Jak być trendy i jednocześnie działać na korzyść środowiska naturalnego? To proste – odpowiedź znajdziemy w modzie ekologicznej, która powstała i rozwinęła się oddolnie, a dziś ma setki tysięcy fanów! Jednak moda ekologiczna to coś znacznie więcej, niż prosta idea. To wyjątkowy sposób podchodzenia do życia.
Moda ekologiczna, czyli dobro własne i innych
Przez ostatnie lata moda eko to hasło, które zawojowało świat projektantów i producentów odzieży. Na czym polega moda ekologiczna? Można powiedzieć, że to zainicjowany oddolnie nurt myślowy w światowej modzie, polegający na przestawieniu się z myślenia ilościowego na jakościowe. Można też dodać, że moda ekologiczna to idea robienia świadomych zakupów na rynku odzieżowym, czyli kupowania tego, co bezpieczne, dobre i wiarygodne. Znaczenie więc mają zarówno używane materiały, np. w 100% naturalna bawełna organiczna, jak i warunki pracy pracowników, często tych z dalekowschodnich manufaktur. Ale w gruncie rzeczy moda eko to coś znacznie więcej.
Agata Kurek, twórczyni polskiej marki modowej, KOKOworld, przekonuje się, że moda może (i powinna być) odpowiedzialna – szanować ludzi i środowisko naturalne. I zdaje się, że moda ekologiczna to właśnie symbioza powyższych wartości. Nie ma ekologii bez zadbania o zrównoważony rozwój i godziwe warunku pracownicze. Podobnie trudno doszukiwać byłoby się tych ostatnich przy świadomym stosowaniu procedur produkcyjnych masowo zanieczyszczających środowisko naturalne i przyśpieszających negatywne zmiany klimatyczne.
Moda ekologiczna a Corporate Social Responsibilites
Chociaż często jest spłycane, pokazywane tylko w kontekście ubrań z naturalnych tkanin, moda ekologiczna to tak naprawdę bardzo holistyczne pojęcie. Trend ten kładzie bardzo duży nacisk na działania w zakresie dbania o środowisko wokół danej firmy, przy czym tutaj za środowisko uznajemy nie tylko płaszczyznę przyrodniczą, ale wartości, idee, rodzaje marketingu, sposób produkcji ubrań, odpowiedzialność za ewentualne szkody. Moda ekologiczna od podstaw jest głęboko osadzone w Corporate Social Responsibilites (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu). Producent lub sprzedawca ubrań, któremu zależy na byciu eko, jeśli pragnie być autentyczny, musi dbać i pochodzenie i rodzaj używanych materiałów do tworzenia projektów. Należy zadbać o to, aby nikt w procesie tworzenia nowych produktów nie był wykorzystywany, ani pokrzywdzony. Materiały i półprodukty używane przy produkcji nie mogę być szkodliwe ani dla człowieka, ani dla środowiska. Doskonałym przykładem są barwniki odzieżowe – to ogromna grupa zróżnicowanych środków, choć największe korporacje odzieżowe zazwyczaj wykorzystuje te najtańsze i najmniej bezpieczne. Co więcej, moda ekologiczna najczęściej nie uznaje również rozwiązań, które wymagają przeprowadzania testów na zwierzętach.
Bluzy dla kobiet ekologiczne – KOKOworld
Moda ekologiczna – odzież naturalna, upcykling i slow fashion
Odzież ekologiczna musi być stworzona z naturalnych materiałów pochodzenia roślinnego. Pod względem rodzajów kreacji stawia się na maksymalną naturalność i swobodę. Eko ciuchy świetnie korespondują z minimalizmem, bo dzielą ze sobą mnóstwo wspólnych wartości. Przesada, przepych, bogactwo dodatków czy ciężkie makijaże – z tym trzeba będzie się pożegnać.
Moda ekologiczna korzysta także z upcyklingu. Do tworzenia nowych kreacji wykorzystuje się to, co już istnieje. Wbrew pozorom to nie tylko sposób na ograniczenie marnowania różnych rzeczy (zgodność z nurtami zero / minimum waste). Wiele marek odzieżowych zakładanych przez grupki entuzjastów wybiera upcykling, aby pokazać, jakie fenomenalne dzieła sztuki można tworzyć z gotowych produktów.
Nie bez znaczenia będzie też inny korespondujący ze stylem eko trend – powolna moda. Robienie zakupów w rytmie slow fashion każe nam dwa razy zastanowić się, zanim kupimy wybraną parę spodni czy sukienkę. Czy naprawdę potrzebujemy tyle ubrań w garderobie? Czy – zgodnie z pierwszym akapitem tego tekstu – nie lepiej postawić na jakość, zamiast na ilość?