Nauka programowania dla dzieci za pomocą gier i zabaw
Zabawa to dla każdego dziecka wielka wartość. Poprzez nią realizuje się jego rozwój emocjonalny, społeczny, umysłowy i fizyczny. Jest to więc specyficzny rodzaj procesu dydaktycznego, podczas którego dziecko nabywa wielu umiejętności. W przypadku nauki programowania zabawa jest doskonałą jej formą. Jak zorganizować zajęcia dla dzieci, aby zainteresować je programowaniem i otworzyć drogę do podejmowania poważniejszych wyzwań informatycznych?
Programowania a przyszłość dziecka
Informatyka i komputery weszły do naszego życia na stałe i nie ma już dziedziny, która radziłaby sobie bez nich. Obecnie młodzi ludzie, kończący szkoły i uczelnie zdają sobie sprawę, że bez znajomości podstaw obsługi komputera nie mają szans na rynku pracy, a szanse te wielokrotnie wzrastają wraz ze znajomością nie tylko posługiwania się różnym oprogramowaniem, ale także umiejętnością samodzielnego tworzenia aplikacji użytkowych.
Lekcje programowania na stałe weszły już do szkół podstawowych i średnich. Zalety znajomości języków programowania są porównywalne z korzyściami ze znajomości języków obcych – im więcej, tym lepiej. Rodzice, którzy myślą o przyszłości swoich dzieci, nie szczędzą wysiłków, aby zapewnić im od najmłodszych lat dostęp do komputera i nowoczesnych osiągnięć technologicznych. W społeczeństwie stale rośnie świadomość, że dzieci, które poznają podstawy programowania i następnie rozwijają tę umiejętność, mają znacznie lepszy start zawodowy niż te, które tego nie potrafią.
Gry planszowe – wstęp do nauki programowania
Jeżeli dziecko wykazuje choć minimalne zainteresowanie komputerem, warto tę ciekawość rozbudzić i rozwijać. Najlepiej zacząć od gier planszowych, które stymulują dziecięcą wyobraźnię i myślenie twórcze, a także umożliwiają ćwiczenie koncentracji i zapamiętywania. Gry planszowe obecnie przeżywają swój renesans jako alternatywa dla elektroniki i kodowania, ale może być bardzo dobrym wstępnym etapem do poznania jego tajników. Oczywiście nie chodzi tutaj o grę w popularnego chińczyka, nie wymagającego żadnej strategii i dającego grającemu tylko tyle, ile punktów „wyrzuci” kostką. Chińczyk nadaje się w zasadzie jedynie do nauki liczenia, ale nie potrzeba przy nim kreatywnego myślenia. Znacznie bardziej wartościowe są gry logiczne i pamięciowe, które mobilizują dziecko do opracowania taktyki i skoncentrowania maksymalnej uwagi, aby wygrać.
Wskazane jest, aby część wolnego czasu spędzać z dzieckiem, najlepiej całą rodziną, właśnie na tego rodzaju grach planszowych. Nie tylko będzie ono ćwiczyć umysł i rozwijać swoje myślenie twórcze; wspólna zabawa zacieśnia więzi rodzinne, a dziecko zawsze pragnie jak najwięcej czasu spędzać z rodzicami – i to je dodatkowo zmotywuje.
Gry komputerowe a nauka programowania
Po wejściu dziecka w wiek szkolny (choć często wcześniej) budzi się zainteresowanie grami komputerowymi. Zadaniem rodziców i nauczycieli jest taki ich dobór, aby mobilizowały dziecko do dalszej nauki, a także dążenia do jak najlepszych wyników, ponadto aby rozwijały myślenie logiczne i umiejętność koncentracji oraz zachęcały do myślenia algorytmicznego. Taką grą jest Minecraft, chyba najpopularniejsza na świecie gra dla dzieci, której zalety edukacyjne są bardzo wysoko oceniane. W trakcie gry dziecko uczy się optymalnego zarządzania zasobami, z których następnie mogą tworzyć różne struktury, a jedynym ograniczeniem jest zasięg wyobraźni. Wersja edukacyjna gry uczy dzieci podstaw programowania w języku Java.
Nauka kodowania dla dzieci za pomocą gry Minecraft jest prowadzona w wielu placówkach oświatowych. Organizowane są również warsztaty dla nauczycieli. W grudniu 2021 roku odbyła się kolejna edycja projektu Godzina Kodowania Minecraft (TimeCraft). Na polskim rynku edukacyjnym wydarzenie to cieszyło się wyjątkowym zainteresowaniem, a limit miejsc zapełnił się w ciągu 48 godzin po ropoczęciu zapisów. Wzięło w nim udział tysiąc nauczycieli ze szkół w całym kraju.
Ferie zimowe są świetną okazją, aby uczniowie, którzy z różnych powodów nigdzie nie wyjeżdżają, mogli uczestniczyć w zajęciach z programowania, organizowanych przez różne ośrodki edukacyjne. Między innymi w ośrodkach Fundacji Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera malyinzynier.pl odbywają się różne kursy dla dzieci w kilku przedziałach wiekowych. Kurs programowania dla dzieci w wieku od 10 do 12 lat w Minecraft, tworzenie gier w Greenfoot (również dla dzieci w tym samym wieku) czy grafika z Gimpem dla dzieci w wieku od 10 do 16 lat to tylko niektóre z ofert. Młodzież również znajdzie kursy dla siebie, między innymi programowanie w języku Java lub C++.
Warto, aby rodzice rozważyli możliwość zapisania dziecka na takie kursy. Z pewnością przydadzą się one w dalszej nauce informatyki w szkole, a znajomość programowania może przynieść nieocenione korzyści w życiu zawodowym.