Jak wpływa na ciebie reklama?

4 lipca 2011, dodał: ag
Artykuł zewnętrzny

Reklamy z każdej strony zachęcają nas do zakupów. Tu super-skuteczny kosmetyk, tam doskonale działające tabletki, potrafiące zdziałać cuda. Zastanawiałyście się dlaczego ostre żywe kolory dominują w reklamach produktów dla mężczyzn?

Z jakiego powodu w reklamach proszków do prania pokazywana jest zawsze szczęśliwa rodzinka? Ważnym aspektem jest odbiór reklamy, ze względu na płeć widza. O tym, że kobiety i mężczyźni różnią się od siebie nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Nie chodzi tu tylko o cechy anatomiczne, ale również dotyczy to postrzegania rzeczywistości. Doskonale zdają sobie z tego sprawę twórcy reklam telewizyjnych, prasowych i zewnętrznych, celowo adresując swój przekaz do konkretnej płci, grając kolorem, opakowaniem, specyfiką produktu czy sławną marką. Kobiety potrzebują być doceniane, spełnione w życiu, pragną być kapłankami domowego ogniska, ale i również ponętnymi uwodzicielkami dobrze wyglądającymi w każdej sytuacji.

Reklamy, które odwołują się do ich potrzeby zwracają ich większą uwagę. Dlatego też często widujemy kobiety w ich stereotypowych rolach – matek, żon, gospodyń domowych a coraz częściej kobiet odnoszących sukces. Reklamy pokazują świat, w którym chcielibyśmy się znaleźć – poukładany, hierarchiczny a zarazem realny, w którym kobiety często widzą same siebie. Odbiór reklam kierowanych do kobiet jest zazwyczaj pozytywny. Płeć piękna lubi, gdy podkreśla się jej wartość („jesteś tego warta” L’oreal), gdy gwiazdy używają produktów, które są przez nie używane na co dzień (produkty Knorr, polecam Katarzyna Herman czy hasło „Dbaj o siebie” i w reklamie występuje Danuta Stenka). Kobiety ciągle pracują na swoją pozycję i  jak dowodzą badania naukowe nie lubią  być traktowane jako „leniuchy w domu”. Było tak z jednym z produktów spożywczych – ciastem w proszku.

Przebadana została grupa kobiet, którym pokazano spot reklamowy ciasta w proszku, do którego wystarczy dodać ciepłej wody. Ponad 96% kobiet stwierdziło, że nigdy nie kupi danego produktu, jak się później okazało, przyczyną było to, że nie chcą być postrzegane jako leniuchy w kuchni i wolą same upiec ciasto w tradycyjny sposób. W momencie gdy z receptury „magicznego” ciasta usunięto jajka w proszku i powiedziano, że należy użyć zwykłych jajek oraz wody – produkt zyskał rzeszę fanek, a wyniki wcześniejszych badań diametralnie się zmieniły. Ważnym segmentem potencjalnych klientów są również panowie. Mężczyźni są wzrokowcami, lubią estetyczne, ciekawe, kolorowe reklamy. Producenci kierują swój przekaz na rozmaity sposób z uwzględnieniem męskich upodobań. Dlatego też w reklamach produktów dla mężczyzn często występują znani sportowcy, celebryci, mężczyźni którzy osiągnęli sukces. Zawsze dobrze ubrani, eleganccy oraz spełnieni zawodowo. Specjaliści od reklamy wiedzą jak połechtać ego swoich klientów, wmawiając im, iż są wyjątkowi, jedyni w swoim rodzaju. Mężczyźni szczególnie upodobali sobie reklamy, w których facet jest samcem alfa – stanowczym, pewnym siebie, który ma kobiet na pęczki.

Typowym przykładem jest firma produkująca kosmetyki AXE. Oglądając reklamę ich kosmetyków, mężczyźni mogą ujrzeć atrakcyjne, półnagie kobiety, które marzą o „bliskim spotkaniu” z panem świeżo spryskanym dezodorantem AXE. Ten zabieg zdecydowanie zwraca uwagę mężczyzn i sprawia, że chcą być na miejscu aktora występującego w tym spocie, co przekłada się na sprzedaż owego dezodorantu. Kolejnym argumentem na to, że mężczyźni są wzrokowcami i że właśnie na to stawiają twórcy reklam jest częste wykorzystanie koloru czerwonego. Udowodniono naukowo, że ten kolor szczególnie dobrze kojarzy się panom, jest niezwykle erotyczny i przywołuje pozytywne skojarzenia. Spoty reklamowe, w których kolor czerwony występuje, zwracają uwagę mężczyzn dużo bardziej, niż inne zimniejsze kolory.

Bodźce wzrokowe również wykorzystują reklamy zewnętrzne takie jak otaczające nas z każdej strony bilbordy. Badania potwierdziły, że to właśnie mężczyźni częściej spoglądają na bilbordy przejeżdżając przez miasto niż kobiety (20% mężczyzn wobec 6% kobiet). Poglądy  panów odnoście  tematyki reklam zewnętrznych diametralnie się różnią. Mężczyźni są bardziej liberalni – nie mają nic przeciwko reklamom bielizny, gdzie piękna modelka pręży swoje ciało na bilbordzie. W przypadku kobiet, występuje w tej kwestii mniejsza wyrozumiałość. Podobnie w przypadku reklam alkoholu – kobiety są zdecydowanymi przeciwniczkami reklam alkoholu na ulicach miast (34% kobiet w stosunku do 19% mężczyzn). Twórcy reklam są bezwzględni – kreują w nas nowe potrzeby, sprawiają, że wydaje nam się, że bez prezentowanego przez nich produktu nie można normalnie funkcjonować, schlebiają nam, mówiąc jakie to jesteśmy wyjątkowe i byłoby to niewybaczalne, gdybyśmy tak bardzo nie kochały robić zakupów!

Zobacz również:

  1. Polscy celebryci w reklamach
  2. Cała prawda o kobietach z reklam
  3. Jedzenie na pocieszenie czyli psychologia otyłości
  4. Surfowanie po internecie lepsze niż czytanie książek?