Quentin Tarantino: „Spekulacje o kinie”

1 kwietnia 2020, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Pierwsza książka non fiction Quentina Tarantino – w księgarniach od 10 kwietnia 2024!

Osobista opowieść o filmach, które stworzyły jednego z najwybitniejszych reżyserów swojego pokolenia

Autorska perspektywa historii Hollywood w latach 70. Świetny przekład Jana Dzierzgowskiego oddający klimat oryginału.

Książka ukazuje się w jubileuszowym roku dla „Pulp Fiction” – 30 lat od premiery filmu, który przyniósł Quentinowi Tarantino pierwszego Oscara i międzynarodową sławę.

„W pewnym momencie dotarło do mnie, że inni dorośli nie zabierają dzieci na takie filmy. Zapytałem więc o to moją mamę. Odpowiedziała:
– Quentin, bardziej martwię się o to, że zaczniesz oglądać wiadomości telewizyjne. Film to film, na pewno ci nie zaszkodzi.
Święte, k***, słowa, Connie! ”
– fragment

Filmy, które ukształtowały bezkompromisowego artystę.
Quentin Tarantino jest nie tylko jednym z najsłynniejszych współczesnych twórców filmowych, lecz także prawdopodobnie największym pasjonatem kina na świecie. Przez lata w wywiadach przekonywał, że w końcu zajmie się pisaniem książek o filmach. Wreszcie nadszedł ten moment: długo oczekiwane „Spekulacje o kinie” są tak dobre, jak tylko fani reżysera i miłośnicy kinematografii mogli sobie wymarzyć.

Tarantino skupia się na najważniejszych amerykańskich filmach lat siedemdziesiątych, które po raz pierwszy obejrzał w młodości i które przyczyniły się do jego rozwoju artystycznego. Proponuje własne spojrzenie na kino: łączy elementy krytyki filmowej, teorii filmu i reportażu ze wspaniałą historią osobistą, a całość napisana jest charakterystycznym, niepodrabialnym głosem, który mógł wybrzmieć dzięki brawurowemu przekładowi Jana Dzierzgowskiego.

W którym filmie pojawił się pierwszy filmowy seryjny morderca?

Jak Tarantino zakończyłby Ucieczkę gangstera, gdyby miał ją reżyserować?

Ile Steve McQueen liczył sobie za przeczytanie scenariusza i dlaczego?

Dlaczego Brian de Palma nie wyreżyserował „Taksówkarza”?

Debiutancka książka non fiction autora „Pewnego razu w Hollywood” jest intymnym, zabawnym i błyskotliwym wyrazem obsesji na punkcie kina, wyjątkowym jak wszystko, co tworzy Tarantino.