Bezpieczniejsze, umożliwiające elektroniczny kontakt z urzędami, wzbogacone o elektroniczny nośnik danych (chip) z miejscem na e-podpis – takimi dowodami będziemy mogli posługiwać się już od 1 lipca 2011. Nowe dowody dostaniemy za darmo, a wniosek o jego wydanie złożymy np. przez internet. Zastąpi on m.in. książeczkę zdrowia.
Elektroniczny dowód osobisty będzie miał formę karty identyfikacyjnej o wymiarach 53,98×85,60 mm. MSWiA opublikowało projekt rozporządzenia, w którym określono jak starać się o ten dokument. Będzie to możliwe już od 1 lipca tego roku. Nowy dowód najpierw dostaną osoby, którym w 2011 roku kończy się termin ważności dokumentu oraz te, które skończą w tym samym roku 18. rok życia.
Wniosek o wydanie dowodu będzie można złożyć w dowolnym urzędzie gminy, czyli niekoniecznie w miejscu zameldowania. Podamy w nim imię i nazwisko, PESEL, obywatelstwo, miejsce i datę urodzenia czy adres e-mail. Do wniosku dołączymy zdjęcie (takie samo jak do paszportu). Będziemy musieli również zaznaczyć, dlaczego staramy się o nowy dowód.
Powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego: – dowód osobisty wydawany po raz pierwszy;
– upływ terminu ważności dowodu osobistego;
– zmiana danych zawartych w warstwie graficznej dowodu osobistego;
– zmiana wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego – utrata dowodu osobistego;
– uszkodzenie dowodu osobistego;
– wyłączenie funkcji elektronicznych dowodu osobistego – wymiana dowodu osobistego na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 7 ustawy o dowodach osobistych (czyli na żądanie obywatela).
Dodatkowo zostaniemy pouczeni, że za podanie nieprawdziwych danych możemy trafić do więzienia nawet na 3 lata.
Możliwe będzie również złożenie wniosku drogą elektroniczną. Dołączymy do niego wtedy plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB. Niestety wysyłając wniosek on-line konieczne będzie uwierzytelnienie go jednym z bezpiecznych podpisów, np. elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.
Jakie zmiany w nowym dowodzie? Na elektronicznym dokumencie nie znajdziemy już informacji o miejscu zameldowania, rysopisu oraz wzoru podpisu właściciela. Nowością będzie natomiast informacja o obywatelstwie i mikroczip.
Dzięki warstwie elektronicznej nowe dowody mają ułatwić nam kontakt z urzędami, umożliwiając załatwianie spraw przez internet. Będzie on ponadto pełnił funkcję książeczki zdrowia, w której lekarz sprawdzi wszystkie informacje o pacjencie.
Według rządu, który przygotował projekt ustawy, elektroniczne dowody osobiste mają umożliwić każdemu obywatelowi załatwianie spraw urzędowych przez internet. Nowy dowód osobisty będzie można wykorzystać jako dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z wielu usług. Umożliwi składanie podpisu elektronicznego, pozwalającego na dokonywanie czynności prawnych w urzędach administracji publicznej. Ma być również wykorzystywany przy dostępie do rejestrów publicznych.
Zmieni się zawartość dowodu osobistego – oprócz części graficznej zostanie w nim zamieszczona warstwa elektroniczna, która ma m.in. zwiększyć poziom ochrony tego dokumentu przed fałszerstwami.
Dokumenty wydawane dzieciom powyżej pięciu lat będą ważne 10 lat, a dokumenty młodszych dzieci będą ważne pięć lat.