Magiczna biotyna? Fakty i mity o witaminie H

8 lutego 2023, dodał: Alfa i Omega
Artykuł zewnętrzny

Biotyna, znana także pod nazwą witamina H lub witamina B7, stanowi związek organiczny o skomplikowanej budowie chemicznej. Choć ma szeroki wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, w kuluarach zasłynęła w szczególności ze swojego działania na włosy, skórę i paznokcie. Z tego powodu dziś biotyna występuje w wielu preparatach multiwitaminowych, niekiedy w naprawdę dużych dawkach. Tymczasem większość osób suplementuje witaminę B7 zupełnie niepotrzebnie, ponieważ ich problemy z włosami wynikają z innych przyczyn.

biotyna na włosy

Fakt: Ludzki organizm nie jest zdolny do samodzielnej syntezy biotyny

Chociaż biotynę są w stanie produkować zdrowe szczepy bakterii w naszej mikroflorze jelitowej, witamina H pozyskiwana z takiego źródła charakteryzuje się niską przyswajalnością. Z tego powodu biotyna wymaga dostarczania organizmowi z zewnątrz: poprzez żywność lub suplementy. Tak zwany „zachodni” styl odżywiania oparty na wysoko przetworzonych produktach spożywczych może zatem przyczyniać się do niedoboru biotyny w organizmie.

Mit: Niedobór biotyny koniecznie wymaga suplementacji

Dzienne zapotrzebowanie na biotynę u osób dorosłych wynosi 30 µg. To niewiele, jeśli weźmie się pod uwagę, jak wiele jest dobrych źródeł pokarmowych witaminy B7. Najwięcej witaminy znajduje się w wątrobie wołowej: aż 100 µg w 100 g produktu! Biotyna występuje jednak także między innymi w jajach, orzechach (włoskich, ziemnych i migdałach), awokado, owocach morza, batatach, zielonych warzywach liściastych (na przykład w szpinaku, brokułach), drożdżach, roślinach strączkowych, pełnych ziarnach, otrębach, mleku krowim, tłustych rybach (łososiu i sardynkach), bananach, arbuzach i melonach, marchwi oraz pomidorach. Z tego względu bez zaleceń lekarskich zamiast suplementacji biotyny znacznie lepiej zadbać o różnorodną dietę. Bardzo dobrze wyjaśnia to ten artykuł o biotynie.

Fakt: Biotyna odgrywa ważną rolę w zdrowiu włosów

Witamina H to niezbędny składnik odżywczy dla włosów, a także skóry i paznokci. Reguluje funkcje metaboliczne skóry głowy oraz cebulek włosowych. Przyczynia się do produkcji keratyny, która odpowiada za mocną strukturę i zdrowy wygląd włosów oraz paznokci. Dzięki biotynie włosy są lśniące i bardziej odporne na uszkodzenia. Tym samym witamina B7 przyspiesza wzrost włosów, przyczyniając się do ich większej grubości i wygładzenia łusek.

Mit: Biotyna stanowi odpowiedź na wszystkie problemy z włosami

Choć niezaprzeczalnie biotyna jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla włosów, skóry i paznokci, to zdecydowanie nie jedyny ze składników przyczyniających się do ich zdrowia. Ponieważ niedobory biotyny w organizmie są rzadko spotykane, problemy ze stanem skóry, włosów i paznokci prawdopodobnie wynikają z niedoborów innych składników odżywczych, na przykład cynku czy żelaza.

Fakt: Włosy potrzebują różnych witamin i minerałów do prawidłowego wzrostu

Jak najbardziej – witamina B7 to jedynie kropla w morzu potrzeb naszych włosów. Dla uzyskania zdrowej, lśniącej tafli bez rozdwajających się końcówek ważne są także inne witaminy z grupy B oraz witaminy: A, C, D i E. Co więcej, dla dobrej kondycji włosów, skóry i paznokci równie duże znaczenie mają składniki mineralne: cynk, żelazo, jod, miedź, krzem i siarka. Dlatego zamiast koncentrować się na suplementacji jednego składnika odżywczego, zadbaj o swoje zdrowie w holistycznym ujęciu.

Mit: Suplementacja witaminy H nie wymaga kontroli lekarskiej

Jak w przypadku każdej suplementacji także zażywanie biotyny wymaga zachowania ostrożności. Jak wcześniej wspomniano, dawki biotyny w suplementach diety często są zawyżane. Wynika to z faktu, że trudno doprowadzić do przedawkowania witaminy H – jej nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem. Niestety, suplementacja witaminy B7 może mieć negatywny wpływ na wyniki różnych badań, na przykład hormonów tarczycy, poziomu witaminy D, testosteronu, estrogenów czy nawet markerów nowotworowych i wskaźnika zawału mięśnia sercowego. Z tego względu podjęcie decyzji o przyjmowaniu witaminy warto skonsultować z lekarzem. Należy także poinformować o suplementacji personel medyczny wykonujący badania.

Fakt: Witamina B7 ma znacznie ważniejsze zadania niż dbanie o Twoją urodę

Należy mieć świadomość, że witamina H pełni ważne funkcje biochemiczne w całym organizmie. Wspomaga funkcjonowanie tarczycy i przemianę dwutlenku węgla, a wraz z witaminą K bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Niedobór biotyny można zatem poznać nie tylko po zaburzonym funkcjonowaniu skóry i włosów czy łamliwości paznokci. Często towarzyszy im również nadmierne znużenie, senność, bóle mięśniowe, obniżenie nastroju, brak łaknienia, rumień czy zapalenie spojówek. Dodatkowo niski poziom biotyny w organizmie może powodować podwyższony poziom cholesterolu we krwi oraz brak łaknienia.

Mit: Przyjmowanie suplementów z biotyną gwarantuje natychmiastowe efekty

Jak w przypadku każdego suplementu diety, również w kwestii zażywania witaminy H potrzeba czasu, by zauważyć poprawę stanu skóry, włosów czy paznokci. Jeśli suplementacja biotyny jest konieczna (na przykład ze względu na wrodzony niedobór tego składnika odżywczego, długotrwałą antybiotykoterapię lub przewlekłe przyjmowanie innych rodzajów leków), może upłynąć nawet kilka miesięcy konsekwentnego stosowania preparatu, zanim zauważysz pożądane rezultaty. Dlatego zawsze warto równolegle dbać także o swoje odżywianie, zdrowy tryb życia i właściwą pielęgnację włosów.

Szukasz dobrego suplementu na włosy? Sprawdź naszą listę najskuteczniejszych preparatów

Jeśli nie biotynę, w takim razie co warto zażyć na włosy? Suplementy na włosy w sklepie Wybieramykolagen.pl zawierają starannie wyselekcjonowany skład, który pozwoli na ograniczenie nadmiernego wypadania włosów i przeciwdziała ich wczesnemu siwieniu. Stale przyglądamy się nowo powstającym suplementom, a spośród nich wybieramy te o najlepszych recepturach. Właśnie je znajdziesz w ofercie WKN wraz ze szczegółowymi opisami. Polecamy wyłącznie dobre, wieloskładnikowe tabletki na wzmocnienie włosów, które zawierają bezpieczne dawki witamin, minerałów, białek i ekstraktów roślinnych.

 

 

 



Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz