Sukces kampanii 1000 serc!

12 stycznia 2015, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Ponad 1000 osób przebadanych w ciągu dwóch miesięcy!

SAMSUNG CSC

Kampania profilaktyczna 1000 serc, trwająca od 16 października zakończyła się 19 grudnia 2014 r. w Ostródzie z wynikiem 1006 przebadanych osób. Personel KardioBusa – mobilnej przychodni, która pokonała trasę ponad 6 tysięcy kilometrów i zatrzymała się w 27 miejscowościach, zdiagnozował w kilkunastu przypadkach schorzenia układu sercowo-naczyniowego, dzięki nieinwazyjnemu badaniu EKG.

SAMSUNG CSC
Na badanie zgłaszały się zarówno osoby między 50 a 65 rokiem życia, jak i pacjenci, którzy nie ukończyli 35 lat. Wśród najczęściej diagnozowanych schorzeń układu krążenia znalazły się: blok lewej odnogi pęczka Hisa, bradykardia, niedokrwienie serca i migotanie przedsionków. Z powodu złych wyników badań kilkakrotnie interweniowało pogotowie. Najgroźniejsza sytuacja miała miejsce w Ostródzie, w której kobieta w wieku około 40 lat nie została przyjęta do pobliskiej przychodni i straciła przytomność w pobliżu KardioBusa, o czym donieśli pacjenci czekający przed mobilną przychodnią. Personel wezwał karetkę, kobieta odzyskała przytomność, ale lekarz rozpoznał udar. Natychmiast odwiezioną ją do szpitala w celu dalszej diagnostyki.

SAMSUNG CSC

Cel – profilaktyka
Znane powiedzenie brzmi: „Lepiej zapobiegać niż leczyć”, ale w dzisiejszym świecie nie ma czasu na to, aby z wyprzedzeniem planować badania profilaktyczne – tłumaczy Paweł Klimczak z Fundacji Dr.Max – Naszym celem było stworzenie warunków do tego, aby w ciągu kilku minut, bez konieczności wcześniejszej rejestracji, pacjent mógł sprawdzić, czy jego serce – najważniejszy organ, pracuje prawidłowo. Choroby układu sercowo-naczyniowego to dzisiaj plaga. Co roku w Polsce ponad 200 tysięcy osób przechodzi zawał, a ponad 700 tysięcy walczy z niewydolnością serca – dodaje. Alarmujące dla osób powyżej 40. roku życia powinny być objawy choroby takie jak: uczucie zmęczenia, które pojawia się często bez istotnej przyczyny, niewyjaśnione duszności nie będące efektem wysiłku fizycznego, utrata przytomności, tzw. mroczki przed oczami, nudności, kołatanie serca trwające dłużej niż 3 minuty, ból w klatce piersiowej, często opasający tułowie lub promieniujący do żuchwy i ramion oraz obrzęki zlokalizowane w dolnej części ciała (nogi lub kostki). Takie objawy powinny skłonić nas do wizyty u kardiologa – wyjaśnia lek. med. Kamil Szyszow – Nasza kampania uświadomiła mieszkańcom większych i mniejszych miejscowości, że moment, w którym pojawiają się dolegliwości oznacza najczęściej początkowe lub zaawansowane stadium choroby. Aby tego uniknąć należy dbać o prawidłową dietę oraz aktywność fizyczną, o czym przekonywaliśmy w naszym mobilnym gabinecie – dodaje.
KardioBus w ciągu dwóch miesięcy zatrzymał się m. in. w Krakowie, Warszawie, Lęborku, Wolbromiu, Złotowie, Zamościu, czy Ostródzie.

SAMSUNG CSC

Więcej na temat kampanii na www.1000serc.pl
***

Kampania 1000 serc została zorganizowana z inicjatywy Fundacji Dr.Max. W ciągu trzech miesięcy KardioBus zatrzymał się wielokrotnie w miejscowościach w całej Polsce, aby mieszkańcy mogli skorzystać z bezpłatnych badań EKG oraz skonsultować się z lekarzem w ramach prowadzonych działań profilaktycznych, dotyczących chorób układu sercowo-naczyniowego. Akcja trwała od 16 października do 19 grudnia br. i była podzielona na 3 etapy. Jeden etap to wyznaczona przez organizatorów, trwająca około tygodnia trasa, podczas której mobilna przychodnia zatrzymywała się w wyznaczonych miejscach w godz. 9.00 – 17.00, aby przyjąć zainteresowanych profilaktyką zdrowotną pacjentów. Celem kampanii 1000 serc jest wzrost świadomości mieszkańców małych i dużych miast związanej z chorobami serca. Na podstawie przeprowadzonych badań i rejestrowanych przypadków organizatorzy przygotowują raport dotyczący stanu zdrowia Polaków.