Anna S. Dębowska: Śpiewacy eksportowi. Sukces polskich artystek i artystów operowych
Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak czy Jakub Józef Orliński to nazwiska przyciągające tłumy na całym świecie. Ich spektakularne sukcesy pokazują, że świat opery może rozpalać masową wyobraźnię. Anna S. Dębowska szuka źródeł artystycznych fenomenów, śledząc biografie polskich śpiewaczek i śpiewaków, którzy wdarli się przebojem na deski największych scen świata i do popkultury. Premiera książki „Śpiewacy eksportowi. Sukces polskich artystek i artystów operowych” już 13 listopada.
Czy opera musi być elitarna? Kiedyś była rozrywką dla ludu, ekwiwalentem dzisiejszych superprodukcji filmowych. Uchodzi za jedną z ostatnich enklaw kultury wysokiej. Nieprzystępna, prestiżowa, przytłaczająca. Tylko czy aby na pewno?
Żeby przekonać się o popularności opery wystarczy spróbować kupić bilet na jakąkolwiek premierę. Jeśli nie udało się tego zrobić w momencie rozpoczęcia sprzedaży, pozostaje jedynie liczyć na dobre znajomości. Nie dziwi więc, że popularne śpiewaczki i śpiewacy osiągają status gwiazd popkultury, a fani opery chcą wiedzieć jak najwięcej o swoich idolach.
Anna S. Dębowska śledzi losy 9 polskich śpiewaczek i śpiewaków, cofając się do momentu, kiedy muzyka pojawiała się w ich życiu, dokumentując ciężką pracę, której zawdzięczają swój sukces i zdradzając czytelniczkom i czytelnikom odrobinę prywatności swoich bohaterów. – Piszę o śpiewakach, którzy w życie zawodowe weszli po 1989 roku. Moimi bohaterami są artyści, których rozwój śledziłam od lat. Każdy z dziewięciu portretów zamieszczonych w tej książce jest opowieścią o człowieku obdarzonym talentem, determinacją, pracowitością, miłością do muzyki i głodem sceny. To również opowieść o walce z przeciwnościami i mądrej kalkulacji, która sprzyja karierze. Także o tym, że wszystkie te przymioty nie przyniosłyby tak obfitych owoców, gdyby nie konieczny w zawodzie artysty łut szczęścia. Kto wie, jak ułożyłyby się losy Piotra Beczały, gdyby jego żonie zabrakło benzyny na trasie do Wiednia – mówi autorka.
Dzięki tej książce wejdziecie do czarodziejskiego świata opery i poznacie historie polskich śpiewaczek i śpiewaków młodszego pokolenia, którzy już osiągnęli międzynarodowy sukces. To przejmująca opowieść o zjawiskowych talentach, ciężkiej pracy i zawrotnych karierach w bezlitosnym świecie muzyki klasycznej. [Sylwia Zientek]
„Kolejne pokolenie już frunie”, pisze Autorka w prologu, kierując wzrok ku najmłodszym talentom wokalnym. Ale nowe pokolenie muzycznych pisarzy już przyfrunęło, a jego bodaj najbardziej charyzmatyczną postacią okazuje się właśnie Anna S. Dębowska. [Prof. dr hab. Marcin Gmys]
Opera w języku włoskim oznacza „dzieło kompletne”. To ona wyznacza Włochom ramy ich życia. Ale to w Polsce mamy teraz jedyny w swym rodzaju czas obfitości talentów operowych. Nigdy dotąd nie było aż tak dobrze! Czy ekscytowanie się kolejnymi talentami to – podkręcany mediami – snobizm naszych czasów? Z pewnością tak. Ale wielka sztuka nigdy bez niego by nie zaistniała! Cieszmy się nim w operze tak, jak cieszymy się innymi przejawami piękna! [Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej]
Anna S. Dębowska – dziennikarka muzyczna „Gazety Wyborczej”, redaktorka naczelna „Beethoven Magazine”. Studiowała grę na altówce na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, jest absolwentką Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Współpracowała z TOK FM, RDC i TVP Kultura. Od 2019 roku odpowiada za program gali muzyki klasycznej nagród fonograficznych Fryderyk.
Premiera 13 listopada 2024