Jak czytanie książek wpływa na rozwój dziecka

14 kwietnia 2017, dodał: Małgorzata Kopeć
Artykuł zewnętrzny

Kiedy zacząć czytać dziecku książki? Niektórzy twierdzą, że można to robić już na etapie życia płodowego i nie ma w tym ani grama przesady. Wprawdzie dziecko niewiele zrozumie, ale dźwięk głosu rodzica podziała na nie kojąco.

Czytanie niemowlakowi klasyki literatury zdarza się o wiele częściej, niż można przypuszczać. Co prawda maluch nadal nic nie rozumie z dzieł Prousta, jednak przyzwyczaja się do rytuału czytania, wsłuchuje się w głos osoby czytającej, nawiązuje się między nimi niewidzialna więź. Ta zażyłość będzie się pogłębiała wraz z wiekiem dziecka, a czytanie książek przyniesie znacznie więcej korzyści. Oczywiście w momencie, gdy dziecko zaczyna poznawać świat, świadomie nazywać przedmioty, rozpoznawać osoby, trzeba zrezygnować z dzieł klasycznych i sięgnąć po literaturę stricte dziecięcą.

Czytanie książek to nie tylko sposób na nudę czy zaspokojenie potrzeby poznawczej, szczególnie w przypadku starszych dzieci. Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że czytanie to po prostu inna forma zabawy, w rzeczywistości korzyści jest znacznie więcej.

– Nauka empatii. Dziecko, któremu czytamy książki, lub które samo po nie sięga, uczy się, że nie jest jedyną osobą, mogącą mieć problemy. Zaczyna zauważać innych ludzi, w naturalny sposób budzi się u niego chęć niesienia pomocy potrzebującym.

– Kreatywność. Bardzo często dzieci przenoszą świat książek do swoich zabaw. Można to zauważyć szczególnie u młodszych dzieci, które chętnie w zabawie wcielają się w postaci ulubionych bohaterów książkowych. Nie poprzestają przy tym jedynie na odegraniu scenek z książki, niejako „dopisują” ciąg dalszy.

– Rozwój wyobraźni. Oglądając film, dziecko ma z góry narzucony obraz postaci, otoczenia, wygląd przedstawianego świata. Czytając książkę, wszystko to musi sobie zwizualizować samodzielnie. Rozwój wyobraźni wbrew pozorom nie prowadzi do większego fantazjowania u dziecka, w przyszłości bardzo pomoże w przyswajaniu wiedzy.

– Określenie autorytetów. Książki pokazują dziecku dobre i złe strony życia, wskazują różnice wynikające z określonych wyborów, uczą, jak należy postępować. Często dzieci wzorują się na bohaterach książkowych. Początkowo na bajkowych, ale z czasem na coraz bardziej realistycznych. Dlatego tak ważne jest podsuwanie dzieciom odpowiedniej lektury.

– Poszerzenie słownictwa. Czytanie książek w naturalny sposób zaznajamia dziecko z nowymi, czasem trudnymi słowami. I chociaż na początku często trzeba odpowiadać na pytanie: „co to znaczy?”, z czasem okaże się, że dziecko, któremu rodzice dużo czytają, lub które samo czyta, ma znacznie większy zasób słów niż jego nieczytający rówieśnicy.

– Poczucie własnej wartości. Ten aspekt jest najbardziej widoczny u młodszych dzieci. Rodzice czytają im książki, a więc spędzają z nimi czas. Dzieci czują, że zajmują ważne miejsce w rodzinie. Pomaga im to w budowaniu własnej wartości, co zaprocentuje, gdy dziecko pójdzie do przedszkola czy szkoły.

– Ostrzeżenie przed niebezpieczeństwami świata. Często to właśnie z książek dzieci dowiadują się o różnorakich zagrożeniach typu narkotyki, ale także kidnaping czy pedofilia. Gdy rodzicom niełatwo o tym mówić, gdy brakuje słów, argumentów, można sięgnąć po pomocną lekturę.

Firma Vestor Sośniak Justyna postawiła przed sobą szczytne zadanie: znaleźć sponsorów chętnych do ufundowania książek dla dzieci, którym nie ma kto im kupić. Dzieci będące w szpitalach, ośrodkach wychowawczych, podopieczni fundacji to mali czytelnicy, którzy borykają się z deficytem książek w miejscu, w którym przebywają. Dzięki pomocy ludzi dobrej woli można sprawić, by i oni skorzystali z dobrodziejstw, jakie niesie regularne czytanie książek. Oprócz literatury beletrystycznej firma dba także o stałe zaopatrywanie placówek w pozycje z literatury popularnonaukowe.