„Bądź najlepszą wersją siebie” – recenzja

10 czerwca 2014,
dodał: Pasek
Artykuł zewnętrzny

drzwi do porozumienia

Komunikacja. To magiczne słowo stanowi klucz do sukcesu, noszącego znamiona poczucia szczęścia i ogólnego zadowolenia z życia. Mimo to wzajemna komunikacja, zamiast ułatwiać często utrudnia proces porozumiewania się, a to za sprawą stosowania niewłaściwych komunikatów, trudności w aktywnym słuchaniu, czy tłumieniu konfliktów. A przecież to, w jaki sposób się komunikujemy, poniekąd wpływa na to, jacy jesteśmy…

 Jak wskazuje Linda Adams-współautorka metody Gordona oraz autorka programu rozwojowego „Be Your Best”, ludzie szczęśliwi i radośni odznaczają się wysokim poziomem tolerancji i otwartości, są cenieni jako rozmówcy, doradcy, przyjaciele i pracownicy. Przyczyn wspomnianego stanu rzeczy należy doszukiwać się w wysokim poziomie zaspokojenia ich wewnętrznych potrzeb. Zdaniem amerykańskiej socjolog, aby być traktowanym przez innych z uwagą i szacunkiem, wpierw trzeba wspomnianą uwagą obdarzyć samego siebie, po to by poznać swoje potrzeby i nauczyć się je skutecznie komunikować, nie odbierając przy tym godności i szacunku rozmówcom.

Jak zatem być efektywnym w komunikacji z innymi?

Ludzie mają skłonność do porozumiewania się raczej poprzez role, jakie pełnią, nie zaś prawdziwe Ja. Trening społeczny, czy też wychowanie w danej kulturze nauczyło ich bowiem, iż należy ukrywać własne wnętrze, a więc myśli, uczucia, opinie. Niestety, ale w konsekwencji tłumionych uczuć, myśli i emocji, pojawia się gniew, sarkazm i nadmierny krytycyzm, nie rzadko też dolegliwości typu somatycznego, np. bóle głowy. Wniosek: Należy mówić o sobie przez pryzmat swoich autentycznych myśli, uczuć i potrzeb, najlepiej korzystając z komunikatu typu Ja.

Komunikat typu Ty winien odejść do lamusa.

Komunikat typu Ja stanowi pierwszy krok do skutecznej komunikacji. Rozróżnia się jego cztery rodzaje: deklaracyjny, adekwatny, zapobiegawczy i konfrontacyjny. Komunikat typu Ja jest o wiele bardziej efektywny, niż komunikat Ty: „Jesteś taki leniwy”, „Rządzisz się jak szara gęś”, którego konsekwencjami mogą być: brak odpowiedzialności za własne uczucia, wzbudzenie u innych oporu, który oddala od celu, poniżenie drugiej osoby, wzbudzenie chęci odwetu u rozmówcy, brak szacunku dla uczuć drugiego człowieka. Komunikat Ty warto więc zastąpić komunikatem Ja: „ Chciałbym wiedzieć, dlaczego nie wykonałeś tego zadania”, „ Naprawdę nie lubię osób, które narzucają innym swoje zdanie”, życie wówczas stanie się prostsze.

Myśl, mów i słuchaj, a będziesz szczęśliwy

Komunikacja stanowi nieodłączny element życia społecznego, wpływa na jakość relacji, zadowolenie i radość z życia oraz efektywne rozwiązywanie konfliktów bez użycia przemocy.Na co dzień każdy z nas komunikuje się ze swoimi domownikami, przyjaciółmi, pracownikami. Człowiek, jako istota społeczna pozostaje w relacji z innymi w różnych sferach życia. Ważne jest, by nauczyć się komunikować swoje potrzeby w sposób asertywny z uwzględnieniem, iż komunikacja to nie tylko aktywne wyrażanie siebie i werbalizowanie swoich myśli, uczuć, czy potrzeb. To także aktywne słuchanie innych w sytuacjach trudnych, noszących znamiona konfliktu. Należy pamiętać, iż gotowość zainteresowania się odczuciami i sprawami innych jest tym, co odróżnia osobę asertywną od agresywnej. Warto zatem wyrażać swoje myśli, uczucia, lęki, pozostawiając jednocześnie przestrzeń dla uczuć i myśli innych.

Ekspertem być- merytoryczna baza w postaci książki

Wszystkich zainteresowanych poprawą jakości komunikacji odsyłam do poradnika autorstwa Lindy Adams, „Bądź najlepszą wersją siebie”. Niniejsza książka wpisuje się w obszar rozwoju osobistego, stanowiąc przy tym skuteczne narzędzie poprawy komunikacji zarówno w rodzinie,w gronie przyjaciół jak i w pracy. Każdy, kto po nią sięgnie, nauczy się jak efektywnie stosować komunikat typu Ja, rozwiązywać konflikty potrzeb i wartości, dowie się także jak skutecznie planować działania. Wspomniany poradnik napisany jest w sposób przejrzysty, zaś przywołane przez jego autorkę liczne przykłady z życia uczestników warsztatów dotyczących komunikacji, przybliżają problem i ewaluacje jego rozwiązań, wspomagając tym samym proces nauki.

 






FORUM - bieżące dyskusje

jaką wodę pić?
Nie lubisz smaku samej wody? Miałam tak kiedyś, a potem jakoś się przyzwyczaiłam.
Ogólnie o zdrowiu
Witaminka D musi być, do tego B12 i jak czuję się gorzej,...
Problem z włosami
No właśnie, słusznie zauważyłaś Iwonko, że to skład powinien decydować o wyborze suplementu. Zazwyczaj...
Na Jesienne smutki jakie zapachy?
O zapachu prania? :D Brzmi ciekawie. Zawsze lubiłam tę świeżość, jak ktoś w pobliżu...

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.