Self-Regulation. Nie ma niegrzecznych dzieci – recenzja
Agnieszka Stążka-Gawrysiak
Self-Regulation. Nie ma niegrzecznych dzieci – recenzja
Self-Regulation to metoda opracowana przez kanadyjskiego psychologa – profesora Stuarta Shankera – na bazie naukowej wiedzy i jego wieloletnich doświadczeń. Jej zasadniczym celem jest wyrwanie się z zaklętego koła stresu, budowanie pozytywnych relacji międzyludzkich (zwłaszcza w rodzinie) oraz umożliwienie dzieciom pełnej realizacji ich potencjału rozwojowego. Podejście Self-Reg wyróżnia 5 różnych obszarów, z których mogą pochodzić oddziałujące na nas stresory: obszar biologiczny, emocjonalny, poznawczy, społeczny oraz prospołeczny. Każdy z nich został pokrótce scharakteryzowany we wstępie recenzowanej książki, więc nie będę zagłębiała się tutaj w szczegóły. Autorka przybliżyła nam również schemat, według którego nasz organizm reaguje na pojawiający się stres – a także zwróciła uwagę na konieczność powrotu do równowagi i odzyskania energii, jaką zużyliśmy w konfrontacji ze stresującą sytuacją. W wielkim skrócie można zatem powiedzieć, że Self-Regulation to umiejętność gospodarowania własną energią w taki sposób, by nasza wewnętrzna homeostaza nie została trwale zaburzona.
Nie będę mistrzynią suspensu i od razu to napiszę: jestem tą książką zachwycona! Dla mnie ta pozycja to mistrzostwo świata!
Nie jest to ani typowy poradnik dla rodziców – ani typowa lektura dedykowana dzieciom. Jest to absolutnie fenomenalne połączenie obu tych gatunków. Książka skierowana jest zarówno do dorosłych, jak i do dzieci. Scenki z udziałem trzyletniej Lenki i jej sześcioletniego brata Kuby śmiało można czytać swoim pociechom. Najmłodsi uczą się rozpoznawać i nazywać swoje stany emocjonalne, a także dowiadują się z czego one wynikają. Natomiast dorośli zyskują wiedzę na temat obszarów stresu i samoregulacji, a także w jaki sposób wykorzystywać przedstawioną metodę na co dzień. Po przeczytaniu każdego rozdziału warto z dzieckiem przedyskutować opisaną scenkę, upewnić się czy zrozumiało, czego dokładnie dotyczy. Jest to zatem pozycja nie tylko “do poczytania”, ale stanowi również świetny punkt wyjścia do pracy nad naszymi stresorami i szukania sposobów ich regulowania. W książce nie ma skupienia tylko na zachowaniu dziecka tak, jak w wielu tego typu książkach terapeutycznych. W każdej historii pokazany jest szerszy obraz: system w którym funkcjonuje dziecko, stresory społeczne oraz emocje najbliższych, z którymi rezonuje. Dlatego książka jest idealną lekturą do wspólnego czytania i omawiania.
Znajdziemy tu między innymi historie o pojawiającym się w rodzinie niemowlaku, o kłótniach z przedszkolnymi przyjaciółmi, o tęsknocie za rodzicami, nadwrażliwości na zewnętrzne bodźce, impulsywności i trudnościach w obszarze integracji sensorycznej, dziecięcym fantazjowaniu, roztargnieniu i porównywaniu się ze szkolnymi kolegami… Książka opowiada zatem o typowych stresujących sytuacjach z codziennego życia dzieci i rodziców. Nie ma tu moralizatorstwa, mamy za to codzienne sytuacje, które może doświadczyć każdy z nas.
Bardzo cieszę się, że powstała taka książka, ponieważ niemal wszystkie inne tego typu pozycje na rynku opisują dość ogólne sytuacje. Są niestety niejako oderwane od zupełnie niestandardowej rzeczywistości, w której przyszło funkcjonować dzisiejszym dzieciom i rodzicom. Sytuacji, w której dotychczas polecane rozwiązania nie mają nawet możliwości zaistnieć i konieczne jest wypracowanie nowych.
Gorąco polecamy książkę wszystkim dzieciom i rodzicom.
Od Wydawcy:
Naucz swoje dziecko, jak radzić sobie z codziennymi trudnościami. Razem z przedszkolakami Kubą i Lenką oraz ich przyjaciółmi odkryj proste sposoby na powrót do równowagi, gdy emocje biorą górę. Poznaj historie, które pokazują, że nie ma niegrzecznych dzieci – są tylko takie, którym skończyło się paliwo, czyli energia niezbędna do radzenia sobie z rozmaitymi bodźcami.
Dowiedz się, jak zmierzyć się z typowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym trudnościami takimi jak: marudzenie przy wychodzeniu do przedszkola, problemy w kontaktach z dawno niewidzianymi osobami, zazdrość o rodzeństwo, kłótnie z rówieśnikami, drażliwość po dniu pełnym wrażeń, unikanie mycia rąk, kłamanie, kłopoty z ubieraniem się.
Opowiadania uzupełnione są przez części dla dorosłych opiekunów. Powstały one we współpracy z dr Jagodą Sikorą, psychologiem dziecięcym i facylitatorką podejścia Self-Reg. Pomogą ci zrozumieć, skąd biorą się trudności dziecka, i wesprzeć najmłodszych tak, aby radzili sobie coraz lepiej i rozwijali zdolność do samoregulacji (ang. self-regulation), czyli przywracania równowagi w obliczu stresorów.
Po ogromnym sukcesie książki „Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” czas na nowe wyzwania i nowe wskazówki!