Niebawem rozpocznie się wiosna, a wraz z nią sezon rowerowy. To doskonały czas na to, aby zadbać o siebie po okresie zimowej bierności oraz świątecznego i karnawałowego łakomstwa. Jazda na rowerze to jeden z najlepszych sposobów na to, aby zrzucić zbędne kilogramy i podreperować kondycję. To także doskonała okazja, aby zapoznać naszego maluszka ze sportową pasją. Dziecko może jeździć na wycieczki razem ze swoją mamą – wystarczy do tego odpowiednie przygotowanie sprzętowe.
Do wożenia dziecka służą specjalne foteliki, które oczywiście mają inną konstrukcję od samochodowych. W zależności od modelu fotelik rowerowy może być montowany z przodu lub z tyłu pojazdu. Najważniejsza jest jednak jego jakość, która przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo dziecka.
Od czego zacząć?
W czasie jazdy może nam towarzyszyć nawet dziewięciomiesięczny bobas. Nie masz zatem wytłumaczenia, że Twój maluszek jest jeszcze zbyt młody na wycieczki. Warunkiem jest umiejętność w miarę stabilnego siedzenia. Wybierając fotelik rowerowy, w pierwszej kolejności musisz odpowiedzieć na kilka pytań: ile waży dziecko, jakie położenie preferujesz (na bagażniku, kierownicy czy między siodełkiem a kierownicą), czy masz miejsce na przechowywanie fotelika.
Modele
Dla ułatwienia życia producentom i konsumentom zostały wprowadzone uniwersalne oznaczenia, które przypisuje się konkretnym modelom fotelików:
- A15 – foteliki, które montuje się z tyłu, za kierowcą. Przeznaczone są dla maluszków, których waga nie przekracza 15 kilogramów. Warto zwrócić uwagę, aby nasz fotelik był mocowany nie tylko do bagażnika, ale też do rurek ramy,
- A22 – również montowane za rowerzystą, ale mogą udźwignąć już starsze dziecko, które waży nie więcej niż 22 kilogramy,
- C15 – modele, które są mocowane między siodełkiem a kierownicą. Dopuszczalna waga dziecka to 15 kilogramów. Dużym plusem takich fotelików rowerowych jest uniwersalność – mogą być stosowane zarówno w rowerach z męską, jak i damską ramą.
Inny, rzadszy podział dzieli foteliki na turystyczne i miejskie. Modele miejskie są idealne do krótszej jazdy po łatwym, ale twardym terenie miejskim. Są lekkie, dlatego nie wpływają znacząco na ogólną wagę roweru. Modele turystyczne są tworzone z myślą o długich dystansach, nierównych drogach i trudniejszym terenie. Takie foteliki są cięższe, ale stabilniejsze i zapewniają bardzo dobre podparcie główki dziecka, dzięki czemu maluszek nie wypadnie podczas drzemki. Stabilizator główki ogranicza jednak nieco widoczność.
Dodatkowe funkcje
Foteliki produkowane są w różnych wariantach, dzięki czemu możesz dopasować konkretny model do potrzeb Twoich i Twojego maluszka. Fotelik rowerowy może mieć dodatkowe funkcje, np.: składane oparcie, zdejmowany pokrowiec, możliwość wymiany wyściółki, regulowane podnóżki, regulowane oparcie, regulowaną wysokość zagłówka, antybakteryjną powłokę, dodatkową amortyzację lub oparcie z przodu, na którym dziecko będzie mogło położyć rączki. Zarówno foteliki w podstawowej wersji, jak i z udugodnieniami można znaleźć np. na stronie: https://www.sporti.pl/pol_m_Akcesoria-rowerowe_Foteliki-rowerowe-3272.html.
Poszczególne udogodnienia wpływają na cenę fotelika, jednak wiele z nich znacznie podwyższa bezpieczeństwo jazdy, np. dodatkowe pasy, dodatkowe mocowanie, możliwość dopasowania zagłówka.