„O biało-czerwonej skarpetce i o skarpetce niebiesko-żółtej, a także o wrednych czerwonych rękawiczkach” – opowiadanie dla dzieci polskich i ukraińskich!
Agencja Havas Creative Group oraz wydawnictwo Poradnia K nawiązały współpracę, dzięki której w ramach bestsellerowej serii o przygodach skarpetek autorstwa Justyny Bednarek z ilustracjami Daniela de Latoura powstało nowe, poruszające opowiadanie o wojnie w Ukrainie.
„O biało-czerwonej skarpetce i o skarpetce niebiesko-żółtej, a także o wrednych czerwonych rękawiczkach” to wyjątkowa historia − w przystępny sposób przybliża dzieciom trudne i dramatyczne zdarzenia, których są obecnie świadkami. Opowiadanie ma dodać dzieciom otuchy i pokazać, że w bardzo trudnej sytuacji życiowej możemy znaleźć przyjaciół, dzięki którym nawet okrutny los może się odmienić.
Opowiadanie ukazało się właśnie w formie krótkiego słuchowiska po polsku i po ukraińsku, a za sprawą wydawnictwa Poradnia K także w ilustrowanej przez Daniela de Latoura polsko-ukraińskiej wersji książkowej. Pliki dźwiękowe można pobrać bezpłatnie ze strony wydawnictwa www.poradniak.pl i z wielu dostępnych w Polsce platform streamingowych, takich jak: Audioteka, EmpikGo, Legimi, Publio i Woblink. Powstała też specjalna strona www.historieskarpetek.pl. Wydana w limitowanym nakładzie książeczka będzie dostępna w regularnej dystrybucji w cenie 25 złotych. Całkowity dochód ze sprzedaży opowiadania zostanie przeznaczony na działania dwóch stowarzyszeń: Serduszka dla Dzieci oraz Klubu Inteligencji Katolickiej (KIK). Obydwie organizacje bardzo aktywnie wspierają rodziny i dzieci przybywające do Polski z Ukrainy poprzez szereg inicjatyw edukacyjnych i ułatwiających asymilację społeczną.
W nagraniu wersji polskiej słuchowiska udział wzięli pro bono wyjątkowi artyści: Modest Ruciński, Magdalena Różczka, Mateusz Damięcki, Magdalena Popławska, Magdalena Cielecka, Katarzyna Herman i Anna Smołowik. W wersji ukraińskiej wystąpili znakomici lektorzy z Ukrainy, z których część przybyła do Polski po agresji Rosji na ich kraj: Kateryna Kolisnyk, Olha Trembach, Tetiana Lavrushko, Hlib Sukhanov, Volodymyr Makovskyi, Nadia Pavlyshyn, Mariia Yasynska, Hanna Adamovych.
Jak wytłumaczyć dzieciom, dlaczego wybuchła wojna i co to dla nas oznacza, jeśli jeszcze toczy się tak blisko nas? Jak to zrozumieć i jak się zachować, gdy w przedszkolu czy szkole mamy coraz więcej dzieci z Ukrainy i tym samym coraz więcej rozmów na temat wojny? Usłyszawszy te pytania od swojej córki, w naturalny sposób poczułam potrzebę, by znaleźć sposób na to, by jakoś to wszystko pomóc jej zrozumieć. I tak właśnie zrodził się pomysł na tę akcję, a w kolejnych krokach, gdy podzieliłam się nim w agencji, z wielkim entuzjazmem i zaangażowaniem serc całego zespołu ruszyła wielka machina przygotowań! – mówi Monika Brzezińska, Group Account Director w Havas Engage Warsaw.
Rozmowa o wojnie z dziećmi jest czymś niezwykle trudnym, a w ostatnim czasie każdy rodzic musiał się z tym zmierzyć. Zależało nam, by ta rozmowa nie tylko była mądra, ale też pokrzepiająca, by pomogła otrzeć łzy z wielu małych buziek. Dlatego o pomoc w znalezieniu odpowiedzi na wiele trudnych pytań o wojnę zadawanych przez nasze dzieci poprosiliśmy Justynę Bednarek. My, dorośli, i nasze dzieciaki uwielbiamy przecież przygody ciekawych świata skarpetek, które mają w sobie wielką odwagę. A jeśli jeszcze możemy sprawić, że wszyscy będą mieli do jej historii nieograniczony kosztami dostęp i będą mogli poznać ją także w języku ukraińskim – będziemy mieli poczucie, że realnie jesteśmy w stanie pomóc dzieciom i ich rodzicom rozbroić w pewnym sensie temat zrozumienia wojny i pomocy tym, którzy przed nią uciekają – podkreśla Rafał Ryś, Creative Director w Havas Creative Group.
Bardzo się cieszę, że zostałam poproszona o napisanie nowego opowiadania. Skarpetki zawsze stają po słusznej stronie i nie inaczej było i tym razem. Mam nadzieję, że sprawią przyjemność i polskim, i ukraińskim dzieciom – powiedziała Justyna Bednarek.
Podzielcie się opowiadaniem ze swoimi ukraińskimi przyjaciółmi! Dowiedzcie się, kim są nowi niebiesko-żółci skarpetkowi przybysze. Dlaczego uciekają przed stadem rozwścieczonych czerwonych rękawiczek? I co się dzieje, kiedy napotkają na swojej drodze biało-czerwone otulistopy…
Dochód ze sprzedaży opowiadania wydawnictwo Poradnia K przeznaczy na pomoc uchodźcom z Ukrainy. Tak wiele osób postanowiło zaangażować się w nasz projekt całkowicie pro bono, poświęcając swój czas, wiedzę i wkładając w to swoje serca. Dziękuję! A dzieciakom życzę nieograniczonej radości z czytania i słuchania – mówi Joanna Bażyńska, szefowa wydawnictwa Poradnia K.
Słuchowisko i książeczka to pierwszy etap akcji. O najwierniejszych fanów skarpetkowych przygód zadba także marka Endo, specjalizująca się w produkcji dziecięcych ubrań. Endo wyprodukuje limitowaną serię biało-czerwonych i niebiesko-żółtych skarpetek. Całkowity zysk ze sprzedaży skarpetek zasili działalność dwóch wspomnianych powyżej stowarzyszeń: Serduszka dla Dzieci oraz Klubu Inteligencji Katolickiej (KIK). Słuchowisko ukaże się także na płytach CD. Wspólnie z firmą Heraclon International Sp. z o.o. (właścicielem platformy Storybox.pl, audiobook.pl), która wsparła inicjatywę całkowicie pro bono, zostanie wyprodukowanych 1000 płyt, które nieodpłatnie trafią do bibliotek publicznych i szkolnych.
Cały koncept akcji i jej komunikacyjna oprawa to efekt działań Agencji Havas Creative Group w ścisłej współpracy z wydawnictwem Poradnia K. Za produkcję słuchowiska również odpowiada Havas, a za realizację dźwięku – Anna Kufirska. Dystrybucja audiobooka i książeczki – wydawnictwo Poradnia K.
__________________________________________________________________________
Wydawnictwo Poradnia K powstało z potrzeby dzielenia się wartościowymi historiami. Naszą misją jest szerzenie tolerancji i wzajemnego zrozumienia. Wydajemy książki skupione wokół ważnych i odważnych, często nieoczywistych i trudnych, tematów: przemocy, spraw mniejszości, praw kobiet, dzieci, niepełnosprawności. Publikacje to nasz głos w publicznej debacie. Lubimy też popkulturę i dobrą rozrywkę. Jednym z flagowych tytułów dla dzieci jest seria przygód skarpetek autorstwa Justyny Bednarek. Książka „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” to doskonale znana i wielokrotnie nagradzana lektura szkolna, zilustrowana przez Daniela de Latoura. To historie, które bawią i dzieci, i dorosłych. Książkę przetłumaczono na wiele języków – skarpetki bawią dzieci m.in. w Grecji, Czechach, Holandii, Hiszpanii i we Włoszech. Pierwszy tom przygód skarpetek ukazał się także po ukraińsku nakładem wydawnictwa Urbino.
Havas Creative Group to zespół doświadczonych konsultantów, strategów i talentów kreatywnych, którzy efektywnie współdziałając, tworzą skuteczne rozwiązania komunikacyjne i kampanie reklamowe. Misją Havas Creative Group jest tworzenie strategii komunikacji i konceptów kreatywnych opartych na filozofii Meaningful Brands – wnoszących realną wartość w życie konsumenta i podnoszących jego jakość. Czerpiąc z globalnych zasobów Grupy Vivendi, swoim klientom może zaoferować najbardziej efektywne rozwiązania na styku mediów, kreacji, rozrywki i muzyki.
Endo – producent ubrań nie tylko dla dzieci. Misją Endo jest inspirowanie do nawiązywania i zacieśniania najważniejszych więzi i wspieranie w ich budowaniu. Oferta jest kierowana do całej wielopokoleniowej rodziny. Rodziny, w której dzieci wyrastają na szczęśliwych i pewnych siebie ludzi. Wszystkie ubrania są szyte z wysokogatunkowej bawełny, ozdabiane ekologicznymi nadrukami z farb wodnych. Zachwycają prostym krojem i starannym wykonaniem. To synonim wygody i funkcjonalności. Zabawne rysunki i niejednoznaczne teksty zawsze były bliskie firmie Endo. Przy tej akcji nie mogło być inaczej.
KIK – Klub Inteligencji Katolickiej jest założonym w 1956 r. stowarzyszeniem zrzeszającym ok. 2000 członków, których celem jest rozwijanie postawy służby na rzecz dobra wspólnego. Od pierwszych dni napaści na Ukrainę KIK pomaga zarówno na terytorium Ukrainy, jak i Polski. Z pomocą skutecznie dociera zwłaszcza do osób i grup szczególnie dotkniętych kryzysem humanitarnym i wojną. W działaniu łączy doświadczenie w zorganizowanej pomocy humanitarnej i rozwojowej w różnych częściach świata z misją organizacji społecznej.
Organizacja ewakuowała lub wsparła ewakuację ponad 600 osób z terytorium Ukrainy, wśród których ponad połowę stanowiły osoby z niepełnosprawnościami. W swoim hostelu przyjęli już ponad 400 uchodźców 26 narodowości. Stworzyli bazę ponad 140 mieszkań dla uchodźców. Wspierają też przyjmujących w domach gospodarzy. Wysłali na terytorium Ukrainy 10 ton żywności, środków higienicznych i sprzętu medycznego. Prowadzą codzienne popołudniowe zajęcia dla dzieci z uchodźczych domów w 4 warszawskich szkołach. Obejmują wsparciem dzieci i rodziców. Pragną czynić więcej dobra.
Stowarzyszenie Serduszko dla Dzieci powstało w 1996 r. Stowarzyszenie miało stać się bazą do realizacji projektów społecznych ukierunkowanych na rozwój osobisty, pomoc dziecku i rodzinie, wyrównywanie szans życiowych dzieci z rodzin marginalizowanych społecznie. Obecnie Stowarzyszenie chce stworzyć nowe miejsce spotkań dla dzieci polskich i ukraińskich, gdzie wspólnie będą mogły uczestniczyć w różnego rodzaju zajęciach – także adaptacyjnych w nowym środowisku