„Bądź najlepszą wersją siebie” – recenzja

10 czerwca 2014, dodał: Pasek
Artykuł zewnętrzny

drzwi do porozumienia

Komunikacja. To magiczne słowo stanowi klucz do sukcesu, noszącego znamiona poczucia szczęścia i ogólnego zadowolenia z życia. Mimo to wzajemna komunikacja, zamiast ułatwiać często utrudnia proces porozumiewania się, a to za sprawą stosowania niewłaściwych komunikatów, trudności w aktywnym słuchaniu, czy tłumieniu konfliktów. A przecież to, w jaki sposób się komunikujemy, poniekąd wpływa na to, jacy jesteśmy…

 Jak wskazuje Linda Adams-współautorka metody Gordona oraz autorka programu rozwojowego „Be Your Best”, ludzie szczęśliwi i radośni odznaczają się wysokim poziomem tolerancji i otwartości, są cenieni jako rozmówcy, doradcy, przyjaciele i pracownicy. Przyczyn wspomnianego stanu rzeczy należy doszukiwać się w wysokim poziomie zaspokojenia ich wewnętrznych potrzeb. Zdaniem amerykańskiej socjolog, aby być traktowanym przez innych z uwagą i szacunkiem, wpierw trzeba wspomnianą uwagą obdarzyć samego siebie, po to by poznać swoje potrzeby i nauczyć się je skutecznie komunikować, nie odbierając przy tym godności i szacunku rozmówcom.

Jak zatem być efektywnym w komunikacji z innymi?

Ludzie mają skłonność do porozumiewania się raczej poprzez role, jakie pełnią, nie zaś prawdziwe Ja. Trening społeczny, czy też wychowanie w danej kulturze nauczyło ich bowiem, iż należy ukrywać własne wnętrze, a więc myśli, uczucia, opinie. Niestety, ale w konsekwencji tłumionych uczuć, myśli i emocji, pojawia się gniew, sarkazm i nadmierny krytycyzm, nie rzadko też dolegliwości typu somatycznego, np. bóle głowy. Wniosek: Należy mówić o sobie przez pryzmat swoich autentycznych myśli, uczuć i potrzeb, najlepiej korzystając z komunikatu typu Ja.

Komunikat typu Ty winien odejść do lamusa.

Komunikat typu Ja stanowi pierwszy krok do skutecznej komunikacji. Rozróżnia się jego cztery rodzaje: deklaracyjny, adekwatny, zapobiegawczy i konfrontacyjny. Komunikat typu Ja jest o wiele bardziej efektywny, niż komunikat Ty: „Jesteś taki leniwy”, „Rządzisz się jak szara gęś”, którego konsekwencjami mogą być: brak odpowiedzialności za własne uczucia, wzbudzenie u innych oporu, który oddala od celu, poniżenie drugiej osoby, wzbudzenie chęci odwetu u rozmówcy, brak szacunku dla uczuć drugiego człowieka. Komunikat Ty warto więc zastąpić komunikatem Ja: „ Chciałbym wiedzieć, dlaczego nie wykonałeś tego zadania”, „ Naprawdę nie lubię osób, które narzucają innym swoje zdanie”, życie wówczas stanie się prostsze.

Myśl, mów i słuchaj, a będziesz szczęśliwy

Komunikacja stanowi nieodłączny element życia społecznego, wpływa na jakość relacji, zadowolenie i radość z życia oraz efektywne rozwiązywanie konfliktów bez użycia przemocy.Na co dzień każdy z nas komunikuje się ze swoimi domownikami, przyjaciółmi, pracownikami. Człowiek, jako istota społeczna pozostaje w relacji z innymi w różnych sferach życia. Ważne jest, by nauczyć się komunikować swoje potrzeby w sposób asertywny z uwzględnieniem, iż komunikacja to nie tylko aktywne wyrażanie siebie i werbalizowanie swoich myśli, uczuć, czy potrzeb. To także aktywne słuchanie innych w sytuacjach trudnych, noszących znamiona konfliktu. Należy pamiętać, iż gotowość zainteresowania się odczuciami i sprawami innych jest tym, co odróżnia osobę asertywną od agresywnej. Warto zatem wyrażać swoje myśli, uczucia, lęki, pozostawiając jednocześnie przestrzeń dla uczuć i myśli innych.

Ekspertem być- merytoryczna baza w postaci książki

Wszystkich zainteresowanych poprawą jakości komunikacji odsyłam do poradnika autorstwa Lindy Adams, „Bądź najlepszą wersją siebie”. Niniejsza książka wpisuje się w obszar rozwoju osobistego, stanowiąc przy tym skuteczne narzędzie poprawy komunikacji zarówno w rodzinie,w gronie przyjaciół jak i w pracy. Każdy, kto po nią sięgnie, nauczy się jak efektywnie stosować komunikat typu Ja, rozwiązywać konflikty potrzeb i wartości, dowie się także jak skutecznie planować działania. Wspomniany poradnik napisany jest w sposób przejrzysty, zaś przywołane przez jego autorkę liczne przykłady z życia uczestników warsztatów dotyczących komunikacji, przybliżają problem i ewaluacje jego rozwiązań, wspomagając tym samym proces nauki.