Samochody dla alergików!

30 sierpnia 2010, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny
Swobodna podróż samochodem podczas uciążliwych korków i remontów dróg jest trudna. A podczas pylenia lip, koszenia traw czy upałów? Dla niektórych jeszcze trudniejsza, ale już możliwa.
Podróżujący alergicy i astmatycy są szczególnie narażeni na zanieczyszczenia środowiska oraz kontakt z substancjami i materiałami wywołującymi reakcje alergiczne. Katar sienny, wysypka, swędzenie, kłopoty z oddychaniem i duszności – to objawy dobrze znane wszystkim alergikom. We współczesnym świecie na różnego rodzaju alergie cierpi nawet 45% populacji. I co roku przybywa uczulonych. Podróżując alergicy i astmatycy są szczególnie narażeni na zanieczyszczenia środowiska oraz kontakt z substancjami i materiałami powodującymi reakcje alergiczne. Każdy kontakt z wnętrzem samochodu, które wykonane jest z materiałów wywołujących alergię, szczególnie dla kierowcy kończy dolegliwościami, które wpływają nie tylko na komfort jazdy ale również stanowią bezpośrednią podstawę zagrożenia dla bezpieczeństwa jazdy oraz dla innych użytkowników drogi. Atak alergii u osoby kierującej pojazdem wywołuje zaburzenia stabilności psychicznej, dekoncentrację i skupienie na czynnościach, które w aucie podczas jazdy nie powinny mieć miejsca, takich jak: drapanie, kichanie, wycieranie łzawiących oczu, używanie aplikatorów. Podobnie dzieje się kiedy alergik przejeżdża przez strefę, w której występuje alergen, na który jest uczulony. Wszelkie parki z drzewostanem pylącym, strefy przemysłowe o znacznym stopniu zanieczyszczeń pyłami, odkryte połacie łąk, kwitnące sady mogą być strefami zagrożenia. Auto niezabezpieczające kierowcę przed zawartością powietrza dostającego sie do wnętrza samochodu często staje się komorą, która utrzymuje obecność alergenu nawet na długo po wyjechaniu z niebezpiecznej strefy. Dlatego czystość wewnątrz kabin samochodowych ma coraz większe znaczenie dla kierowców i podróżnych.
Niektóre firmy samochodowe prowadzą badania, których rezultatem są innowacyjne rozwiązania sprawiające, że wnętrze samochodów jest przyjazne także dla osób najbardziej wrażliwych na zanieczyszczenia a w tym alergeny przenoszone drogą wietrzną. Zainteresowanie nabywców jakością środowiska wewnątrz aut nieustannie rośnie zarówno w Europie jak i Stanach Zjednoczonych. Na rynkach azjatyckich (Chiny, Japonia, Korea) w planach są nawet zmiany w prawie w tym obszarze.
Kierując się troską o komfort i bezpieczeństwo pasażerów Volvo Cars prowadzi szereg badań, których rezultatem są innowacyjne rozwiązania sprawiające, że wnętrze samochodów jest przyjazne także dla osób najbardziej wrażliwych na zanieczyszczenia. Działania Volvo są realizowane w dwóch podstawowych obszarach: jakości powietrza i alergii kontaktowych.
Trzy modele Volvo – S80, V70 i XC70 otrzymały rekomendację Szwedzkiego Towarzystwa Alergii i Astmy, jako samochody szczególnie bezpieczne dla alergików.
Zapewnieniu najwyższej czystości powietrza wprowadzanego do kabiny służą dwa systemy opracowane przez Volvo: IAQS (Interior Air Quality System – System Jakości Powietrza Wewnątrz Auta) oraz CZIP (Clean Zone Interior Package – Pakiet Czystej Strefy Wewnętrznej). IAQS monitoruje jakość powietrza wchodzącego do kabiny. System automatycznie zamyka kanały wentylacyjne, jeśli poziom szkodliwych substancji jest zbyt wysoki. Multifiltr – element składowy systemu – usuwa cząsteczki i pyłki kwiatowe, a aktywna warstwa węglowa usuwa zapachy i ozon przygruntowy. Volvo czyni wszystko, aby powietrze w samochodach wyposażonych w system IAQS zawsze znajdowało się poniżej limitów WHO dla środowiska miejskiego. Dzięki CZIP producent dba o to, by powietrze w aucie było automatycznie wentylowane w ciągu minuty od momentu otworzenia auta zamkiem centralnym. System ten zalecany jest przez Szwedzkie Towarzystwo Alergii i Astmy.
Volvo Cars pracuje nie tylko nad zapewnieniem czystości powietrza wsysanego do kabiny, ale także ma na uwadze emisje z materiałów znajdujących się wewnątrz auta. Niewielkie emisje takich materiałów jak plastik PVC i niektóre metale określa się mianem „zapachu nowego samochodu”. Nie stanowią one żadnego zagrożenia, gdyż ich poziomy są w rzeczywistości niewielkie. Jednak w trakcie ogrzewania samochodu może wystąpić stężenie prowadzące do podrażnień u niektórych osób. Dlatego już na wczesnym etapie projektowania konstruktorzy Volvo dokonują starannego doboru materiałów, tak by uniknąć emisji szkodliwych substancji. Zdajemy sobie sprawę z tego, że silne aromaty mogą wywoływać astmę. Dlatego też staramy się zminimalizować wszystkie zapachy, mogące powodować podrażnienia – mówi Andreas Andersson, odpowiedzialny za czystość kabin w VCC. Kolejnym etapem są testy, w których komponenty wnętrza auta podgrzewane są w piecach w celu pomiaru ich wpływu na jakość powietrza. Przeprowadza się również symulacje działania słońca na całych samochodach, w których auto podgrzewane jest przez kilka godzin do temperatury 65 stopni. Materiałami, które przyczyniają się do alergii są w dużej mierze nikiel i chrom. W ramach przeciwdziałania alergiom kontaktowym Volvo minimalizuje ilości niklu uwalnianego z powierzchni metalicznych, a zamiast chromu w procesie barwienia skóry stosuje naturalny ekstrakt roślinny. Wszystkie materiały i skóry w autach Volvo spełniają wymagania Oeko-Tex Standard 100 – międzynarodowego instytutu monitorującego obecność szkodliwych substancji w tekstyliach.
Poszczególne metalowe elementy wyposażenia wewnętrznego kabiny spełniają więc te same standardy, co biżuteria wysokiej jakości.
Źródło: media.volvo.pl
Dodała: Marta