„Dziecko w świecie literatury i życiu współczesnym” – recenzja

12 listopada 2013, dodał: lipstick
Artykuł zewnętrzny

Bronisława Dymara, Ewa Grodzka-Mazur: „Dziecko w świecie literatury i życiu współczesnym”

Książka powinna towarzyszyć każdemu człowiekowi od jego najmłodszych lat. Uczy życia, norm moralnych, kształtuje osobowość i akceptowane społecznie postawy. Prezentowana książka to 22. tom kończący serię publikacji „Nauczyciele – dzieckoNauczycielom”, ukazujący, jak dziecko funkcjonuje w świecie kultury, sztuki i życia społecznego i jak z punktu widzenia pedagogiki można je wspierać w rozwoju i dążeniu do osiągania kolejnych etapów wiedzy.
Autorki ukazują tu złożoność relacji między dzieckiem a nauczycielem. Odwołują się zarówno do najnowszych ustaleń naukowych w tym zakresie, jak i do sprawdzonych XIX-wiecznych koncepcji wychowania. Opisują zasady i mechanizmy funkcjonowania dziecka w społeczeństwie i szkole. Podkreślają podmiotowość ucznia i konieczność traktowania go w sposób zindywidualizowany, w atmosferze dialogu, który wesprze jego rozwój intelektualny i predyspozycje twórcze. Wiele zależy od atmosfery, która jest budowana w interakcji dziecko-dziecko oraz dziecko-dorosły. Rolą nauczyciela jest więc uważne obserwowanie dziecka, empatia, życzliwość i tolerancja wobec ucznia.
Ta publikacja zawiera przegląd wybranych teorii wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem poglądów najbardziej znanych pedagogów, jak Maria Grzegorzewska, Janusz Korczak czy Maria Montessori. W rozważaniach o wychowaniu dziecka autorki poświęcają też wiele uwagi roli domu rodzinnego (zwłaszcza matki) oraz najbliższego otoczenia.
To bardzo rozbudowana i kompetentna publikacja, w której znajdujemy wiele odwołań do innych pozycji dziedziny pedagogiki. Jej wartość merytoryczna nie ustępuje wartości ściśle edukacyjnej – szczególnie przydatnej nauczycielom i wychowawcom, którzy znajdą tu wiele wskazówek, jak znaleźć wspólny język z dziećmi i urozmaicić proces edukacji tak, by był jeszcze bardziej atrakcyjny dla uczniów. Treści szczególnie ważne są tu podkreślone grubszą czcionką, co pozwala na ich szybkie zlokalizowanie i ułatwia zapamiętywanie.
Autorki pokazują, jak uczynić szkołę przyjaźniejszą dziecku przestrzenią, w której będzie niedobrze czuło i prawidłowo rozwijało. Przestrzegają przed pułapką „kultury pozornej” i zagrożeniami ze strony niewłaściwie używanego Internetu. Znajdujemy tu także prezentacje 70 książek, które zdaniem autorek warto przeczytać, gdyż zawierają uwagi na temat wychowywania i kształcenia dziecka ujęte w ciekawy sposób. Bibliografia zamieszczona na końcu książki odsyła do kolejnych pozycji zawierających podobne zagadnienia. Polecam tę lekturę zwłaszcza nauczycielom i wychowawcom kształtującym proces edukacyjny w polskich szkołach.
Ilona

Książkę poleca Wydawnictwo IMPULS – można kupić ją TUTAJ

Dziękujemy Wydawnictwu za udostępnienie egzemplarza recenzyjnego –
Redakcja






FORUM - bieżące dyskusje

Naturalne kosmetyki
Sama robię kremy, ale to wymaga wysokiej higieny, bo inaczej krem się...
Typy mężczyzn
Maminsynki wychowane przez samotne matki. Tragedia... oni nie są zdolni do żadnego związku...
Jak można zostać dietetykiem
Kurs dietetyki też jest ok, jeśli ktoś się sam dokształca i interesuje swoją dziedziną.
leczenie niepłodnosci
Moim zdaniem leczenie nepłodności ma sens do 30. roku życia. Potem wzrasta znacznie ryzyko...