„Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury”
Józef Kargul: „Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury”
Współczesna rzeczywistość konsumpcyjna wymogła na kulturze dążenie do odpowiadania na coraz to nowsze oczekiwania odbiorców. Dawny podział na kulturę wysoką i niską już nie obowiązuje.Wszechobecna popkultura to zjawisko ściśle związane z przemianami społecznymi i rynkowymi.
To pozycja monumentalna o charakterze podręcznika akademickiego. Zostają w niej omówione takie kwestie jak: wspólnota i kolektywizm w zakresie upowszechnienia i reglamentacji kultury, animacja kultury czy kultura jako „supermarket”.
Książka jest podzielona na trzy części, a te z kolei na rozdziały, dzięki czemu otrzymujemy przejrzyste opracowanie szczegółowych kwestii, jak np. działalność domów kultury w dobie PRL-u i dziś, czy aktualne wzory aktywności kulturalnej Polaków.
Autor rozróżnia opozycyjne pojęcia: komercjalizm i indywidualizm, które są podstawą w dzisiejszym dyskursie o kulturze. Merytorycznym uzupełnieniem publikacji jest obszerna bibliografia, a indeks nazwisk i rzeczowy pozwalają szybko odnaleźć szczegółowe kwestie.
Książka rzuca nowe światło na źródła kultury popularnej i na sposoby jej istnienia w naszej rzeczywistości XXI wieku. Jawi się ona jako dziedzina nieodzowna w życiu każdego z nas – dlatego warto sięgnąć po tę książkę, by stać się jeszcze bardziej świadomym odbiorcą dzieł i innych przejawów kulturalnej aktywności człowieka.
Justyna M.
Książkę poleca Wydawnictwo Naukowe PWN – można kupić ją tutaj:
http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/171885/upowszechnianie-animacja–komercjalizacja-kultury.html
Dziękujemy Wydawnictwu za przekazanie egzemplarza do recenzji –
Redakcja