Jakie wymagania powinny spełniać opakowania kosmetyków?
Opakowania kosmetyków przyciągają uwagę ciekawymi grafikami, ładnymi kolorami i przemyślanym designem. Warto jednak wiedzieć, że estetyka to nie wszystko. Muszą one również przekazywać określone informacje – tak stanowi prawo. Oprócz tego materiały, z których są zrobione opakowania, powinny mieć odpowiednie właściwości. Co warto wiedzieć na ten temat?
Czym powinny wyróżniać się opakowania kosmetyków?
Producenci kosmetyków prześcigają się w tym, aby nie tylko tworzyć dobrej jakości produkty, lecz także projektować atrakcyjne dla klientów opakowania. Ma to ważne znaczenie marketingowe. Odpowiedni kształt opakowania, dobrze dobrane kolory do druku etykiet czy przyciągająca wzrok czcionka zachęcają do zakupów. W pierwszej kolejności producenci muszą jednak zwrócić uwagę nie na kwestie wizualne, a na to, czego wymaga od nich prawo. Zgodnie z regulacjami opakowania kosmetyków powinny być wykonane z bezpiecznych materiałów, które wykazują neutralność pod względem chemicznym. Innymi słowy, tworzywa, z których są zrobione, pod żadnym pozorem nie mogą przenikać do kosmetyków ani wchodzić z nimi w żadne reakcje chemiczne. Takie same zasady dotyczą farb, folii i etykiet znajdujących się na opakowaniach. Oprócz tego materiały, z których są zrobione opakowania kosmetyczne, powinny zabezpieczać produkt przed działaniem szkodliwych warunków, np. przed wilgocią. Ma to wyjątkowo duże znaczenie zwłaszcza w trakcie transportu towarów. Dodatkowo opakowania kosmetyków powinny być przyjazne wobec środowiska. Ważne jest, aby były wyprodukowane z materiałów o charakterze biodegradowalnym.
Jakie informacje muszą znaleźć się na opakowaniu kosmetyku?
Etykiety kosmetyków poza przyciąganiem uwagi konsumentów muszą informować ich o wielu ważnych kwestiach. Zgodnie z przepisami prawa na opakowaniu powinny znaleźć się dane dotyczące:
- pełnej nazwy sprzedawanego produktu,
- imienia i nazwiska osoby albo nazwy i danych podmiotu, który jest odpowiedzialny za produkcję i dystrybucję kosmetyku,
- nazwy państwa, z której pochodzi kosmetyk (w przypadku produktów importowanych z zagranicy),
- masy albo objętości kosmetyku w opakowaniu wyrażonej w gramach lub mililitrach (nie dotyczy to darmowych próbek produktów, opakowań jednorazowego użytku, opakowań, w których jest mniej niż 5 g lub 5 ml kosmetyku, oraz opakowań o charakterze zbiorczym),
- terminu trwałości, po którym kosmetyk utraci pierwotne właściwości,
- numeru partii kosmetyku,
- funkcji, jaką pełni kosmetyk, o ile nie jest ona jednoznaczna i nie wynika ze sposobu, w jaki prezentowany jest produkt,
- szczególnych ostrzeżeń dotyczących używania kosmetyku,
- wykazu składników zawartych w produkcie; muszą one zostać wymienione w kolejności od tego, który ma największą zawartość, do tego, którego jest najmniej, oraz zapisane za pomocą międzynarodowej nomenklatury (tzw. INCI – International Nomenclature of Chemical Ingredients),
- warunków, w których należy przechowywać produkt kosmetyczny, aby zachował swoje właściwości.
Niekiedy kosmetyki mają też oznaczenie otwartego słoiczka wraz z numerem – to tzw. symbol PAO, który informuje, jak długo od chwili otwarcia produkt będzie trwały i czysty mikrobiologicznie.