Hakowicze na start! Kampania Mam Haka na Raka
Na miejsca. Gotowi? Start! Ruszyły zapisy do 7. edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. W tym roku uczestnicy zmierzą się z chłoniakami – nowotworami układu chłonnego. „Mam Haka na Raka” to jedyny w swoim rodzaju program, w którym młodzież edukuje dorosłych oraz projektuje kampanię społeczną, którą zobaczy cała Polska.
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski po raz kolejny powiedzą stanowcze NIE rakowi. Ruszyła 7. edycja Ogólnopolskiego Programu „Mam Haka na Raka”, która tym razem dedykowana jest profilaktyce chłoniaków. „Nowotwory układu chłonnego są szczególnie groźne, zwłaszcza, iż są one jeszcze nadal mało rozpoznawane w społeczeństwie. Liczba zachorowań na chłoniaki nieustannie rośnie; szacuje się, że co roku w Polsce na ten typ nowotworu choruje około 7000 osób. Mimo alarmujących liczb, świadomość roli profilaktyki wśród Polaków jest niestety nadal niewielka. Stąd właśnie chłoniakom zdecydowaliśmy się poświęcić tegoroczną edycję programu. Na przestrzeni poprzednich edycji, młodzież wielokrotnie wykazywała się ogromną pomysłowością, a poprzez swoje działania realnie wpływała na zmiany postaw. Jestem przekonany, że i w tym roku poradzi sobie z tym tematem doskonale!” – mówi dr n. med. Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.
Kilka miesięcy temu zakończyła się 6. edycja programu, w której młodzi ludzie stawiali czoła groźnemu nowotworowi złośliwemu skóry – czerniakowi. Dziś mieszkańcy całej Polski mogą podziwiać zwycięski projekt kampanii społecznej promującej profilaktykę czerniaka skóry, stworzony przez uczennice z Kietrza (www.obserwujznamiona.pl). W tym roku tematem przewodnim programu są chłoniaki, a rejestracja do programu właśnie ruszyła. Wszyscy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, którzy chcą pokazać, że nie boją się wyzwań i zobaczyć swój projekt kampanii społecznej w mediach na terenie całej Polski, powinni zarejestrować swój zespół na stronie programu www.mamhakanaraka.pl. Zgłoszenia przyjmowane są do 19 grudnia 2013 r.
„Udział w «Mam Haka na Raka» to było niesamowite doświadczenie. Czułam, że zmieniam świat i pomagam bliskim. Jednocześnie robiłam coś dla siebie – uczyłam się pracy w grupie, tworzenia kampanii reklamowej, uczyłam się organizować happeningi i angażować w to innych. Teraz mój projekt znalazł się na billboardzie w moim mieście. Jestem dumna z siebie i swoich kolegów, że wspólnie zrobiliśmy tyle dobrego” – mówiła Katarzyna Lasyk laureatka 6. edycji programu
Program „Mam Haka na Raka” skierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Dotychczas wzięło w nim udział ponad 18,5 tysiąca uczestników. Laureaci wielokrotnie podkreślali jego wartość oraz to, jak wiele zmienił w ich życiu. „Mam Haka na Raka” to nie tylko wyzwanie, ale również przygoda, którą warto przeżyć. Podczas trwania całego programu uczestnicy mają niepowtarzalną okazję rozwijać swoje umiejętności organizacyjne oraz komunikacyjne, prowadząc różnego rodzaju marsze i happeningi, które mają przekonać społeczność lokalną do profilaktyki nowotworowej. Jednak największym wyzwaniem dla młodzieży jest wcielenie się w rolę twórcy reklamy społecznej, którą uczestnicy muszą stworzyć w drugim etapie programu. Wysiłek ten jednak z pewnością przyniesie satysfakcję, ponieważ zwycięska kampania społeczna zostanie nagrodzona oraz ukaże się w mediach na terenie całej Polski.
Organizatorem programu „Mam Haka na Raka” jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline. Patronat nad tegoroczną edycją objęła Komisja Europejska.
Więcej informacji na:
www.mamhakanaraka.pl,
www.facebook.com/Mam.Haka.na.Raka,
www.youtube.com/user/MamHakaNaRakaPL.
Informacje o programie „Mam Haka na Raka”:
Program „Mam Haka na Raka” jest ogólnopolskim programem skierowanym do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Celem „Mam Haka na Raka” jest umiejętne zaangażowanie młodzieży w proces edukacyjny związany z profilaktyką nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed młodymi ludźmi jest zorganizowanie działań lokalnych oraz zaprojektowanie kampanii społecznej. Program, który realizowany jest przez Polską Unię Onkologii oraz partnera strategicznego GlaxoSmithKline, podzielony został na kilka zasadniczych etapów. Priorytetem jest przekazanie nastolatkom wiedzy, za pomocą której skutecznie mogą walczyć z niską świadomością profilaktyki chorób nowotworowych w naszym społeczeństwie. W I etapie programu, uczniowie działają w swoich środowiskach lokalnych, szerząc wiedzę na temat możliwości zapobiegania rakom i innym nowotworom złośliwym. Do II etapu zostają zakwalifikowane zespoły, które wykażą się największym zaangażowaniem i kreatywnością. Drużyny te zostają zaproszone do udziału w Warsztacie Kreatywnym, którego przedmiotem jest stworzenie kampanii promującej profilaktykę raka (co roku inny nowotwór). Zwycięski projekt kampanii społecznej autorstwa uczniów jest opracowywany przez profesjonalistów z agencji reklamowej, a następnie realizowany w mediach i na nośnikach reklamowych w całej Polsce. Istotą programu „Mam Haka Na Raka” jest zaangażowanie młodzieży w budowanie świadomego zdrowotnie społeczeństwa i przekonanie obywateli do wykonywania badań profilaktycznych. Co roku program poświęcony jest profilaktyce wybranego nowotworu, a jego efektem jest ogólnopolska kampania społeczna, zaprojektowana przez uczestników programu. Kampanie z poprzednich edycji programu były poświęcone rakom: piersi, prostaty, szyjki macicy, płuc, jelita grubego oraz nowotworowi skóry – czerniakowi. W tym roku młodzież stawi czoła chłoniakom, które coraz częściej występują także w polskim społeczeństwie. Patronat merytoryczny nad tegoroczną edycją programu „Mam Haka na Raka” oraz towarzyszącymi mu działaniami sprawuje Komisja Europejska.