Świętokrzyska kampania społeczna „Auto do nieba” rozpoczęła się 14 sierpnia i ma pokazać, że legalny demontaż pojazdów (zgodny z Ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji) to drugie życie dla samochodu oraz uniknięcie problemów i kar dla dotychczasowego właściciela.
Akcja informacyjna jest prowadzona podczas Zlotu Starych Samochodów i Motocykli w Tokarni koło Kielc. Dodatkowo zostanie uruchomiona strona edukacyjna autodonieba.pl, planowana jest także emisja spotów radiowych i insert prasowy. Patroni medialni to TVP Kielce, „Echo Dnia”, Radio Planeta i Radio Fama. Akcję sponsoruje MB Recycling.
Piekło dla Twojego samochodu, to sprzedanie auta do firmy działającej w tzw. szarej strefie, zamiast do certyfikowanej stacji demontażu pojazdów. Ministerstwo Środowiska szacuje ilość nielegalnie działających przedsiębiorców na 90%!
Samochody są traktowane przez prawo w sposób szczególny. Tak jak kupując samochód, musimy go zarejestrować, tak samo – po zakończeniu eksploatacji – jesteśmy zobowiązani formalnie go wyrejestrować. Polskie prawo zalicza stare, powypadkowe lub skorodowane samochody – czyli pojazdy wycofane z eksploatacji – do jednej grupy odpadów tzw. odpadów innych niż komunalne. Ta grupa stanowi zagrożenie dla środowiska, a także dla zdrowia lub życia ludzi poprzez zawartość szkodliwych substancji. Szczegółowe wytyczne dotyczące postępowania ze starymi, uszkodzonymi lub niesprawnymi samochodami zawarte są w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 roku o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów (art. 18). Ustawa nie określa terminu przekazania pojazdu, ale przyjmuje się, iż powinno się tego dokonać niezwłocznie po wycofaniu pojazdu z eksploatacji. Kto (wbrew przepisowi art. 18) nie przekazuje pojazdu wycofanego z eksploatacji do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów – podlega karze grzywny (art. 48). Kto dokonuje demontażu pojazdu we własnym zakresie lub dokonuje sprzedaży poszczególnych elementów do skupu złomu podlega karze grzywny. Kto (wbrew przepisom art. 7) wprowadza do obrotu materiały, przedmioty wyposażenia lub części pojazdów zawierające ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom – podlega karze grzywny (art. 44). Kto poza stacją demontażu dokonuje usunięcia z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów lub substancji niebezpiecznych, w tym płynów, wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia lub części nadających się do ponownego użycia, wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się do odzysku lub recyklingu – podlega karze grzywny (art. 50).
Kasacja to potoczne sformułowanie na demontaż samochodu. Ponieważ recycling pojazdów wycofanych z eksploatacji reguluje odrębna ustawa, dlatego nie ma tu miejsce na dowolność – kasacji możemy dokonać wyłącznie w legalnej stacji demontażu. W takiej stacji, pojazdy są rozbierane na części, a uzyskane elementy sortowane i kierowane do przerobu albo odsprzedaży, dzięki czemu odzyskujemy nawet 80% odpadów, w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Jeśli samochód jest sprawny, można przyjechać do stacji demontażu i na miejscu wycenić auto. Kiedy samochód jest niesprawny lub zniszczony po wypadku, to – po wcześniejszym ustaleniu odbioru – stacja zapewnia transport. Do stacji demontażu trzeba przynieść następujące dokumenty: dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, dowód rejestracyjny pojazdu oraz kartę pojazdu, jeżeli była wydana, lub inny dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, dokument potwierdzający własność w przypadku właściciela pojazdu innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym Uprawniony pracownik stacji dokonuje niezbędnych formalności związanych z kasacją i wydaje zaświadczenie o demontażu. Z tym zaświadczeniem właściciel pojazdu składa do właściwego urzędu, wniosek o wyrejestrowanie pojazdu i na tym kończy się jego rola.
Nielegalny demontaż powoduje, że:
1. Możesz mieć problemy z wyrejestrowaniem samochodu i zakończeniem umowy na ubezpieczenie OC.
2. Grozi Ci kara grzywny, podobnie przedsiębiorcy zajmującemu się demontażem grozi kara grzywny.
3. Zanieczyszczasz środowisko – do gleby trafiają płyny eksploatacyjne (np. olej) a także korodująca karoseria.
4. Niszczysz krajobraz – niewykorzystane części samochodu są wyrzucane w niedozwolonych miejscach, często po prostu w lesie.
5. Twój samochód jest rozbierany na części niezgodnie z przepisami środowiskowymi.
6. Sprawne części są sprzedawane, a elementy karoserii, siedzenia, czy opony trafiają na dzikie wysypiska.
Legalny demontaż sprawia, że:
1. Działając legalnie – nie grożą Ci żadne kary i bez problemów wyrejestrowujesz swoje auto.
2. Twój samochód jest demontowany przez profesjonalistów, zgodnie z przepisami o ochronie środowiska.
3. Szkodliwe substancje są poddawane utylizacji, a proces recyklingu pozwala na ponowne wykorzystanie lub odzyskanie pond 80 % surowców.
4. Uzyskujemy prawidłowy „cykl życia” auta i surowców – dzięki czemu dajesz swojemu samochodowi drugie życie.
5. Dbasz o czystość środowiska i zachowanie naturalnych walorów krajobrazu.