Ruszyła pierwsza w Polsce ogólnopolska kampania społeczna dotycząca profilaktyki raka prostaty pod hasłem: „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem”. Ma ona zachęcić mężczyzn do przełamania wstydu i zadbania o własne zdrowie. Przełamanie wstydu przed badaniem prostaty i przerwanie milczenia to główne przesłania kampanii. Rak prostaty jest złośliwą odmianą nowotworu atakującą zazwyczaj mężczyzn powyżej 45 roku życia. Zwykle nowotwór rozwija się w obwodowej części gruczołu i nie od razu uciska cewkę moczową. Wielu mężczyzn z rakiem prostaty cierpi też na łagodny przerost centralnej części tego narządu, często to właśnie jego objawy prowadzą do wykrycia nowotworu. Od zewnątrz prostatę otacza cienka warstwa tkanki łącznej, tzw. torebka. Początkowo guz pozostaje w obrębie torebki, z czasem jednak rozrasta się, przerasta torebkę i nacieka na okoliczne struktury. Rozsiew może także następować przez oddzielenie się pojedynczych komórek nowotworowych, które wychwycone przez sąsiednie węzły chłonne, przedostają się do chłonki i dają początek ogniskom przerzutowym. Jeszcze inna droga wiedzie przez krew — zwykle do kości kręgosłupa i miednicy. Lekarz podejrzewa raka, gdy podczas badania stwierdza obecność twardego guzka lub jeśli cały narząd jest twardy, a jego kształt nieregularny. Niestety bardzo małych guzów nie da się wyczuć. Wcześnie zdiagnozowany nowotwór
prostaty jest całkowicie uleczalny — dlatego lekarze specjaliści podkreślają konieczność konsultacji urologicznych przy jakichkolwiek objawach zaburzeń ze strony układu moczowego. Na raka prostaty rocznie zachorowuje ok. 8 tys. mężczyzn, a codziennie rak prostaty zabija dziesięciu mężczyzn. Według danych Centrum Onkologii aż 7,11% ogółu zgonów nowotworowych stanowią zgony na raka gruczołu krokowego. Odsetek ten z roku na rok rośnie, a wynika to m.in. z niskiego poziomu świadomości mężczyzn znajdujących się w grupie zagrożonej ryzykiem, a także wstydu jaki niesie ze sobą ta choroba. Na ogół zgłaszają się do lekarza gdy bolą ich kości lub gdy dochodzi do ich złamania na skutek przerzutów nowotworowych z ogniska pierwotnego choroby. Jednym z powodów, dla których mężczyźni unikają wizyty u lekarza jest niewiedza i strach przed chorobą. Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem ma na celu zmianę postaw, a zerwanie plastra z ust symbolizuje gotowość do mówienia o problemie. Tymczasem reakcja na pierwsze objawy i zgłaszanie się na badania kontrolne dałaby im szansę na skuteczne leczenie dużo wcześniej. Lekarze liczą na to, że kampania skierowana do mężczyzn po 45-tym roku życia, zmieni ich nastawienie do badań profilaktycznych, pomoże przełamać strach i umówić się na wizytę u lekarza. „Jestem pełen nadziei, że kampania, którą stworzyła młodzież, ma szansę zmienić nastawienie mężczyzn do badań profilaktycznych i przekonać ich, że wstyd nie jest sprzymierzeńcem w walce z chorobą”— mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii. Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharamceuticals, partnera strategicznego programu, dodaje: „Mam nadzieję, że dzięki kampanii mężczyźni zaczną chodzić do lekarza, natomiast badanie profilaktyczne stanie się standardem jak wizyta u dentysty czy badania cytologiczne u kobiet”. Finalny kształt kampanii zyskał poparcie środowiska lekarskiego, pacjentów, a także specjalistów z zakresu reklamy i marketingu. W ramach kampanii powstał spot telewizyjny, spot radiowy, plakat oraz strona internetowa. Spot telewizyjny przedstawia pacjenta, który niepewnie wchodzi do gabinetu lekarskiego. Mężczyzna milczy, nie mówi jaki jest powód jego wizyty. Główna rolę w spocie odgrywa cisza, która narasta i buduje napięcie. Dopiero po zachęcie i życzliwym spojrzeniu lekarza pacjent decyduje się przerwać milczenie i opowiedzieć o swoim problemie, zrywając symboliczny plaster z ust. Spot radiowy utrzymany jest w podobnej konwencji. Pacjent nie odpowiada na pytania lekarza, na końcu przerywa swoje milczenie i zrywa plaster z ust. Ponadto w emisję kampanii licznie włączyły się media ogólnopolskie i regionalne. Spoty radiowe można usłyszeć m.in. w Radiu Kolor, Radiu Pik, Radiu Plus Kielce. Od 23 sierpnia na wszystkich kanałach telewizji TVN będzie można również zobaczyć spot telewizyjny, a w najnowszym wydaniu Men”s Health plakat informacyjny nt. kampanii.
Kampania jest wynikiem 3 edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. Organizatorem programu jest Polska Unia Onkologii. Patronat honorowy nad programem objęli Minister Zdrowia, Minister Edukacji Narodowej, Polskie Towarzystwo Urologiczne, Rzecznik Praw Dziecka, Przewodniczący Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia. Partnerem strategicznym programu jest firma GlaxoSmithKline. Program wspierają środowiska pacjentów m.in. Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty Gladiator”, Fundacja „Wygrajmy Zdrowie”, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki, Stowarzyszenie Kwiat Kobiecości, Fundacja Psychoonkologii „Ogród Nadziei” oraz Studenckie Towarzystwo Onkologiczne. Patronat medialny objęli Telewizja Polska Program 1, Rynek Zdrowia, Polskie Radio Euro, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, a także portale Proto.pl, lntermen .pl, Senior.pl i Kampaniespoleczne.pl. Informacja prasowa, Warszawa, 24 sierpnia 2010. (http://zbadajprostate.pl/)