Otrzymałem PIT 11 i co dalej? | Wszystko dla zdrowia i urody, porady kulinarne Uroda i Zdrowie - serwis nie tylko dla kobiet!

Otrzymałem PIT 11 i co dalej?

12 marca 2018, dodał: EKSPERTKA
Artykuł zewnętrzny

Share and Enjoy !

Shares

Wiele osób już teraz zaczyna otrzymywać specyficzny dokument księgowo-finansowy, jakim jest druk PIT-11. Dostaniemy go między innymi od swojego pracodawcy/zleceniodawcy, niekiedy bez żadnego komentarza. Płatnik ma obowiązek dostarczyć ten dokument pracownikowi, ale nie ma obowiązku tłumaczenia, jak PIT-11 działa i co z nim zrobić. Dlatego często pojawiają się wątpliwości (szczególnie u młodych stażem pracowników), w jaki sposób i jak należy wypełnić PIT-11.

 

PIT-11 w skrócie – czyli czym jest i kiedy go otrzymujemy

PIT-11 jest dokumentem, który płatnicy składek przekazują urzędowi skarbowemu oraz swoim pracownikom/zleceniobiorcom lub osobom współpracującym w ramach umów o dzieło. Dokument zostaje wystawiony w trzech egzemplarzach: dla urzędu, dla pracownika oraz ad acta dla przedsiębiorstwa, jako potwierdzenie wypełnienie obowiązku przez pracodawcę.

Specyficzną formą jest natomiast PIT-11A, który otrzymają głównie podatnicy otrzymujący świadczenia z ZUS w trakcie roku podatkowego. Taki dokument przekaże więc nam Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a nie pracodawca. Oba dokumenty czyli PIT-11 oraz PIT-11A powinny zostać dostarczone podatnikom maksymalnie do końca lutego.

Wstępna weryfikacja dokumentu lub jego brak

Po otrzymaniu dokumentu w pierwszej kolejności należy zawsze zweryfikować jego zawartość, zwracając uwagę nie tylko na informacje finansowe, ale również na wszystkie nasze dane identyfikacyjne. W tym miejscu warto zaznaczyć, że właściwość odpowiedniego organu podatkowego zależy między innymi od prawidłowego wskazania adresu zamieszkania podatnika (uwaga: nie zameldowania). W przypadku wykrycia pomyłek trzeba udać się do odpowiedniego działu przedsiębiorstwa, w którym pracujemy, w celu wyjaśnienia wątpliwości, ewentualnie poprawienia błędów.

Zdarzyć się może, że pracodawca z jakiś powodów nie udostępni nam PIT-11 lub deklaracja nie dotarła do nas z innych przyczyn niezależnych od pracodawcy. W takiej sytuacji powinniśmy zwrócić się bezpośrednio do odpowiednich działów księgowych lub finansowych z informacją o nieotrzymaniu dokumentu. Ponaglając pracodawcę lub prosząc o udostępnienie kopii (jeżeli pracodawca udokumentuje wysłanie PIT-11), w znacznym stopniu ułatwimy sobie późniejszą pracę z własną deklaracją roczną. Należy bowiem pamiętać, że niewywiązanie się pracodawcy z obowiązku przekazania PIT-11 nie zwalnia nas z rozliczenia się z fiskusem – a bez dokumentów źródłowych to może być trudne.

Co zrobić PIT-11

PIT-11 jest dokumentem, który pracodawca już wysłał do odpowiedniego organu podatkowego. Nie ma więc konieczności ponownego składania PIT-11 do skarbówki. Nie jest on również udostępniany pracownikom bez powodu. PIT-11 jest podstawowym źródłem informacji, które służy do samodzielnego wypełnienia własnej deklaracji podatkowej, a więc wypełnienia zobowiązania wobec fiskusa. I, co ważne, musi być przechowywany przez podatnika, tak samo jak inne deklaracje, przez kolejnych 5 lat.

Tak więc pytanie „jak wypełnić PIT-11” może być skierowane tylko do pracodawców. Pracownik, zleceniobiorca, osoba pracująca na umowę o dzieło nie wypełniają tego dokumentu.

 

 

 

Share and Enjoy !

Shares


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Zaskakujące powody unieważniania ma…
Jakiś celebryta ponoć podał powód, że jest gejem:) Ciekawe czy sąd kościelny uwierzył,...
Czy AI wykrada dane?
Umie podszyć się nawet pod realną osobę, więc niedługo wszyscy będziemy mieć klony...
Najzdrowsze mięso
Moim zdaniem mięso każdego rodzaju zakwasza organizm, a więc nie jest zdrowe...
Małżeństwa z najdłuższym stażem…
Rekordziści mają ponad 70-letni staż, to dłużej niż żyje wiele osób.... To już...