado i jajkiem

Składniki:
– 1 kromka dobrej jakości chleba np. gryczanego
– 1 jajko
– ¼ awokado
– ½ łyżeczki soku z cytryny
– szczypta soli
– szczypta pieprzu
– 1 łyżka posiekanego szczypiorku
– 1 łyżeczka sezamu
– kilka liści szpinaku

Przygotowanie:
Jajko ugotować na twardo. Wystudzić i pokroić w kostkę. Awokado wydrążyć i rozgnieść z sokiem z cytryny, szczypiorkiem, solą i pieprzem. Wymieszać z jajkiem. Pieczywo przykryć listkami szpinaku i posmarować pastą z awokado. Gotową kanapkę posypać sezamem.

Kanapka z pastą z awokado i jajkiem

Jajka posadzone na świeżym szpinaku

Składniki:
– 2 jaja
– 3 garści świeżego szpinaku, może być mieszanka (ok. 75 g)
– 1 ząbek czosnku
– 1 łyżeczka oliwy z oliwek
– 1 łyżeczka startego parmezanu (5 g)
– przyprawy: szczypta soli, pieprz

Przygotowanie:
Nagrzać patelnię z oliwą, wrzuć posiekany ząbek czosnku. Po chwili wyłożyć na patelnię szpinak, dodać pieprz, mieszać przez 2 min. Wbić jajka. Posypać parmezanem. Przykryć na tak długo, aby ścięło się białko, ale aby żółtko było w środku płynne.

Jajka posadzone na świeżym szpinaku

Faszerowane pieczarki

Składniki:
– 10 dużych pieczarek
– oliwa z oliwek
– 10 małych jaj (np. przepiórczych)
– 20 g sera, startego (opcjonalnie)
– 1 ząbek czosnku
– 1 łyżka jogurtu naturalnego BL
– zioła, do smaku
– sól dla smaku
– pieprz do smaku

Przygotowanie:
Oczyścić grzyby i ostrożnie usunąć nóżki. Nóżki pokroić w drobną kostkę i podsmażyć na patelni z odrobiną oliwy z drobno posiekanym czosnkiem. Doprawić solą i pieprzem i wymieszać z jogurtem. Kapelusze pieczarek ułożyć na patelni i smażyć krótko na niewielkiej ilości oliwy. Kapelusze napełnić przygotowanym nadzieniem, posypać serem i rozbić na nim jajko. Piec piekarniku nagrzanym do 160 st. C przez ok. 20 min. Posypać posiekanymi ziołami.

Faszerowane pieczarki

Jajecznica z łososiem

Składniki:
– 3 jajka
– 2 plastry łososia wędzonego na zimno
– 1 łyżka oliwy
– garść posiekanego koperku/szczypiorku
– sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:
Na patelni rozgrzać oliwę. Pokroić w cienkie paski łososia. Na patelnię wbić jajka, dodać sól i pieprz. Wymieszać do momentu lekkiego ścięcia. Dorzucić łososia i ciągle powoli mieszać, aż do czasu, gdy uzyskamy pożądaną przez siebie konsystencję jajecznicy. Gotowe danie posypać ziołami.

Jajecznica z łososiem

zobacz również:

Obiad w diecie Hashimoto

Wszystko o hashimoto – jadłospis i przepisy

Dieta w hashimoto i produkty zakazane

 

 

Share and Enjoy !

Shares


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz