Lubisz pisać, prawda? Chcesz być sławny jako dobry tekściarz? Świetnie! Najpierw jednak popracuj nad warsztatem, by pisać genialne teksty. Jak to zrobić? Oto garść porad, które pomogą Ci pisać dobre teksty:
1. Co wiesz o temacie
To pierwsze pytanie, które powinieneś sobie zadać. Jeśli nie masz bladego pojęcia, o czym masz pisać, pora na drugi krok: czy możesz szybko się dowiedzieć? Jeśli i na drugie pytanie odpowiadasz przecząco, daruj sobie. Gdy zupełnie nie orientujesz się w temacie, nikogo nie zainteresujesz i możesz wyjść na osobę niekompetentną. Pierwsza rada: pisz o tym, na czym się znasz. Masz jakieś hobby, pasje? Poszukaj artykułów na „Twoje” tematy. Zwróć uwagę na odwiedzane przez Ciebie portale.
2. Sprecyzuj cel
Czas na kolejne pytanie: po co piszesz tekst? I nie chodzi tutaj o oczywistą odpowiedź: to moja pasja, lubię wypowiadać się na różne tematy. Zastanów się, dlaczego ktoś miałby czytać twój tekst? To bardzo ważne. Pomoże Ci to ustalić, jaką formę ma mieć tekst, jakie pytania mają paść, co wymaga wyjaśnienia.
3. Ustal, kto jest czytelnikiem
Bez tego nie będziesz mógł wybrać odpowiedniego słownictwa. Czy artykuł adresowany jest do początkujących czy do specjalistów? Jeśli to pierwsze – wystarczy poglądowe przedstawienie problemu, jeśli to drugie – unikaj ogólników, skup się na konkretach.
4. Dopracuj schemat
Każdy tekst powinien dać się ująć w ramach prostego schematu: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Takie ujęcie problemu dobrze się czyta. Możesz oczywiście zdecydować się na inną koncepcję. Jednak ważne, byś robił to świadomie i w jakimś celu. Warto przed pisaniem stworzyć (chociażby w głowie) plan tekstu. Wtedy nie pogubisz się, a całość będzie wyglądać spójnie.
5. Pracuj nad stylem
Swoimi tekstami budujesz swój wizerunek. Ludzie nie lubią tekstów napisanych bez polotu lub nie na temat. Nie ograniczaj się do powtarzania suchych faktów. Wyciągaj wnioski, okraszaj to humorem czy nutką tajemniczości. Twój styl jest niczym przyprawy w zupie. Nadaje całości charakteru!
6. Formatuj
Nawet najlepszy tekst źle się czyta, jeśli format jest do niczego. Dostosuj go odpowiednio do publikacji. Nie zawsze masz możliwość wpłynięcia na to, jak tekst zostanie opublikowany. Wysyłaj go jednak w takiej formie, by odbiorca nie myślał, że nie znasz podstaw gramatyki/ortografii lub jesteś niestaranny.
7. Korekta
Nie obejdziesz się bez niej i nie należy ona do przyjemnych zadań. O ile samo pisanie można nazwać przyjemnością, to korekta zabija całą radość. Nikt jednak nie lubi tekstów z błędami, więc nie ma zmiłuj. Jeśli piszesz szczególnie ważny artykuł, może warto podesłać go jeszcze komuś do przeczytania? Pisząc szybko zapamiętujemy i potem czytamy z pamięci. Przez to nie zauważamy najprostszych literówek. Jeśli nie możesz liczyć na kogoś innego, daj sobie czas. Przeczytaj całość po kilku godzinach lub następnego dnia. Powinno pomóc.
Jeśli macie inne ciekawe porady, chętnie o nich poczytam. Powodzenia!