Europejski rynek e-zdrowia

28 października 2010, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny
Komisja Europejska obiecuje kompleksowe promowanie e-health. Ma to obniżyć koszty ochrony zdrowia i trzymać pacjenta z dala od lekarza. Komisja uważa, że e-health to tzw. rynek pionierski – według definicji powołanej przez nią do życia Inicjatywy Rynków Pionierskich (ang. Lead Market Initiative) – i obiecuje olbrzymie wsparcie dla organizacji działających w tym sektorze.
Ponieważ wewnętrzny rynek unijny się rozwija, firmy europejskie znajdują się na dobrej pozycji wyjściowej, aby stać się najważniejszymi dostawcami technologii e-health na świecie – zauważają członkowie komisji. Kluczem do sukcesu będzie wprowadzenie rozwiązań, które uwzględnią potrzeby lekarzy w ich codziennym życiu zawodowym.
Systemy zdrowotne są jednym z filarów infrastruktury socjalnej Europy. Na początku XXI wieku muszą się jednak uporać z wieloma wyzwaniami. Starzenie się społeczeństwa ma bezpośredni wpływ zarówno na medyczny, jak i finansowy aspekt opieki zdrowotnej. Wzrost liczby osób w podeszłym wieku nieuchronnie prowadzi do wzrostu znaczenia dolegliwości chronicznych, jak choroby krążeniowe, metaboliczne i reumatyczne, oraz dolegliwości neurologicznych, jak np. demencja. Równocześnie starzenie się społeczeństwa osłabia finansowe fundamenty służby zdrowia, jako że w wielu krajach finansowana jest ona ze składek osób pracujących. Innowacyjne metody leczenia poprawiają jakość opieki, ale równocześnie stają się coraz droższe. Systemy opieki zdrowotnej muszą się więc zmierzyć z tym, że coraz więcej pacjentów będzie wymagać skutecznych, ale drogich terapii, przy topniejących lub w najlepszym wypadku stabilnych budżetach.
Jedna ze strategii mających pomóc uporać się z tą sytuacją polega na zwiększeniu efektywności systemu poprzez umożliwienie pacjentom leczenia w domu zamiast w szpitalu, poprawę stałej opieki i uproszczenie komunikacji pomiędzy lekarzami, aby diagnoza i terapia stały się skuteczniejsze. W takich sytuacjach e-health odgrywa najważniejszą rolę. Dostarczenie serwisów opieki zdrowotnej za pomocą nowoczesnych technologii może pomóc ograniczyć koszty opieki zdrowotnej przy utrzymaniu, a nawet podwyższeniu jej jakości i bezpieczeństwa pacjenta.
Digitalizacja opieki zdrowotnej w Europie i na świecie jest faktem. Europejski rynek e-zdrowia rośnie rocznie o 2,9%. W tych okolicznościach firmy unijne mają niepowtarzalną możliwość, aby się stać najważniejszymi dostawcami rozwiązań e-health na świecie. Komisja Europejska, aby zbadać ten obszar dokładniej, zleciła badania „Modele biznesowe dla e-health” koordynowane przez RAND Europe oraz Capgemini Consulting Netherlands. Celem badań było przygotowanie zaleceń dla komisji, jednak są one również cennym źródłem informacji dla firm zainteresowanych eksploracją tego niezwykle atrakcyjnego rynku.
Z badań wynika, że firmy muszą uwzględnić specjalne warunki zapewniania i finansowania opieki zdrowotnej. Jeżeli chcą odnieść sukces, powinny zaproponować rozwiązania konkretnych problemów, biorąc pod uwagę wpływ serwisu e-health na struktury organizacji zdrowotnych, do których chcą się zwrócić. Zaangażowanie w świadczenie usług z zakresu ochrony zdrowia z zastosowaniem nowych technologii oznacza dostarczenie urządzeń, które medyczni profesjonaliści będą mogli zastosować w codziennym życiu zawodowym. Firma zajmująca się e-health, chcąc odnieść sukces, musi więc wziąć pod uwagę użytkownika, przebieg jego pracy i jego preferencje.
Ważną cechą jest też elastyczność. Jako że rozwój technologii e-health nie jest tani, rozwiązania muszą być wystarczająco elastyczne, aby mogły zostać dostosowane do różnych środowisk i serwisów. Jest to szczególnie ważne w wypadku adresowania ich do różnych rynków narodowych – firmy nigdy nie znajdą dokładnie takiej samej sytuacji politycznej czy struktury organizacyjnej, nawet w krajach, których systemy zdrowotne oparte są na podobnej filozofii. Z technicznego punktu widzenia zastosowanie między narodowych standardów jest nieodzowne w kontekście elastyczności. Produkt musi być kompatybilny ze standardami międzynarodowymi.
Ponieważ rynek e-health nieustannie się zmienia, rozwiązania i usługi muszą być dostosowane do tych zmian. Możliwości dofinansowania zapewnione przez Komisję Europejską, na przykład w kontekście programów rozwojowych, są wyśmienitą szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw, ażeby zdobyć dodatkowe fundusze i wzmocnić partnerstwo z firmami z różnych krajów członkowskich.
Które rozwiązania e-health mają z ekonomicznego punktu widzenia największy potencjał? Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Odpowiedź będzie się różnić w zależności od docelowego rynku, klienta, technicznych i społecznych uwarunkowań firmy i innych czynników. Ciekawym obszarem jest rozwój usług w celu połączenia pacjenta z wszystkimi innymi podmiotami zaangażowanymi w leczenie, np. poprzez wdrożenie monitoringu lekarstw do łańcucha dostawczego lekarstw.
Dostarczenie świadczeń za pomocą nowoczesnych technologii może pomóc ograniczyć koszty opieki zdrowotnej.
Za: Ilias Iakovidis: Sposób na starzenie, Menedżer Zdrowia Nr 7/2010, s. 54-55.



FORUM - bieżące dyskusje

Naturalne kosmetyki
Sama robię kremy, ale to wymaga wysokiej higieny, bo inaczej krem się...
Typy mężczyzn
Maminsynki wychowane przez samotne matki. Tragedia... oni nie są zdolni do żadnego związku...
Jak można zostać dietetykiem
Kurs dietetyki też jest ok, jeśli ktoś się sam dokształca i interesuje swoją dziedziną.
leczenie niepłodnosci
Moim zdaniem leczenie nepłodności ma sens do 30. roku życia. Potem wzrasta znacznie ryzyko...