Agnieszka Olechowska: „Specjalne potrzeby edukacyjne”
Szkoły przygotowujące do życia dzieci ze znacznymi trudnościami w nauce na co dzień borykają się z ograniczeniami, jakie nakłada na nie proces edukacyjny. Bywa, że w trakcie jego realizacji brakuje czasu i okazji, by bardziej całościowo wpływać na stymulowanie rozwoju dziecka z ograniczeniami umysłowymi czy ruchowymi różnego rodzaju.
Książka autorstwa dr n. hum. Agnieszki Olechowskiej – nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i pedagoga specjalnego, a także wykładowcy akademickiego – jest pełna praktycznych podpowiedzi i rad, skierowanych zwłaszcza do nauczycieli i opiekunów oraz rodziców, którzy chcą pełniej poznać potrzeby swych podopiecznych i wyjść im naprzeciw. Autorka, opierając się na własnych doświadczeniach, traktuje to zagadnienie interdyscyplinarnie, poszerzając w ten sposób ogląd problematyki związanej z procesem kształcenia dzieci również w szkołach specjalnych. Jest to również przydatna publikacja dla studentów kierunków pedagogicznych, zainteresowanych poszerzaniem wiedzy w zakresie pracy z dziećmi wykazującymi problemy w nauce, wynikające z różnych schorzeń. Warto, by sięgnęły po nią osoby, mające kontakt z nimi już od najwcześniejszych lat ich życia, a szczególnie w przedszkolu i w szkole.
Publikacja zawiera syntezę zagadnień teoretycznych z zakresu kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – tym bardziej cenną, bo usytuowaną w konkretnych realiach polskiej oświaty i obowiązujących w niej przepisów, powiązanych z szeroko pojętymi regulacjami prawnymi. Poznajemy tu również wiele rozwiązań, które usprawnią pracę szkoły i poprawią funkcjonowanie w niej dzieci, sprawiając, że sam proces kształcenia będzie przyjemniejszy i bardziej zróżnicowany.
Zostały tu zaprezentowane również praktyczne rozwiązania w dziedzinie pomocy dydaktycznych i dostosowania wymogów edukacyjnych do indywidualnych możliwości każdego ucznia. Łączy więc teorię z praktyką, która najbardziej decyduje o rozwoju procesu edukacyjnego. Inspiruje pedagogów do własnych poszukiwań i rozwiązań, które wpłyną pozytywnie na poziom wiedzy i umiejętności ich uczniów.
Mnie osobiście szczególnie zainteresowały informacje dotyczące dzieci z autyzmem, o którym wciąż niewiele się mówi, a warto dowiedzieć się więcej – choćby po to, by nie oceniać pochopnie zachowania takich dzieci oraz ich rodziców. Autorka analizuje także przypadki dzieci z chorobami przewlekłymi, takimi jak epilepsja, astma czy cukrzyca. Nie pomija wpływu traumatycznych przeżyć i sytuacji kryzysowych na psychikę i możliwości edukacyjne dziecka.
To książka pełna gotowych pomysłów na to, jak uczynić szkołę bardziej przyjazną dziecku ze specjalnymi potrzebami, by mogło w niej poczuć się potraktowane indywidualnie i z należną mu troską. Polecam tę książkę wszystkim, którzy mogą i chcą zmieniać jego świat na lepsze.
Dziękujemy za udostępnienie egzemplarza do recenzji –
Redakcja