Europejski rynek e-zdrowia

28 października 2010, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny
Komisja Europejska obiecuje kompleksowe promowanie e-health. Ma to obniżyć koszty ochrony zdrowia i trzymać pacjenta z dala od lekarza. Komisja uważa, że e-health to tzw. rynek pionierski – według definicji powołanej przez nią do życia Inicjatywy Rynków Pionierskich (ang. Lead Market Initiative) – i obiecuje olbrzymie wsparcie dla organizacji działających w tym sektorze.
Ponieważ wewnętrzny rynek unijny się rozwija, firmy europejskie znajdują się na dobrej pozycji wyjściowej, aby stać się najważniejszymi dostawcami technologii e-health na świecie – zauważają członkowie komisji. Kluczem do sukcesu będzie wprowadzenie rozwiązań, które uwzględnią potrzeby lekarzy w ich codziennym życiu zawodowym.
Systemy zdrowotne są jednym z filarów infrastruktury socjalnej Europy. Na początku XXI wieku muszą się jednak uporać z wieloma wyzwaniami. Starzenie się społeczeństwa ma bezpośredni wpływ zarówno na medyczny, jak i finansowy aspekt opieki zdrowotnej. Wzrost liczby osób w podeszłym wieku nieuchronnie prowadzi do wzrostu znaczenia dolegliwości chronicznych, jak choroby krążeniowe, metaboliczne i reumatyczne, oraz dolegliwości neurologicznych, jak np. demencja. Równocześnie starzenie się społeczeństwa osłabia finansowe fundamenty służby zdrowia, jako że w wielu krajach finansowana jest ona ze składek osób pracujących. Innowacyjne metody leczenia poprawiają jakość opieki, ale równocześnie stają się coraz droższe. Systemy opieki zdrowotnej muszą się więc zmierzyć z tym, że coraz więcej pacjentów będzie wymagać skutecznych, ale drogich terapii, przy topniejących lub w najlepszym wypadku stabilnych budżetach.
Jedna ze strategii mających pomóc uporać się z tą sytuacją polega na zwiększeniu efektywności systemu poprzez umożliwienie pacjentom leczenia w domu zamiast w szpitalu, poprawę stałej opieki i uproszczenie komunikacji pomiędzy lekarzami, aby diagnoza i terapia stały się skuteczniejsze. W takich sytuacjach e-health odgrywa najważniejszą rolę. Dostarczenie serwisów opieki zdrowotnej za pomocą nowoczesnych technologii może pomóc ograniczyć koszty opieki zdrowotnej przy utrzymaniu, a nawet podwyższeniu jej jakości i bezpieczeństwa pacjenta.
Digitalizacja opieki zdrowotnej w Europie i na świecie jest faktem. Europejski rynek e-zdrowia rośnie rocznie o 2,9%. W tych okolicznościach firmy unijne mają niepowtarzalną możliwość, aby się stać najważniejszymi dostawcami rozwiązań e-health na świecie. Komisja Europejska, aby zbadać ten obszar dokładniej, zleciła badania „Modele biznesowe dla e-health” koordynowane przez RAND Europe oraz Capgemini Consulting Netherlands. Celem badań było przygotowanie zaleceń dla komisji, jednak są one również cennym źródłem informacji dla firm zainteresowanych eksploracją tego niezwykle atrakcyjnego rynku.
Z badań wynika, że firmy muszą uwzględnić specjalne warunki zapewniania i finansowania opieki zdrowotnej. Jeżeli chcą odnieść sukces, powinny zaproponować rozwiązania konkretnych problemów, biorąc pod uwagę wpływ serwisu e-health na struktury organizacji zdrowotnych, do których chcą się zwrócić. Zaangażowanie w świadczenie usług z zakresu ochrony zdrowia z zastosowaniem nowych technologii oznacza dostarczenie urządzeń, które medyczni profesjonaliści będą mogli zastosować w codziennym życiu zawodowym. Firma zajmująca się e-health, chcąc odnieść sukces, musi więc wziąć pod uwagę użytkownika, przebieg jego pracy i jego preferencje.
Ważną cechą jest też elastyczność. Jako że rozwój technologii e-health nie jest tani, rozwiązania muszą być wystarczająco elastyczne, aby mogły zostać dostosowane do różnych środowisk i serwisów. Jest to szczególnie ważne w wypadku adresowania ich do różnych rynków narodowych – firmy nigdy nie znajdą dokładnie takiej samej sytuacji politycznej czy struktury organizacyjnej, nawet w krajach, których systemy zdrowotne oparte są na podobnej filozofii. Z technicznego punktu widzenia zastosowanie między narodowych standardów jest nieodzowne w kontekście elastyczności. Produkt musi być kompatybilny ze standardami międzynarodowymi.
Ponieważ rynek e-health nieustannie się zmienia, rozwiązania i usługi muszą być dostosowane do tych zmian. Możliwości dofinansowania zapewnione przez Komisję Europejską, na przykład w kontekście programów rozwojowych, są wyśmienitą szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw, ażeby zdobyć dodatkowe fundusze i wzmocnić partnerstwo z firmami z różnych krajów członkowskich.
Które rozwiązania e-health mają z ekonomicznego punktu widzenia największy potencjał? Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Odpowiedź będzie się różnić w zależności od docelowego rynku, klienta, technicznych i społecznych uwarunkowań firmy i innych czynników. Ciekawym obszarem jest rozwój usług w celu połączenia pacjenta z wszystkimi innymi podmiotami zaangażowanymi w leczenie, np. poprzez wdrożenie monitoringu lekarstw do łańcucha dostawczego lekarstw.
Dostarczenie świadczeń za pomocą nowoczesnych technologii może pomóc ograniczyć koszty opieki zdrowotnej.
Za: Ilias Iakovidis: Sposób na starzenie, Menedżer Zdrowia Nr 7/2010, s. 54-55.