Internetowy sklep medyczny – kto może otworzyć?
Kto może otworzyć internetowy sklep medyczny?
Niskie koszty prowadzenia działalności, wygoda i możliwość oferowania zróżnicowanego asortymentu bez potrzeby prowadzenia stacjonarnego punktu. Sklep medyczny online to świetny pomysł na własną działalność! Co jednak trzeba wiedzieć przed założeniem takiego sklepu? Kto może sprzedawać sprzęt medyczny? Sprawdź koniecznie!
Kto może prowadzić sklep medyczny?
Chcąc sprzedawać produkty medyczne, często zastanawiamy się, czy do prowadzenia takiej działalności wymagane są jakiekolwiek, specjalne kwalifikacje. Sklep ortopedyczny czy też sklep rehabilitacyjny powinny prowadzić osoby, które posiadają niezbędną wiedzę i kwalifikacje. Do roku 2019 sprzedawcą w takiej placówce mogła być tylko osoba, która ma wykształcenie medyczne.
Obecnie jednak włączono nową kwalifikację rynkową: „Zaopatrywanie w sklepach w wyroby medyczne produkowane seryjnie”, dzięki której osoby sprzedające asortyment medyczny nie muszą mieć wykształcenia medycznego, a jedynie zdobyć odpowiednie uprawnienia.
Ze względu na zmianę przepisów, znalezienie pracownika do sklepu medycznego jest znacznie prostsze. Dzięki uzyskanej kwalifikacji – która przygotowuje danego kandydata do pracy z niepełnosprawnymi i chorymi osobami oraz przeznaczonymi dla nich produktami – pracownik będzie osobą adekwatną do przekazywania wiedzy na temat sprzętu medycznego niezbędnego w leczeniu konkretnego schorzenia. Dodatkowo będzie on mógł w prawidłowy sposób dobrać najlepszy sprzęt dla danego klienta.
Warto natomiast wiedzieć, że jeżeli właściciel sklepu nie będzie w nim sprzedawał, nie musi mieć wykształcenia czy doświadczenia branżowego.
Wykształcenie pracownika a profil sklepu medycznego
W przypadku, gdy zatrudniony pracownik będzie sprzedawał sprzęt ortopedyczny (np. kołnierze ortopedyczne, deski ortopedyczne, gorsety, laski, wózki, materace i wiele innych), musi spełniać jedno z kryteriów:
• mieć wykształcenie przynajmniej średnie oraz certyfikat, który potwierdza nabycie kwalifikacji rynkowej „zaopatrywanie w sklepach w wyroby medyczne produkowane seryjnie” oraz ukończony, dwuletni staż na stanowisku związanym z zaopatrzeniem w przedmioty medyczne,
• posiadać tytuł fizjoterapeuty oraz roczny staż na stanowisku związanym z zaopatrzeniem w przedmioty medyczne,
• mieć tytuł technika farmaceutycznego lub magistra farmacji wraz z ukończonym stażem na stanowisku związanym z zaopatrzeniem w przedmioty medyczne,
• być lekarzem lub pielęgniarką z ukończonym stażem na stanowisku związanym z zaopatrzeniem w przedmioty medyczne,
• mieć wykształcenie średnie i kwalifikacje, które nabyć można było do lutego 2009 roku w ramach specjalnego kursu oraz posiadać dwuletni staż na stanowisku związanym z zaopatrzeniem w przedmioty medyczne,
• mieć ukończony roczny staż na stanowisku związanym z zaopatrzeniem w przedmioty medyczne oraz dyplom technika ortopedy,
• skończyć studia na kierunku inżynieria biomedyczna oraz posiadać co najmniej rok doświadczenia w formie stażu na stanowisku związanym z zaopatrzeniem w przedmioty medyczne.
Warto zaznaczyć, że wymagane kwalifikacje zależą również od tego czy sprzedawane produkty są wykonywane seryjnie, czy na indywidualne zamówienie. Powyższe kryteria dotyczą produktów wykonywanych seryjnie.
Z kolei zaopatrzeniem w zakresie protetyki słuchu zajmuje się protetyk słuchu lub specjalista w zakresie audiofonologii (jeżeli szkoła, którą ukończył kandydat, zapewniała minimum 700 godzin kształcenia niezbędnego do wykonywania zawodu protetyka słuchu). Co ważne, przed podjęciem stanowiska również należy ukończyć przynajmniej roczny staż z zakresu zaopatrywania w przedmioty medyczne.
Jeśli pracownik będzie wyposażać klienta w niezbędny sprzęt medyczny produkowany seryjnie oraz w środki pomocnicze, wystarczy, że będzie on miał kwalifikację rynkową, która uprawnia do zaopatrywania w sklepach w produkty medyczne wytwarzane seryjnie i ukończony staż. Jeżeli jednak sprzedawane są środki pomocnicze wykonywane na indywidualne zamówienie, to do ich sprzedaży uprawnieni są tylko fizjoterapeuci.
Sklep medyczny to także sklep oferujący zaopatrzenie w zakresie optyki okularowej. Aby zostać pracownikiem takiego punktu, należy uzyskać tytuł optyka okularowego oraz ukończyć roczny staż na stanowisku związanym z doborem produktów medycznych, albo też posiadać tytuł optometrysty oraz ukończyć odpowiedni staż. Warto wiedzieć też, iż uprawnienia do zaopatrywania w soczewki kontaktowe osób z konkretnymi schorzeniami narządu wzroku mają tylko lekarze i optometryści po ukończeniu rocznego stażu.
Sklep medyczny online – wady i zalety działalności
Sklepy medyczne zaopatrują klientów indywidualnych oraz placówki medyczne. W takim sklepie kupimy zarówno sprzęt dla ratowników medycznych, jak i dla całej branży medycznej, w tym defibrylatory, wózki inwalidzkie, a także materace przeciwodleżynowe oraz wiele innych certyfikowanych produktów, które posiadają niezbędne atesty.
Bardzo często osoby decydujące się na otworzenie działalności i pracę w sklepie medycznym, myślą o alternatywie dla tradycyjnych punktów stacjonarnych, czyli o sklepie online.
Internetowy sklep medyczny może zaopatrywać klientów w całej Polsce. Dzięki takiemu rozwiązaniu można też zaoferować konsumentom szeroki wybór asortymentu. Zakupy przez internet zapewniają wygodę także osobom chorym, które nie mogą udać się do punktu stacjonarnego. To też pewne ułatwienie dla osób niepełnosprawnych. Sprzęty medyczne, które kupowane są przez internet, nie mogą być jednak dokładnie obejrzane i wypróbowane, dlatego wiele firm oferuje okres próbny lub możliwość bezpłatnego zwrotu produktów w określonym czasie.
Dla przedsiębiorcy sklep internetowy to mniejsze koszty. Nie trzeba wynajmować lokali o dużych powierzchniach, a logistykę można powierzyć firmom zewnętrznym lub kierować zamówienia bezpośrednio od producenta. Ciekawym pomysłem jest także połączenie sklepu online z punktem stacjonarnym. Klienci mają wówczas możliwość sprawdzić, jakie produkty dany sklep ma w ofercie, a wybrane artykuły można zakupić zarówno online, jak i stacjonarnie – według upodobania i możliwości.
W sklepie internetowym również musi pracować profesjonalna obsługa, która będzie mogła doradzać klientom, dobierać produkty do indywidualnych potrzeb oraz zaoferować konkretne porady związane z obsługą danego sprzętu. Wykwalifikowany personel to niewątpliwie klucz do sukcesu.
Prowadząc sklep internetowy, pamiętajmy, że ważne są nie tylko atrakcyjne ceny, szybka wysyłka czy promocje. Niezbędne jest również to, by zapewnić klientowi możliwość uzyskania profesjonalnej porady przed zakupem (telefonicznie, przez formularz na stronie lub mailowo).
Sprawdzony sprzęt medyczny – gdzie kupić?
Stojąc przed wyborem odpowiedniego sprzętu medycznego, warto wybrać tani sklep medyczny online, który proponuje nam produkty najwyższej jakości. Warto zapoznać się z szeroką gamą asortymentu, jaką oferuje Internetowy sklep medyczny Mediplus.
W asortymencie sklepu znajdziemy wiele artykułów ułatwiających codzienne funkcjonowanie. Mediplus zapewnia niezbędny sprzęt zarówno klientom indywidualnym, jak i szpitalom, ośrodkom rehabilitacyjnym, gabinetom fizjoterapeutycznym, placówkom medycznym i wielu innym punktom. Znajdziemy tam sprzęt przeznaczony dla ratownictwa medycznego, jak i całej szeroko pojętej branży. Oferta obejmuje m.in. materace przeciwodleżynowe, ortopedyczne kołnierze, ortezy, sprzęt niezbędny do ćwiczeń i wiele innych produktów w niezwykle atrakcyjnych cenach.
Pracownicy Mediplus dokładają wszelkich starań, by pomóc w doborze odpowiedniego sprzętu medycznego. W sklepie medycznym Mediplus personel służy pomocą na każdym szczeblu zakupów, a co więcej, zapewnia również fachowe doradztwo telefoniczne oraz mailowe. Firma gwarantuje błyskawiczną wysyłkę.
Profesjonalne porady związane z opieką nad chorymi osobami oraz doborem sprzętu dostępne są również na firmowym blogu. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z ofertą sklepu i do zakupów!