Dlaczego Facebook jest taki popularny – czyli Lubię To w świecie konsumenta

23 listopada 2011, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny
Codziennie miliony Polaków korzystają z serwisów społecznościowych, w których – pod powierzchnią komunikacji międzyludzkiej – rozgrywa się walka marketingowa o ich uwagę i zaangażowanie.
Jedna trzecia użytkowników Facebooka deklaruje, że nie jest fanem lub fanką żadnego fan page’a. Wśród pozostałych osób najwięcej jest takich, które „lubią” od 2 do 5 fan page’y (łącznie 41% użytkowników Facebook’a). Co 9-ta osoba przyznaje, że „lubi” 11 lub więcej marek lub firm na tym portalu społecznościowymi.
66% polskich użytkowników Facebooka przyznaje się do bycia fanem lub fanką przynajmniej jednego oficjalnego profilu marki lub produktu. Najważniejszą przyczyną kliknięcia „Lubię to” bywa chęć skorzystania z promocji lub zniżki przysługującej fanom. Tę motywację wskazywało 44% respondentów. Na drugim miejscu jest sympatia do marki lub firmy (40% wypowiedzi). Kolejnym z najczęściej wymienianych powodów jest chęć wyrażenia swojej opinii na temat produktu lub usługi oferowanej przez firmę (38%). Co ciekawe, dopiero szóstą w kolejności przyczyną jest oferowana nagroda za przyłączenie się do strony fanowskiej (wskazało ją 21% respondentów).
Tylko 43% spośród fanów lub fanek nacisnęło choć raz przycisk „Nie lubię”. Główną przyczyną był fakt, że marka lub firma przestała ich interesować (46% wskazań). Dwie kolejne przyczyny odnoszą się do produktu – jeśli nie jest wystarczającej jakości lub nie spełnia oczekiwań – fani odchodzą. Ponad połowa osób, które kiedykolwiek były fanami twierdzi, że nie przestała być fanem żadnej marki lub firmy. Jedna trzecia badanych „odłączyła” od profilu od 1 do 3 marek lub firm, a tylko 9% – większą ich liczbę.
Popularna metoda nagradzania gadżetami za przyłączenie się do fan page’a nie jest głównym motorem zachęcającym do takiej decyzji. Dużo bardziej motywuje oferta zniżek lub po prostu chęć okazania sympatii marce lub firmie, wiele znaczącej dla danej osoby. Raz zawiązana relacja z marką stosunkowo rzadko bywa przerywana. Istnieje wśród internautów tendencja, by pozostać przy stronie fanowskiej. Jeśli klienci rezygnują z marki, to dlatego, że staje się ona nieciekawa lub zawiodła ich oczekiwania względem oferowanych produktów – mówi Marcin Piwowarczyk, szef badań online w IMAS International.
Badanie zostało przeprowadzone od 15 do 19 września 2011 r. metodą ankiety internetowej CAWI, na próbie n=510 polskich internautów. Dobór respondentów został dokonany metodą kwotową z internetowego panelu badawczego IMAS OnLine, zgodnie z założonymi liczbowo kwotami osób wyznaczanych przez zmienne: płeć, wiek i poziom wykształcenia.
Badanie jest reprezentatywne dla populacji internautów w wieku od 18 do 54 lat.
Całość raportu można przeczytać na stronie www.omnibus-online.pl.