3 najpotrzebniejsze akcesoria rowerowe

20 maja 2019, dodał: Alfa i Omega
Artykuł zewnętrzny

3 najpotrzebniejsze akcesoria rowerowe

Kupując nowy lub używany rower nasze wydatki nie zamkną się jedynie w cenie jednośladu. Warto zainwestować w kilka przydanych akcesoriów, które z pewnością podniosą komfort użytkowania oraz oszczędzą czas i pieniądze, które stracilibyśmy podczas częstych wizyt w serwisie rowerowym. Nie twierdzę, że trzeba od razu posiąść wiedzę i doświadczenie pracownika serwisu rowerowego, ale każdemu prędzej czy później przyda się umiejętność zmiany dętki lub drobnych regulacji.

Pompka rowerowa – jaką wybrać?

Pompki do rowerów możemy podzielić na dwie zasadnicze grupy: ręczne oraz podłogowe, znane także jako stacjonarne. Do pełni szczęścia i wygody potrzebujemy obu typów. Da się oczywiście napompować koła pompką ręczną, ale chcąc uzyskać wysokie ciśnienie stracimy mnóstwo czasu i sił. Dlatego przyda nam się pompka stacjonarna.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze pompki stacjonarnej?

Przede wszystkim jakość wykonania i jej żywotność. Nie sprawdzimy tego wchodząc do sklepu, albo oglądając zdjęcia na stronie internetowej, ale bez wątpienia warto przeczytać opinie na temat danego modelu w Internecie. Ważnym dodatkiem do pompki będzie manometr, który pokaże nam ciśnienie z jakim napompowaliśmy koła. Różne typy rowerów i różne opony wymagają innego ciśnienia. Jeśli nie mamy pojęcia z jakim ciśnieniem chcemy jeździć to możemy zasugerować się informacją podaną na oponie, a wyrażoną w barach lub funtach na cal kwadratowy (PSI).

Pompka rowerowa ręczna

Jeśli potrafimy zmienić dętkę w rowerze, to drugą rzeczą, którą trzeba mieć, jest pompka ręczna. Wybierając odpowiedni dla siebie model zwróćmy uwagę na maksymalne ciśnienie oraz czy da się ją zamontować do naszego roweru, ponieważ ta pompka stanie się towarzyszem naszych wycieczek rowerowych. Bez wątpienia najlepsze są modele posiadające wężyk, który wkręcamy w wentyl. Umożliwia to wygodne pompowanie pod kątem, który nam pasuje oraz utrudnia uszkodzenie wentyla szczególnie wtedy, gdy chcemy dobić do wysokiego ciśnienia.

Oświetlenie rowerowe – na co zwrócić uwagę

Lampki rowerowe są bezwzględnie wymagane przez polskie prawo. Znane są sytuacje, gdy podczas wypadku z udziałem rowerzysty ubezpieczyciel nie chciał wypłacić odszkodowania chociaż wina leżała po stronie kierowcy samochodu, jednak rower nie posiadał dzwonka i świateł. Wystarczy chociażby niewielka tania lampka, która po zmierzchu i tak sprawi, że będziemy znacznie lepiej widoczni. Na naszym bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Spełniający swoje zadanie zestaw lampek przód + tył, który niespecjalnie oświetli nam drogę, ale sprawi, że będziemy doskonale widoczni dla innych uczestników ruchu, to wydatek rzędu 50-60zł. Jeśli zależy nam na dobrej lampce przedniej, która oświetli drogę, po której się poruszamy, musimy liczyć się z wydatkiem powyżej 100zł.

Zasilanie lampek rowerowych

Lampki możemy podzielić na zasilane tradycyjnymi bateriami wymiennymi oraz z wbudowanym akumulatorem. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Baterie wymienne pozwalają na dłuższą jazdę na jednym naładowaniu, a gdy energia się skończy nie musimy szukać gniazdka. Wystarczy wymienić baterie i można jechać dalej. Wbudowany akumulator to zazwyczaj mniejszy rozmiar lampki oraz łatwość ładowania.

Rowerowy multitool

Na początku myśl o jakichkolwiek naprawach i serwisie możemy nas nieco przerażać, ale nie ma się czego bać. Nie mamy tu na myśli poważnych prac serwisowych, ale chodzi o drobnych korektach, dokręceniu śrubek, podniesieniu siodełka, czy przykręceniu koszyka na bidon. Z takimi „problemami” trochę bez sensu biegać do serwisu rowerowego, ale mimo szczerych chęci, bez odpowiednich narzędzi ciężko nam będzie cokolwiek zrobić. Zupełnie wystarczającym na początek zestawem narzędzi będzie tzw. multitool, czyli zestaw połączonych ze sobą kluczy. Podstawowy zestaw składa się z 6-8 kluczy imbusowych, którymi można rozkręcić na części niemal cały współczesny rower. Bardziej rozszerzone zestawy wyposażone są dodatkowo w śrubokręty: krzyżowy i płaski, skuwacz do łańcucha, klucze nasadowe, klucz do centrowania kół oraz Torx’y. Na multitoolu nie warto oszczędzać, ponieważ niskiej klasy modele mają klucze wykonane z miękkich stopów, które dość szybko się wyrabiają i z czasem będziemy mieli nie tylko problem z odkręceniem danej śruby, ale pojawi się także ryzyko uszkodzenia gwintu.

Podsumowanie

To tylko 3 podstawowe akcesoria rowerowe, które mogą przydać się na początku naszej przygody z rowerem. Jest ich oczywiście znaczenie więcej i z czasem pewnie zechcemy rozbudować nasz rower oraz domowy warsztat o kolejne. Warto jednak już przy zakupie pierwszego roweru zainwestować te trzy wyżej wymienione, aby na trasie być samowystarczalnym i widocznym.