Zastanawialiście się kiedyś, jaka może być rola celebrytów we współczesnym świecie? Okazuje się, że zjawisko celebrytyzmu w przestrzeni publicznej może także wpływać pozytywnie na odbiorców!
Czy celebryci są naszymi współczesnymi bohaterami? Kiedyś starożytni grecy podziwiali herosów za ich siłę i męstwo. Heraklesa bohaterskie czyny stały się przedmiotem wielu legend czy dzieł malarskich i literackich. Potem, w średniowieczu podziwiano ascetów, rycerzy czy doskonałych władców. Ceniono ich przede wszystkim za poświęcenie się Bogu, męstwo, honor czy niesamowitą osobowość. W późniejszych epokach, wzorami nadal były postaci, które przede wszystkim słynęły ze swoich osiągnięć, cech charakteru, umiejętności poświęcenia się dla dobra ogółu. Dziś admirujemy często osoby, które nie mogą pochwalić się żadnymi dokonaniami czy nadzwyczajną erudycją. Wydawać by się mogło, że skoro mają tak naprawdę nikłą wiedzę i brak większych osiągnięć, to jaka może być ich rola w perspektywie społeczno- kulturowej? Okazuje się, że dosyć duża. Na początku warto wspomnieć o tym, że celebryci istnieją dzięki fanom, dzięki ludziom, którzy chcą o nich czytać, słuchać, oglądać ich. Jaki wiemy z ekonomii, jeżeli jest na coś popyt, to jest i podaż. Między celebrytami a ich fanami istnieje wzajemna zależność.
Taka relacja przyczynia się do budowania pewnego rodzaju wspólnoty. Naturalną potrzebą człowieka jest przynależność do jakiejś grupy, która zrzesza ludzi o podobnych zainteresowaniach, pasjach czy celach. Po za tym współcześni bohaterowie niczym na tacy podają nam tematy do wspólnych dyskusji, rozmów, debat. Dają nam okazję do spotkań, przy czym zachowujemy naszą ludzką wspólnotę. Przykładem jest ślub córki byłego prezydenta, Aleksandra Kwaśniewskiego, który odbył się w 2012 roku.
Ponadto, celebryci dostarczają nam rozrywki. W związku ze zjawiskiem tabloidyzacji wszystkich mediów, zmienia się ich program i agenda- setting, które dostosowują się do wymogów rynku i zapotrzebowań odbiorców. Media stawiają na funkcję rozrywkową czy tak zwany infotainment kosztem treści edukacyjnych, informacyjnych, specjalistycznych.
Wraz z rosnącym nastawieniem mediów na rozrywkę, zwiększa się także rola celebrytów, jako liderów opinii. Nie stanowią oni grupy tradycyjnych autorytetów czyli osób mających duże poważanie ze względu na swą wiedzę lub postawę moralną, które stawiane są za wzór do naśladowania, mające wpływ na postawy i myślenie innych ludzi. Jednakże, obdarzamy ich dużym zainteresowaniem. Bez względu na to, że nie spodziewamy się po nich mądrości czy moralnego wzoru, we współczesnym świecie stanowią oni grupę ludzi, którzy wpływają na opinię publiczną, oddziaływają na odbiorców, a ich poglądy zaczynamy z czasem uważać za swoje własne.
Kolejną, znaczącą w mechanizmie marketingowym rolą celebrytów, jest ich skuteczność i wartość w reklamie. Prowadzone przez OMD od 12 lat badanie Brand Tracking, oparte na pomiarze świadomości marek i reklam, dostarczyło materiału do analizy poszczególnych czynników zapamiętywania spotów reklamowych. Z badania wynika, że wizerunek znanej osoby w spocie może działać aż trzy razy mocniej, niż na przykład wykorzystanie motywu znanej muzyki.
Efektowność reklam z wykorzystaniem znanych twarz znane jest specjalistom od reklamy nie od dziś. Sama obecność celebryty w reklamie nie oznacza jednak murowanego sukcesu. Ważny jest dobór osoby do marki, nie może ona też przyćmiewać reklamowanego produktu.