Fasual – nowy trend, dzięki któremu wyróżnisz się w tłumie

9 grudnia 2019, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Kultowy T-shirt Levi’s, klasyczne, czarne Vansy i plecak Fjallraven Kanken, to elementy garderoby, których nie sposób nie zauważyć, przemierzając warszawską czy krakowską ulicę. Globalizacja przemysłu modowego i rozwijające się media społecznościowe spowodowały, że styl przeciętnego obywatela Polski, Chin czy Kanady jeszcze nigdy nie był tak podobny. Coraz częściej jednak mówimy dość i poszukujemy produktów skrojonych na miarę. Do gry powracają second handy i niewielkie, rzemieślnicze pracownie. Tak narodził się fasual.

Fasual, czyli połączenie słów fashion i casual, swój początek czerpie z gorącej Kalifornii, gdzie w latach 90. XX wieku, prawnicy i biznesmeni postanowili mianować piątek dniem bez krawata i marynarki. Casual Friday od przeszło 30 lat pozostaje niepisanym świętem pracowników biurowych. Od tego czasu idea casualu spowszechniała, a samo słowo w wielu kręgach stało się synonimem słowa nudny. Tak powstał fasual – trend, u którego podstaw stoi silna potrzeba indywidualizmu.

Za światowego prekursora customizacji uznać można niemieckiego potentata ubrań sportowych – markę adidas, która już w 2000 roku rozpoczęła przygodę z personalizacją ubrań. Akcja miadidas zakładała możliwość tworzenia obuwia w dowolnej konfiguracji kolorystycznej. Choć obecnie opcja nie jest już dostępna, przez lata tworzyła silny nurt indywidualizmu wśród kupujących.

W Polsce na oddanie głosu konsumentom jako pierwsza zdecydowała się poznańska marka odzieżowa Gego. W ofercie sklepu od przeszło sześciu lat dostępna jest opcja stworzenia własnego T-Shirtu. Przez stronę internetową można nie tylko zamówić T-shirt, ale też stworzyć własny napis, wybrać krój i kolor. W poznańskiej pracowni nadchodzący trend fasualu czuć na każdym kroku, bowiem liczba personalizowanych koszulek z miesiąca na miesiąc wzrasta.

Zwolennicy fasualu stawiają na lokalne brandy. Wybierając niewielkich rzemieślników, mają pewność, że kupią unikatowy produkt. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia etycznego podejścia do mody i zwracania uwagi na ekologię. Będąc klientami świadomymi, nie godzą się na sztucznie zawyżane ceny i kiepskiej jakości materiały. Wiedzą, że dla popularnych sieciówek istnieje szeroka alternatywa polskich, niszowych marek, które tworzą odpowiedzialną modę w konkurencyjnych cenach.

Świadome kompletowanie garderoby nie kończy się na ubraniach. Oprócz produktów które kupujemy, liczy się też historia marki. Klienci chcą wiedzieć gdzie ubrania są szyte i czy produkcja przebiega w etyczny sposób. Nie bez znaczenia jest również postać właściciela. To właśnie dlatego na Instagramowych profilach nawet najmniejszych sklepów z odzieżą, coraz częściej znajdziemy zdjęcia zza kulis czy przydatne informacje dotyczące materiałów.

Fasual silnie związany jest z produktami, które od lat tworzą bazę każdej garderoby. T-shirty, obuwie sportowe czy bluzy przestają być jedynie miejscem na logotypy znanych marek, a stają się kreatywną przestrzenią, dzięki której każdy może stać się swoim osobistym projektantem mody.