Wywiad z Panem Grzegorzem, właścicielem sklepu odzieżowego Atamanshop
Całkowity lockdown spowodował osłabienie wielu gałęzi gospodarki. Taka sytuacja wymusiła na przedsiębiorcach elastyczność. Jest to duża szansa na rozwój firm w sieci, ale również ogromne wyzwanie. Przedsiębiorcy, którzy posiadali już swoje sklepy internetowe oraz oferowały te produkty, notowały wzrost zainteresowania i wzmożoną sprzedaż. Aby rozwinąć i utrzymać się na rynku potrzebne jest zrozumienie jego specyfiki oraz słuchanie potrzeb klienta. Rozmowa z Grzegorzem Potocznym właścicielem sklepu z odzieżą patriotyczną.
DP: Z ówczesnego tego punktu widzenia, e-commerce zostaje najbardziej wygodnym sposobem sprzedaży. Stworzone podczas pandemii sklepy internetowe prawdopodobnie będą funkcjonować nawet po odwołaniu nowych zasad bezpieczeństwa. Możemy więc spodziewać się powiększenia rynku e-commerce. Jak to było w przypadku Pana firmy?
GP: Zajmujemy się sprzedażą odzieży patriotycznej, militarnej, wojskowej. Istniejemy na rynku od 2013 roku. Myślę, że dzięki wieloletniemu doświadczeniu łatwiej nam było zaistnieć w obecnej rzeczywistości rynkowej. Mieliśmy ukształtowany konkretny cel działania przedsiębiorstwa, dlatego obecna sytuacja nie załamała naszej sytuacji na rynku.
DP: Kluczem jest elastyczność?
GP: Myślę, że zmieniające warunki zawsze wymuszają na nas elastyczność i nie chodzi tu tylko o sytuację związaną z COVIDEM. Nasza rzeczywistość przecież stale ulega zmianie. Ta sytuacja może więc być szansą na rozwój sklepów internetowych, ale tylko takich, które mają sprecyzowany profil działania. Z jednej strony jest elastyczna, ale z drugiej idzie za promowaniem wartości i produktów, w które wierzy.
DP: Jak to jest w przypadku pańskiej firmy?
GP: Nasza Firma od początku promowała patriotyzm, polskie barwy narodowe, koszulki Polska czy bluzy w kolorze biało czerwonym różnych producentów jak Octagon czy pit Pit Bull.
Jest to jedna z pierwszych firm w Polsce, która połączyła odzież patriotyczną wraz ze skateshopem. Posiadamy w swojej ofercie odzież uliczną, patriotyczną, ale także odzież termoaktywną sportową. Nasza historia zawsze była dla mnie ważna.
DP: W jakim kontekście?
GP: W kontekście pamięci o własnych korzeniach wyciągania lekcji z przeszłości, promowania własnego kraju, który pomimo trudnej historii ma ogromny potencjał.
DP: Na co zwróciłby Pan uwagę, odnosząc się do obecnej sytuacji na rynku, doradzając sklepom, które chciałyby zaistnieć ze swoimi produktami.
GP: Na pewno budowanie świadomości marki. W przypadku, kiedy konsumenci po raz pierwszy kupują towary przez Internet, duże znaczenie może mieć znajomość marki i zaufanie do sklepu. Dla nas bardzo ważna jest komunikacja z klientem, tworzenie relacji, w której klient poczuje się bezpiecznie. Sklepy, które nie pracowały nad swoim wizerunkiem w przeszłości będą musiały teraz robić to od zera.
DP: Co was wyróżnia?
GP: Stawiamy również na szeroki wybór tego rodzaju odzieży dla kobiet.
DP: Odzież militarna nie kojarzy się z kobiecością.
GP: Po pierwsze jestem daleki od podziałów na typowo kobiece i męskie. Czasami kobieta potrzebuje stać się wyrazista, wojownicza, zdecydowana, a mężczyzna nabrać nieco delikatności.
Dodatkowo stylistyka opisywanych ubrań jest wysoce zróżnicowana. W ofercie sklepów z odzieżą patriotyczną znaleźć można nie tylko produkty w barwach narodowych oraz z dużymi, nadrukowanymi symbolami wyrażającymi wyznawane wartości. W wyżej wymienionym asortymencie dostępne są także stroje w nieco łagodniejszej stylistyce, dzięki czemu mogą być one zakładane na każdą okazję. Warto dodać, że odzież patriotyczna dla kobiet projektowana jest w wielu modelach i rozmiarach. Takie rozwiązanie zapewnia wyjątkowo kobiecy efekt wizualny oraz idealne dopasowanie stroju do sylwetki jego użytkowniczki.
DP: Praktycznie, ale również ideologicznie?
GP: Coraz większym zainteresowaniem pań cieszy się także odzież uliczna. Głównymi założeniami ubrań typu streetwear są wysoki poziom wygody oraz najwyższa jakość ich wykonania, a także duża istotność przekazu emocjonalnego wyrażanego poprzez design stroju. Odzież uliczna najczęściej projektowana jest w oparciu o sportowy krój materiału, który zapewnia pełną swobodę ruchów jej użytkowników. Panie decydujące się na zakup strojów typu streetwear to zazwyczaj osoby uprawiające różne dyscypliny ruchu fizycznego. Odzież uliczną noszą także kobiety pragnące zapewnić sobie dużą wygodę i swobodę poruszania się podczas wykonywania codziennych czynności.
Na coraz większą popularność ubrań wojskowych bezpośredni wpływ wywiera ich imponująca praktyczność, wygoda na zadowalającym poziomie, a także trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne. A asortymencie sklepów sprzedających odzież militarną odnaleźć można także specjalistyczne kurtki przeciwdeszczowe.
DP: Podsumowując szanse i zagrożenia …
GP: Podsumowując, możemy powiedzieć, że jest duża szansa na zwiększenie się rynku e-commerce. Wygoda prowadzenia sklepu internetowego, która łączy się z niższym kosztem wynajmu przestrzeni oraz większą elastycznością, przeważy obawy. Przez to może zupełnie zmienić się podejście do sprzedaży, która będzie się odbywać głównie przez Internet, a sklepy stacjonarne pojawią się jako dodatkowy punkt kontaktu z klientem. Rozwój e-commerce w pewnym stopniu już szedł w tym kierunku, natomiast sytuacja kryzysowa może go znacznie przyspieszyć. Pod warunkiem wyrazistego kierunku działania, budowania świadomości marki i elastyczności.
Rozmawiała Dorota Pawelec
Grzegorz Potoczny https://atamanshop.pl