Dane GUS z 2017 roku wskazują, że ponad 3 proc. Polaków nie posiada telewizora. Wprawdzie odsetek ten rośnie, ale trudno tutaj mówić o tym, że telewizory dynamicznie znikają z naszych domów. Inna kwestia to rosnące zainteresowanie oglądaniem stacji telewizyjnych przez internet. Jakie programy TV najchętniej oglądają Polacy? 263 minuty dziennie
Według danych za rok 2017 Polacy spędzają średnio każdego dnia 263 minuty na oglądaniu telewizji. Wynik ten daje nam 3. pozycję w Europie, a prześcigają nas Węgrzy i Rumuni. Oczywiście telewizja stopniowo traci na popularności na rzecz sieci, ale w dalszym ciągu cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Z oglądania tradycyjnej telewizji rezygnują przede wszystkim młodzi. Chodzi o przedział wiekowy 13–29 lat. Te osoby chętnie oglądają telewizję internetową albo po prostu YouTube’a. Z pewnością z roku na rok udział telewizji internetowej będzie systematycznie rósł, a stacje telewizyjne będą również nadawały w sieci, żeby zdobyć zainteresowanie młodych. Wiele z nich już teraz można oglądać całkowicie za darmo online. Mowa np. o TVP Info, TVP Polonia i kanałach regionalnych TVP. Do tego m.in. Polsat, TVN, WP, TV 4, TV Puls, które są dostępne w ramach pakietu WP Pilot. Oczywiście mowa tutaj o całkowicie darmowych kanałach, które na naszych telewizorach również możemy oglądać bez jakichkolwiek opłat. Za darmo nie możemy legalnie korzystać z kanałów Premium, takich jak np.pakiet Canal+ w UPC czy pakiet z HBO.
Jak Polacy oglądali TV w I kwartale 2018 roku?
KRRiT opublikowała szczegółowe dane dotyczące tego, jak Polacy oglądali telewizję w I kwartale 2018 roku. Co ciekawe, w pierwszym kwartale spędzaliśmy średnio 4 godziny i 50 minut dziennie przed telewizorem – o 3 minuty więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W tym czasie tzw. wielka czwórka kanałów, czyli TVP1, Polsat, TVN i TVP2, zajmowała 39,37 proc. rynku. Udział poszczególnych stacji wyglądał następująco:
TVP1 – 10,74 proc.,
Polsat – 10,58 proc.,
TVN – 9,55 proc.,
TVP2 – 8,5 proc.
Jak widać, różnice pomiędzy wskazanymi programami TV są niewielkie. Kolejne 32,3 proc. rynku to stacje, które zdobyły mniej niż 1 proc. udziału. W gronie tym znajdziemy m.in. Eurosport 1, Super Polsat czy TVP Rozrywka. Stacje te miały udział większy niż 0,5 proc., a mniejszy niż 1 proc. 21 proc. rynku stanowiły programy, które zdobyły mniej niż 0,5 proc. udziału. Jakim wynikiem mogą się pochwalić inne popularne programy? Jak wynika z raportu:
TVN24 – 3,62 proc.,
TV 4 – 4,02 proc.,
TV PULS – 3,36 proc.,
TVP Info – 3,43 proc.,
TVN 7 – 3,30 proc.,
TTV – 2,05 proc.
Pozostałe programy cieszyły się udziałem mniejszym niż 2 proc. W raporcie KRRiT pojawiły się również kanały dostępne w ramach dodatkowego abonamentu (poza abonamentem radiowo-telewizyjnym). Wyodrębniono wyłącznie programy, których udział w rynku wynosi więcej niż 0,2 proc. Tutaj widzimy np.:
Polsat Sport – 0,31 proc. udziału,
Canal Plus – 0,21 proc.
W tym przypadku wpływ na udział rynkowy ma nie tyle oferta programowa poszczególnych stacji, ile koszty związane z jej oglądaniem. W Polsce platforma nc+, na której można oglądać m.in. Canal Plus, ma 2,17 mln subskrybentów. Oczywiście to nie jest jedyny sposób na to, żeby móc oglądać ten program – jak wspomnieliśmy, jest on dostępny m.in. w UPC.
Co najchętniej oglądamy w telewizji?
Analiza danych Nielsen Audience Measurement, przygotowana przez przez Codemedia, wskazała, jakie programy oglądaliśmy najchętniej w analizowanym okresie, tj. od 1 stycznia 2012 r. do 28 sierpnia 2017 r. Analizowano wyłącznie programy wyemitowane w 4 najpopularniejszych stacjach, tj. TVP1, TVP2, Polsacie i TVN. Zdecydowanymi zwycięzcami okazały się dwa mecze:
Mecz Polska-Portugalia (podczas Mistrzostw Europy) – 15 mln osób,
Mecz Polska-Niemcy (podczas Mistrzostw Europy) – 14,4 mln.
Co oglądamy w telewizji?
Największym zainteresowaniem Polaków cieszą się programy telewizji publicznej oraz te, które możemy oglądać za darmo. Oczywiście nie należy tego wiązać z ofertą programową poszczególnych stacji.