Kuchnia pomimo wielu zagrożeń jest idealnym miejscem do nauki samodzielności, obowiązków, odpowiedzialności oraz nowych umiejętności. Gotowanie z dzieckiem wcale nie musi być męczące. Przy okazji może być to sposób na niejadków. Jeżeli mały kucharz sam przygotuje dla siebie jedzenie, to z pewnością i apetyt wzrośnie wraz z dumą. Jak zachęcić pociechy do wspólnego gotowania? Na co uważać ? Co dać dziecku do zrobienia?
Od małego do dużego. Oczywiście wszystko zależy od wieku malucha. Im większy, tym większe pole do popisu.
Chusta, nosidło – jeżeli dziecko nie chce usiedzieć w miejscu, albo ciągle chodzi za mamą, to dobrym sposobem może być noszenie go podczas gotowania. Umieszczone na plecach będzie widzieć wszystko doskonale, a i mama będzie mieć wolne ręce.
Krzesełko – gdy maluch rośnie na wadze i coraz ciężej jest go dźwigać, można go posadzić na specjalnym krzesełku. Do zabawy podaj mu łyżkę, plastikowe kubeczki, płatki kukurydziane czy makaron, albo po prostu coś do jedzenia. Z pewnością zajmie go to na dłuższy czas.
Poszukiwanie skarbów – kiedy pociecha nauczy się już raczkować lub chodzić, to uziemienie jej w krzesełku może okazać się nie lada wyzwaniem. Można natomiast uczynić z kuchni wielki plac zabaw. Wszystkie szafki przecież kryją tyle skarbów. Udostępnij dziecku tylko wybrane przez Ciebie szuflady, a resztę zablokuj. Przygotuj w nich ciekawe dla malucha rzeczy przykładowo: rękawice kuchenne, trzepaczkę do jajek, makaron o dużych kształtach, miski, foremki do babeczek.
Mały kucharz – w momencie, w którym dziecko osiągnie ok 1,5 – 2,5 roku swojego życia, przeważnie jest to odpowiedni czas na zaproponowanie wspólnego gotowania. Można dawać dziecku proste i zarazem bezpieczne rzeczy do zrobienia. Wysypanie produktów, mieszanie, przygotowywanie. Dodatkowo wydając dziecku polecenia, jak dla małego pomocnika ( przynieś, wysyp, umyj) uczymy go gotowości do wykonywania poleceń i nazw nowych produktów.
Co zyskujemy?
Rozwój manualny – poprzez prace, małe rączki uczą się precyzji i dokładności.
Ćwiczenia logopedyczne – sprawność manualna wpływa na poprawną wymowę, ponieważ za koordynację tych czynności odpowiadają te same ośrodki w mózgu i elementy układu nerwowego.
Wyrabianie smaku – dziecko poznaje nowe smaki, rozwija wyobraźnie i zdrowo się odżywia.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Przed zabraniem się do wspólnego gotowania, warto sprawdzić czy w kuchni panują odpowiednie warunki.
• Czy blat nie jest za wysoko?
• Czy dziecko nie siedzi zbyt blisko palników?
• Czy jest wystarczająco dużo miejsca?
• Czy wszystkie ostre i niebezpieczne przedmioty zostały schowane?
• Czy maluch posiada swoje, plastikowe sztućce?
• Czy są w domu blokady na szafki?
Jeżeli chodzi o gorące przedmioty, można dziecku w łatwy sposób uświadomić czego nie należy dotykać. Przygotuj lekko ciepły garnek ( tak , aby dziecko nie doznało żadnych obrażeń ) i dotknij z nim przedmiotu pokazując, że to może boleć. Maluch zapamięta, co oznacza gorące i w przyszłości będzie unikać podobnych sytuacji.