że należy nam się więcej uwagi, troski, szacunku.”
[Urszula Dudziak]
Obchodzony 8 marca Dzień Kobiet budzi wśród Polek różne uczucia. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC, większość Polek (65%) lubi ten dzień, a 70% uważa go za ważny.
Za prototypowy model Dnia Kobiet można uznać starożytne Matronalia. Było to święto obchodzone na początku marca w Rzymie przez mężatki. Tego dnia mężczyźni obdarowywali swoje żony prezentami i spełniali ich życzenia. Święto Kobiet zostało jednak ustanowione w sierpniu 1910 roku w Kopenhadze, podczas II Międzynarodowego Zjazdu Kobiet Socjalistek. Choć Dzień Kobiet ma radosny charakter, został ustanowiony dla upamiętnienia ofiar walki o równouprawnienie kobiet, które 8 marca 1908 roku w Nowym Jorku domagały się praw wyborczych i polepszenia warunków pracy. Właściciel fabryki zamknął strajkujące w pomieszczeniach fabrycznych, chcąc uniknąć rozgłosu. W wyniku nagłego pożaru zginęło 129 kobiet. Po raz pierwszy święto obchodzono na apel Clary Zetkin 19 marca 1911 roku. W Polsce szczególnie popularne było w okresie PRL, kiedy to w kalendarzach zastąpiło dzień błogosławionego Wincentego Kadłubka. Komunistyczny scenariusz przewidywał wręczanie paniom w zakładach pracy prezentów i kwiatów, których odbiór musiały często pokwitować. Organizowano też okolicznościowe akademie, były przemówienia i toasty. Po 1989 roku Dzień Kobiet stracił na popularności. Stał sie świętem marginalnym, będącym jedynie pretekstem do przypominania o sytuacji polskich kobiet. Obecnie wraca do łask. Panie otrzymują coraz częściej życzenia z tej okazji. Mężczyźni nie zapominają o kwiatach i upominkach.
A czy dziś kobiety nadal mogą liczyć na specjalne względy w dniu ich święta? Według raportu MillwardBrown SMG/KRC dla marki YOSKINE* większość z nas tego oczekuje. 65% Polek lubi Dzień Kobiet, 18% go nie obchodzi. Według raportu większość kobiet oczekuje specjalnych względów w dniu swojego święta. 61% przedstawicielek płci pięknej lubi, kiedy ich pracodawca pamięta o Dniu Kobiet, przygotowując małe prezenty. Nieznacznie mniej, bo 57% zawsze czeka na kwiaty, upominek lub inną niespodziankę od swojego partnera. Kobiety same także celebrują Dzień Kobiet. Prawie co trzecia przyznaje, że lubi sobie zrobić tego dnia małą przyjemność, a 38% oświadcza, że lubi go spędzać w kobiecym gronie. Jedynie 18% badanych przyznaje, że nie obchodzi Dnia Kobiet. W tej grupie najwięcej jest pań po 60-tym roku życia. Być może dlatego, że święto kobiet kojarzy im się głównie z PRL-owskimi zwyczajami, goździkami i upominkową parą rajstop… Podobnego zdania jest Beata Sadowska, popularna prezenterka telewizyjna. – Kobietą jest się przez cały rok, a nie w tym jednym dniu, kiedy ktoś pędzi do nas z goździkiem, nie daj Boże! Dzień Kobiet powinno się obchodzić na co dzień, a nie tylko 8 marca. Prawie co trzecia Polka uważa Dzień Kobiet za relikt minionej epoki, a mimo to i tak większość z przyjemnością obchodzi to święto.
Typową dla współczesnych Polek rzeczą, która nie zmienia się z wiekiem, jest świadomość siebie i swoich potrzeb. Zasadę tę wyznaje 69% kobiet we wszystkich grupach wiekowych, najwięcej między 30-tym a 39-tym rokiem życia (74%). Co więc można podarować kobiecie, by wywołać uśmiech na jej twarzy? Co trzecia Polka (35%) otwarcie przyznaje się, że – by atrakcyjnie wyglądać – potrafi wydać na kosmetyk więcej, niż nakazywałby zdrowy rozsądek. Zatem luksusowy kosmetyk na pewno będzie trafionym prezentem.
Jakie są współczesne Polki? Rodzina, zdrowie, macierzyństwo i bezpieczeństwo oraz szczęście z partnerem – właśnie te wartości, według badania MillwardBrown SMG/KRC dla definiują współczesną Polkę. W to, że rodzina jest w życiu najważniejsza wierzy 3/4 Polek. Niewiele mniej, bo 2/3 polskich kobiet jest zdania, że życiowym priorytetem powinno być zdrowie. Na kolejnych miejscach znalazły się macierzyństwo i bezpieczeństwo (wskazane przez 31% wszystkich badanych kobiet) oraz szczęście z partnerem i uczciwość (po 30% wskazań). Co czwarta osoba wskazała spokój oraz Boga i religię jako istotne w jej życiu. W dalszej kolejności wymieniano pieniądze (23%), pracę (22%) oraz szacunek innych ludzi (21%). Choć rodzina i sprawy z nią związane znajdują się na szczycie piramidy wartości, to nie pokazują one kompletnego obrazu kobiet. Współczesne Polki spory nacisk kładą też na kwestie zawodowe. W najmłodszej grupie, dla kobiet przed 30-tką, zdecydowanie bardziej niż u pozostałych badanych, liczy się właśnie wykształcenie (27%), kariera i sukces zawodowy (17%) oraz niezależność (13%). Trzeba zaznaczyć, ze pewne wartości zmieniają się wraz z etapem życia. Macierzyństwo i sprawy zawodowe są znacznie częściej wymieniane przez kobiety między 20. a 50. rokiem życia. Natomiast na jesieni życia (powyżej 60 r.ż.) panie częściej niż w innych grupach wiekowych myślą o ideach niematerialnych, takich jak Bóg, religia, ojczyzna, honor i szacunek wobec innych ludzi.
*Badanie zostało przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC dla marki kosmetycznej Yoskine w dniach 3-13 września 2010 r. na próbie ogólnopolskiej, reprezentatywnej dla mieszkanek miast w wieku 20+ (N=591). Jest ono częścią programu Yoskine „Wierna swoim ideałom”, który marka rozpoczęła w październiku 2010 roku.