Jak wybrać prezent dla małego dziecka?

25 lipca 2016, dodał: anetta
Artykuł zewnętrzny

 

Najlepszym prezentem dla dziecka w każdym wieku jest zabawka. Ale żeby maluch mógł w pełni się z niej cieszyć, przed decyzją o zakupie należy dobrze przemyśleć swój wybór, dobierając go m.in. pod kątem wieku malca. Podpowiadamy, co zrobić, aby zminimalizować ryzyko niebezpiecznego i nietrafionego prezentu oraz wywołać uśmiech na dziecięcej buzi.

12. zabawki-i-akcesoria-dla-dzieci

 

 

Dla kogo i w jakim celu?

Po pierwsze ważne jest, aby uzmysłowić sobie, że zabawka nie jest tylko medium zapewniającym rozrywkę, ale może pełnić także inne funkcje: poznawcze, społeczne, edukacyjne i twórcze. Wobec tego, wybór zabawki nie powinien odbywać się pod wpływem impulsu, lecz być przemyślanym zakupem.

Pierwszy czynnik, który należy wziąć pod uwagę przy zakupie zabawek dla dzieci, to wiek malucha. Inne akcesoria kupimy jednorocznej pociesze, inne przedszkolakowi czy dziecku w wieku szkolnym. Dopasowując zabawkę do stopnia rozwoju osoby obdarowywanej, unikamy ryzyka zakupu towaru mogącego być niebezpiecznym dla dziecka (w przypadku zakupu zabawki dla młodszego dziecka, a przeznaczonej dla starszego) lub po prostu nieatrakcyjnego (w sytuacji, gdy prezent dedykowany jest młodszemu niż obdarowywane dziecku). Na szczęście z wyborem takich akcesoriów dla dzieci nie ma większego problemu, ponieważ producenci informują na etykiecie, dla jakiego wieku dany wyrób jest przeznaczony.
Zabawki dla dzieci mają wspierać jego rozwój, stąd drugi powód, dla którego należy dobierać je do wieku i zdolności poznawczych malucha. Dla noworodków przeznaczone są zabawki o prostych kształtach i kontrastujących ze sobą barwach, niemowlaki do 4 miesiąca skupiają się na poznawaniu świata głównie poprzez dotyk, toteż warto kupować im miękkie zabawki, grzechotki czy wydające dźwięki maskotki. Kiedy malec ząbkuje, niezastąpione okażą się gumowe gryzaczki. Po zabawki edukacyjne natomiast możemy sięgnąć, gdy dziecko osiągnie pół roku, ponieważ wówczas bardziej się uaktywnia. Okres raczkowania malucha warto wspomóc poprzez zabawki zachęcające go do tej czynności, czyli np. bąki, piłeczki itp. Bardziej twórcze akcesoria można wprowadzić w przypadku dziecka półtorarocznego, które zaczyna konstruować wieże i wkładać klocki do sortera. Dziecko w wieku 2-3 lat skupia się na kopiowaniu zachowań dorosłych, dlatego uwielbia bawić się w lekarza czy gotować. Natomiast dla malucha w wieku przedszkolnym atrakcyjne staje się rysowanie, układanie puzzli, gry planszowe czy lepienie z plasteliny. Są to jednak zasady ogólne i do nich należy dodać jeszcze osobowość i temperament dziecka, a także powoli kształtujące się w nim zainteresowania.

12. zabawki-dla-dzieci

Po czym poznać bezpieczną zabawkę?

Poza dopasowaniem produktu do wieku i zdolności poznawczych dziecka, bardzo ważne jest, aby zabawka nie stanowiła dla niego zagrożenia. Rzut oka na nią nie wystarczy, aby ocenić jej bezpieczeństwo. Ważne, aby sprawdzić, jakie oznaczenia produkt posiada na etykiecie. Akcesoria dla dzieci sprzedawane w Europejskim Obszarze Gospodarczym posiadają symbol CE, który jest deklaracją zgodności produktu z dyrektywami (odnośnie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska naturalnego). Jednakże symbol ten nadawany jest przez samych producentów, nie zaś niezależnych instytucji, dlatego należy podchodzić do niego z ostrożnością. Warto wypatrywać na etykiecie dodatkowych oznaczeń: atestów i certyfikatów, jak np. Centrum Zdrowia Dziecka, Instytutu Matki i Dziecka.
Ponadto dobrze jest przyjrzeć się zabawce i ocenić empirycznie jej bezpieczeństwo, będąc wyczulonym na takie komponenty jak ostre krawędzie, wystające części, odpadające elementy, które stanowią potencjalne niebezpieczeństwo połknięcia ich przez malucha. W przypadku dalszych wątpliwości co do bezpieczeństwa wyrobu, jest jeszcze jedna alternatywa, która pozwoli nam się upewnić czy nasz wybór nie sprawi szkody dziecku – wgląd do rejestru UOKiK, który zawiera towary niezgodne z wymogami.
Wybierając zabawkę na prezent, trzeba wziąć pod uwagę interes dzieci oraz rodziców. Z jednej strony pragniemy sprawić radość obdarowywanemu malcowi, z drugiej nie chcemy zawieść jego mamy i taty. Pogodzenie tych dwóch oczekiwań może być wyzwaniem, lecz pamiętajmy, by nie kierować się interesem wyłącznie jednej strony. Zabawka ma dziecku dostarczać przede wszystkim przyjemności, a obcując z nią, maluch może lepiej poznawać otaczającą go rzeczywistość.