Odszkodowanie za błąd medyczny – sprawdź, kiedy masz do niego prawo

31 sierpnia 2020, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Błędem w sztuce lekarskiej jest czynność lekarza w zakresie diagnozy, terapii, która jest niezgodna z nauką medycyny w zakresie dla lekarza dostępnym. Inaczej mówiąc jest działanie lub zaniechanie lekarza, które to zachowanie jest niezgodne z aktualnymi kanonami wiedzy medycznej.

operacja

Możemy wyróżnić błąd diagnostyczny czyli taki, gdzie została postawiona zła diagnoza.

Najczęściej przyczyna zaistnienia takiego błędu leży w nieprofesjonalnej analizie  specjalistycznych wyników badań. Kolejnym błędem medycznym jest błąd terapeutyczny, gdzie dochodzi do zaniechania lub przeprowadzenia zabiegu pomimo przeciwskazań lub zastosowaniu przestarzałej metody leczenia lub błędne dawkowanie leku, albo też pozostawienie pacjenta bez nadzoru podczas lub po operacji.

Często dochodzi do błędu organizacyjnego, gdzie osoby kierujące jednostkami medycznymi jak szpitale, prywatne gabinety podejmują nieprawidłowe decyzje. W zakresie błędu organizacyjnego mieszczą się wszelkie zaniedbania logistyczne, brak dostępu do diagnostyki i właściwego sprzętu, zaniedbania w prowadzeniu dokumentacji medycznej. Najczęściej błędem organizacyjnym jest zakażenie wewnątrzszpitalne wskutek nieprzestrzegania procedur medycznych.

Ostatnim na liście błędów medycznych i dość często spotykanym jest błąd techniczny.

Jest to inaczej rzecz ujmując zaniedbanie i niepoprawne realizowanie decyzji lekarskich już podjętych przez personel szpitala. Przy leczeniu dochodzi wtedy do pozostawieniu ciała obcego  w ciele pacjenta lub co gorsza pomylenie tożsamości pacjentów zakwalifikowanych do operacji, albo też błędne odczytanie rtg przy operacji i odjęcie np. ręki prawej, a nie lewej.

Błąd medyczny, a prawo do odszkodowania

Aby ustalić czy doszło do błędu lekarskiego należy zadać sobie pytanie czy postępowanie lekarza w tym konkretnym przypadku było zgodne z prawem? Jeżeli postępowanie lekarza doprowadziło do uszkodzenia ciała pacjenta i wywołało u niego rozstrój zdrowia to poszkodowany pacjent może domagać się zadośćuczynienia i odszkodowania  za poniesioną przez niego szkodę.

Poszkodowany pacjent może domagać się zwrotu wszystkich wynikłych z tego powodu kosztów dalszego leczenia, zwrotu kosztów zakupu leku, zwrotu kosztów za zakup sprzętu medycznego czy też  zwrotu kosztów rehabilitacji. W określonych przypadkach gdy  poszkodowany  utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy może on  wystąpić o rentę.

Poszkodowany może również ubiegać się o zadośćuczynienie za doznaną krzywdę, którego celem jest kompensata i złagodzenie cierpień fizycznych i psychicznych doznanych przez poszkodowanego w wyniku zaistniałego błędu medycznego.

Aby uzyskać odszkodowanie i zadośćuczynienie poszkodowany musi rzetelnie i skrupulatnie gromadzić całą dokumentację medyczną, w tym wszystkie faktury imienne i rachunki imienne potwierdzające poczynione przez niego koszty, które muszą być związane z wyrządzoną krzywdą.

Odszkodowanie za błąd medyczny a terminy przedawnienia

O zadośćuczynienie i odszkodowanie za błędy medyczne można ubiegać się do 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie oraz osobie zobowiązanej do jej naprawienia, czyli kolokwialnie rzecz ujmując od momentu, w którym dowiedział się, że jego zabieg był przeprowadzony niezgodnie z zasadami wiedzy medycznej. Termin przedawnienia ten jednak nie może przekroczyć 10 lat. Jeżeli lekarz, czyn inny członek personelu medycznego został skazany za błąd medyczny wyrokiem karnym skazującym – wówczas pacjent może dochodzić odszkodowania za błąd medyczny nawet w terminie do 20 lat od dnia powstania błędu.

Błąd medyczny a naruszenie praw pacjenta

W tzw. procesach lekarskich o odszkodowanie, osobną podstawą roszczenia o odszkodowanie może być naruszenie praw pacjenta. Takimi naruszeniami mogą być – wykonanie operacji bez wymaganej tzw. zgody uświadomionej pacjenta na leczenia operacyjne, przetoczenie preparatów krwi bez zgody pacjenta, odmowa udzielenia świadczeń zdrowotnych, czy nie zakończenie pełnej diagnostyki. Pacjent może również żądać odszkodowania za odmowę wydania mu dokumentacji medycznej.