W roku 2010 Polacy wydali na kosmetyki 4,6 mln zł. Dużo, ale jednak o 1,3% mniej niż w okrzykniętym kryzysowym roku 2009. Oto podsumowanie 2010 roku przygotowane przez Instytut Badawczy Nielsen dla „Wiadomości Kosmetycznych„.
Rynek kosmetyków w 2010 roku w porównaniu do lat poprzednich cechowała przede wszystkim stabilizacja sprzedaży. Był to trend widoczny zarówno pod względem wartości sprzedaży, jak i liczonej w sztukach. W spadku sprzedaży daje się przede wszystkim zauważyć największe kategorie kosmetyczne, takie jak kosmetyki do pielęgnacji twarzy, szampony do włosów oraz kosmetyki do pielęgnacji ciała i produkty do układania włosów. Na tle tych trendów spadkowych wyróżniała się kategoria żeli pod prysznic, która jako jedyna w zeszłym roku osiągnęła wzrost wartości sprzedaży (+11,9% w 2010 r. w porównaniu do roku poprzedniego).
W 2010 roku preparaty do pielęgnacji twarzy odpowiadały za prawie 1/4 całkowitych wydatków na kosmetyki w Polsce. Jednocześnie to w tej kategorii widoczne były największe wartościowe spadki sprzedaży (-4,1% d, co bardzo mocno wpłynęło na sytuację na całym rynku. Negatywnym trendem sterowały przede wszystkim produkty pielęgnacyjne, jak i oczyszczające do twarzy dla kobiet (-4,2%), ale również kosmetyki przeciwtrądzikowe (-4,7%). Natomiast najmniejszy segment kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn nadal zwiększał swoją sprzedaż wartościową (+5,6%).
Za spadek sprzedaży wartościowej kosmetyków pielęgnacyjnych do twarzy dla kobiet (-5,0%) odpowiadały przede wszystkim kremy nawilżające (-6,8%). Jedynym segmentem, który rósł w ostatnim roku były kremy/żele pod oczy – wartość ich sprzedaży była o prawie 5% wyższa w porównaniu do roku 2009. Aż o 14% spadła sprzedaż kosmetyków do demakijażu twarzy. W największej mierze odpowiedzialne za to były mleczka do twarzy. Spadki te rekompensował natomiast wzrost popytu na kosmetyki do demakijażu oczu (+22,9%).
Nie był to również dobry rok dla kosmetyków przeciwtrądzikowych. Kryzys najwyraźniej było widać w segmencie toników (-5,7%) oraz kosmetyków do pielęgnacji twarzy (-9,4%). Bardzo dynamicznie rosła jedynie sprzedaż peelingów (+46,0%).
W dużym stopniu wpływ na kondycję rynku kosmetycznego miały spadki sprzedaży produktów do pielęgnacji ciała (-7,5%). Były drastyczne w przypadku kosmetyków opalających (-35,7%) i ujędrniających (-16,5%). Stabilnie zachowywała się największa grupa kosmetyków nawilżających. Rosła natomiast kategoria kremów do rąk.
Za spadek sprzedaży wartościowej kosmetyków pielęgnacyjnych do twarzy dla kobiet (-5,0%) odpowiadały przede wszystkim kremy nawilżające (-6,8%). Jedynym segmentem, który rósł w ostatnim roku były kremy/żele pod oczy – wartość ich sprzedaży była o prawie 5% wyższa w porównaniu do roku 2009. Aż o 14% spadła sprzedaż kosmetyków do demakijażu twarzy. W największej mierze odpowiedzialne za to były mleczka do twarzy. Spadki te rekompensował natomiast wzrost popytu na kosmetyki do demakijażu oczu (+22,9%).
Nie był to również dobry rok dla kosmetyków przeciwtrądzikowych. Kryzys najwyraźniej było widać w segmencie toników (-5,7%) oraz kosmetyków do pielęgnacji twarzy (-9,4%). Bardzo dynamicznie rosła jedynie sprzedaż peelingów (+46,0%).
W dużym stopniu wpływ na kondycję rynku kosmetycznego miały spadki sprzedaży produktów do pielęgnacji ciała (-7,5%). Były drastyczne w przypadku kosmetyków opalających (-35,7%) i ujędrniających (-16,5%). Stabilnie zachowywała się największa grupa kosmetyków nawilżających. Rosła natomiast kategoria kremów do rąk.
Kategoria produktów do mycia ciała (łącznie mydła i żele pod prysznic) była jedną z niewielu, które rozwijały się w ubiegłym roku. Działo się to za sprawą przede wszystkim żeli pod prysznic, o czym świadczy dwucyfrowy wzrost ich wartościowej sprzedaży (+11,9%). Był on widoczny zarówno w grupie produktów dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Tylko najmniejszy segment kosmetyków familijnych tracił na znaczeniu. Wyraźnie widać, że coraz większą popularnością zaczynają sięcieszyć produkty 2 w 1. W 2010 roku ich sprzedaż wzrosła prawie o połowę (+42,9%).
Polacy wydawali również mniej na kosmetyki do pielęgnacji włosów. Spadek wyniósł -2,7% w porównaniu do 2009 r. Za taką sytuację w największym stopniu odpowiadał najważniejszy segment szamponów do włosów, gdzie najpopularniejsze pojemności (200-300 ml) coraz częściej zastępowane są produktami o większej gramaturze. Sprzedaż odżywek do włosów była stabilna. Zmniejszyła się natomiast również sprzedaż produktów do układania włosów (wszystkich typów produktów – pianka, żel, lakier, wosk).
Rok 2010 nie był łaskawy dla tradycyjnych, niewielkich drogerii. Bardzo dynamicznie rozwijał się kanał drogerii sieciowych, kosztem właśnie handlu małoformatowego (placówki o powierzchni poniżej 300 mkw.), a także hipermarketów. Tylko udział supermarketów w sprzedaży kosmetyków pozostał stabilny.
Rok 2010 nie był łaskawy dla tradycyjnych, niewielkich drogerii. Bardzo dynamicznie rozwijał się kanał drogerii sieciowych, kosztem właśnie handlu małoformatowego (placówki o powierzchni poniżej 300 mkw.), a także hipermarketów. Tylko udział supermarketów w sprzedaży kosmetyków pozostał stabilny.
Za: Wiadomości Kosmetyczne nr 3/2011, s. 20-22.
Zobacz również:
- AIDS w Polsce
- Jakie potrawy najbardziej lubią Polki?
- Jak mieszkają Polacy? Fotki mieszkań
- Czy Polacy nienawidzą swojej pracy?