Kto z nas nie jadł nigdy zupy pomidorowej ugotowanej na bazie koncentratu Pudliszki? A czy wiecie, że słynny ketchup Pudliszki powstał już w 1927 roku? Ta jedna z najbardziej znanych polskich marek spożywczych obchodzi w tym roku 90. urodziny. Z wieloletniej tradycji czerpie wszystko, co najlepsze, jednocześnie odpowiadając na potrzeby współczesnych konsumentów.
Historia produktów pod znakiem Pudliszki rozpoczęła się w 1920 roku, gdy inżynier rolnictwa Stanisław Fenrych rozpoczął produkcję przetworów warzywnych i owocowych w nowo nabytym majątku, którego nazwę nadał swoim wyrobom. Dzięki swojej pasji, pracowitości i wiedzy stworzył prężne przedsiębiorstwo oraz cenioną markę. Dziś Pudliszki cieszą się zasłużoną renomą wśród polskich konsumentów, a ketchupy, koncentraty i przetwory pomidorowe, dania gotowe, sosy gorące czy warzywa konserwowe goszczą na naszych stołach zapewniając doskonały smak posiłków. Z okazji 90. urodzin marki na półkach sklepowych pojawiła się limitowana edycja koncentratu pomidorowego oraz groszku i kukurydzy konserwowej. Zaprojektowano dla nich stylizowane etykiety nawiązujące do estetyki lat 20 i opakowań z początków działalności marki. Seria limitowana to ekskluzywna oferta, dostępna tylko czasowo i w wybranych sklepach. Na innych produktach pojawił się zaś specjalny emblemat przypominający o rocznicy.
Dzieje smaku czyli historia marki Pudliszki
Pudliszki to nazwa dawnych dóbr rycerskich Marcina Pudliszko, który w 1394 roku w uznaniu odwagi i męstwa otrzymał ziemię z rąk polskiego króla Władysława IV. Pierwsze zachowane dokumenty o rozwoju przemysłu spożywczego w Pudliszkach pochodzą z XIX wieku. W 1847 roku Józef Łubieński, ówczesny właściciel Pudliszek, założył pierwszą cukrownię w regionie. W 1919 roku podupadający po wojnie majątek kupił Stanisław Fenrych, by w 1920 roku rozpocząć działalność. Początkowo praca w majątku odbywała się ręcznie. W piwnicach dworu myto owoce oraz wysmażano powidła i marmoladę, a gotowy produkt wlewano do glinianych garnków i słoików. Wraz z upływem czasu zmechanizowano proces produkcji.
Przepis na sukces
Już od pierwszych lat istnienia produkty pod marką Pudliszki wyróżniały się wysoką jakością, nowoczesnymi rozwiązaniami oraz przede wszystkim smakiem. Były to podwaliny pod dzisiejszy sukces. W Pudliszkach od samego początku wprowadzano nowe technologie, jak choćby sterylizowane konserwy będące nowością na rynku europejskim. W 1927 roku dwóch profesorów pojechało do Londynu, aby zakupić odpowiednie nasiona pomidorów i poznać technologię ich przetwórstwa. W wyniku tej pouczającej wyprawy w Pudliszkach po raz pierwszy wyprodukowano przecier pomidorowy w słojach oraz sos pomidorowy oparty na angielskiej recepturze, nazwany ketchupem.
Pudliszki już w tamtym okresie notowały czołowe miejsce pod względem produkcji m.in. warzyw konserwowych, przecierów pomidorowych 12%, dżemów i ketchupu. Jakość zapewniana przez Stanisława Fenrycha była atutem, który decydował na rynku. W trakcie recesji z początku lat 30. fabryka nadal prosperowała bardzo dobrze, a ówczesny prezydent Polski Ignacy Mościcki stawiał Pudliszki za wzór gospodarstwa rolno-przemysłowego.
Wybuch II Wojny Światowej zastał Pudliszki z pełnymi magazynami. Aby towary nie dostały się w ręce okupanta, właściciel rozdał wszystkie produkty pracownikom. Po II wojnie światowej Fenrych stracił majątek na rzecz państwa. Jednak przez lata przetwory Pudliszek nadal cieszyły się dobrą opinią wśród konsumentów. W latach 1992-1993 Pudliszki były jednym z 500 najlepszych i najefektywniejszych przedsiębiorstw w Polsce.
Pudliszki dziś
Dziś oferta produktów Pudliszki obejmuje ketchupy i sosy, koncentraty i przetwory pomidorowe, dania gotowe, sosy gorące oraz warzywa konserwowe. Należą one do najchętniej wybieranych przez polskich konsumentów. Wśród ostatnich trofeów odzwierciedlających wysoką pozycję Pudliszek znajduje się tytuł Najmocniejszej Polskiej Marki 2009 i 2010 w rankingu dziennika Rzeczpospolita oraz godło Marki Wysokiego Zaufania w rankingu PremiumBrand.
Stanisław Fenrych i…gruszki na wierzbie
Założyciel Pudliszek, Stanisław Fenrych, to przykład człowieka z niezwykłą wizją, który swój sukces zbudował od podstaw. Zakupiony przez niego w 1919 roku majątek Pudliszki przypominał ruinę. Okoliczni właściciele ziemscy z niedowierzaniem spoglądali na poczynania odważnego gospodarza i gotowi byli zakładać się z nim o zawrotne sumy twierdząc, że nie uda mu się naprawić majątku. Wielu drwiło, że prędzej na wierzbie wyrosną gruszki, niż starania przyniosą rezultaty. Stanisław miał jednak wówczas 32 lata, był inżynierem z doświadczeniem, pełnym zapału i pomysłów. Z entuzjazmem starał się udowodnić, że może dokonać cudów. „Dajcie mi na to wszystko dwa lata, a efekty będą widoczne gołym okiem” – mówił Fenrych wszystkim niedowiarkom. Gospodarz dotrzymał swojego słowa i po dwóch latach stanęła fabryka konserw, druga w ówczesnej Polsce po zakładzie we Lwowie. Rysunek gruszek na wierzbie został przyjęty za znak firmowy i do dzisiaj jest umieszczany na etykietach produktów. Stanisław Fenrych w latach 20. i 30. był nie tylko sprawnym biznesmenem, ale także pionierem w zakresie działań społecznych. Utworzył przedszkole dla dzieci pracowników, zbudował dla nich plac zabaw, otworzył bibliotekę i klinikę dla pracowników zakładu. Inicjatywy te wykraczały daleko poza ówczesne czasy.