Zdrowa żywność – trendy i preferencje konsumentów w kontekście zakupów spożywczych online
W świecie zachodnim pierwsze masowe programy promujące dbałość konsumenta o zdrowie swoje oraz najbliższych zostały zainicjowane w latach 80 XX wieku w USA. Towarzyszyła im transformacja ówczesnego systemu gospodarczego oraz amerykańskiej polityki. Ożywienie gospodarcze i znaczna poprawa wyników ekonomicznych w istotny sposób stworzyły grunt dla dystrybucji idei prozdrowotnych. Poza programami stricte społecznymi, kreowanymi przez rząd, to właśnie narracje medialne wkomponowane w fabułę filmową silnie wpływały na percepcję problematyki zdrowego odżywiania wśród różnych grup społecznych. Ten trend dotarł również na nasz kontynent rozlewając się na jego różne regiony. Badania społeczne wskazują, że do podstawowych czynników mających wpływ na zachowania konsumentów na rynku zdrowej żywności należy świadomość zdrowotna, styl życia, czynniki demograficzne i społeczne.
Aspekt zdrowotny produktów spożywczych staje się coraz częściej fundamentalnym kryterium ich wyboru. Stosowanie przez hodowców i producentów hormonów wzrostu, antybiotyków, pestycydów, syntetycznych dodatków do żywności (nadających kolor, smak, konsystencję), jak również obawy związane z GMO (Genetically Modified Organism) budzą częste refleksie i dyskusje na temat zdrowia człowieka i jego wyborów (również etycznych).
Według raportu „Disruption and Uncertainty – State of Grocery Retail 2021” opublikowany przez McKinsey & Company oraz EuroCommerce – w okresie pandemii konsumenci zaczęli zwracać większą uwagą na poszukiwanie zdrowych i bezpiecznych produktów spożywczych. Centrum zakupowym stał się w tym przypadku internet. Jednym z liderów tego rynku
w Polsce jest sieć sklepów spożywczych TOPAZ, która od prawie 30 lat rozwija swój biznes w oparciu o placówki własne oraz franczyzowe. Marka TOPAZ to blisko 200 sklepów spożywczych, hale TOPAZ Cash&Carry dedykowane klientom detalicznym, jak również właścicielom biznesów z segmentu HoReCa (hotele, restauracje i bary, kawiarnie), centra logistyczne oraz sklepy internetowe z dostawą zakupów spożywczych do domu.
Supermarket online – zakupy spożywcze z dostawą do domu w Warszawie.
W sklepie internetowym warszawa.topaz24.pl dostępna jest oferta ponad pięciu tysięcy produktów z takich kategorii jak owoce i warzywa, nabiał, wędliny, świeże pieczywo, napoje, kawy i herbaty, mrożone ryby oraz wiele innych. Specjalnie dla miłośników zdrowej żywności stworzono specjalny dział oznaczony „zdrowa żywność”. Zaplecze logistyczne TOPAZ, na co dzień obsługuje również sklepy stacjonarne, dlatego stanowi gwarancję świeżości produktów. TOPAZ wyróżnia się jakością. Współpracuje z lokalnymi dostawcami. m.in. wędlin i mięs, soków, miodów, warzyw i owoców. Poza ofertą artykułów spożywczych
w sklepie internetowym warszawa.topaz24.pl można zamówić karmy i akcesoria dla zwierząt, alkohole, a także chemię domową,
Rozwój biznesu bez efektywnego prowadzenia sprzedaży online staje się coraz trudniejszy. W 2020 r. sprzedaż w internecie odnotowała wzrost na poziomie 55%. Przez pandemię sprzedawcy produktów spożywczych zostali zmuszeni szybko dostosować się do nowej sytuacji. Konsumenci oczekiwali dostaw zamówionych artykułów do domu oraz dostępności szerszego asortymentu. Według autorów wyżej wymienionego raportu należy spodziewać się, że ta zmiana będzie trwała.
Świadomi konsumenci przy wyborze żywności najczęściej zwracają uwagę na skład produktu (62,2%), termin przydatności do spożycia (93,7%) oraz cenę (63,6%) [Niewczas 2013]. Te same badania dostarczyły wiedzy, że informacje na temat konserwantów, kraju pochodzenia oraz HACCP/ /ISO 22000 były ważne dla osób w wieku powyżej 40 lat.
Odpowiednie zbilansowanie składników odżywczych w diecie stanowi kluczowy element i punk wyjścia do uzyskania dobrej kondycji organizmu. Przykładowo nadmierne spożycie wysoko przetworzonej żywności i dieta bogata w niewłaściwe tłuszcze (kwasy tłuszczowe nasycone i tłuszcze trans) znacznie obniżają kondycję psychofizyczną. Ich spożywanie
w konsekwencji może prowadzić do zaburzeń poznawczych, takich jak zapamiętywanie, koncentracja czy operacje logiczne. Dzięki licznym badaniom wiemy, że za poziom naszego samopoczucia odpowiadają dwa hormony: dopamina i serotonina. Elementem, który wpływa na poziom serotoniny są przede wszystkim węglowodany. W związku z tym w naszej diecie powinny znaleźć się owoce, warzywa, wieloziarniste produkty zbożowe, suche nasiona roślin strączkowych.
Jakie produkty zawierają węglowodany?
Poniżej zamieszczamy listę popularnych produktów zbożowych, owoców, warzyw i nasion roślin strączkowych
Produkty zbożowe / Węglowodany ogółem [g]w 100 g produktu / Błonnik [g]
Mąka pszenna typ 500 74,0 / 2,3
Chleb pszenny 54,3 / 2,7
Chleb graham 48,7 / 6,4
Makaron dwujajeczny 76,8 / 2,6
Kasza gryczana 69,3 / 5,9
Kasza manna 76,7 / 2,5
Płatki owsiane 69,3 / 6,9
Płatki kukurydziane 83,6 / 6,6
Ryż brązowy 76,8 / 8,7
Ryż biały 78,9 / 2,4
Owoce / Węglowodany ogółem [g]w 100 g produktu / Błonnik [g]
Agrest 11,8 / 3,0
Banan 23,5 / 1,7
Cytryna 9,5 / 2,0
Grejpfrut 9,8 / 1,9
Gruszka 14,4 / 2,1
Jabłko 12,1 / 2,0
Maliny 12,0 / 6,7
Porzeczki
czerwone 13,8 / 7,7
Truskawki 7,2 / 1,8
Śliwki 11,7 / 1,6
0,Warzywa / Węglowodany ogółem [g]w 100 g produktu / Błonnik [g]
Marchew 8,7 / 3,6
Ziemniaki 18,3 / 1,5
Pomidor 3,6 / 1,2
Burak 9,5 / 2,2
Cebula 6,9 / 1,7
Dynia 7,7 / 2,8
Kalafior 5,0 / 2,4
Kalarepa 6,5 / 2,2
Por 5,7 / 2,7
Ogórek 2,9 / 0,5
Papryka czerwona 6,6 / 2,0
Pietruszka (korzeń) 10,5 / 4,9
Sałata 2,9 / 1,4
Kapusta biała 7,4 / 2,5
Nasiona roślin strączkowych / Węglowodany ogółem [g]w 100 g produktu / Błonnik [g]
Fasolka szparagowa 7,6 / 3,9
Bób 14 / 5,8
Groch suchy 60,2 / 15,0
Ciecierzyca sucha 60,6 / 15,0
Ciecierzyca sucha 60,6 / 15,0
Groszek zielony 17,0 / 6,0
Fasola biała sucha 61,6 / 15,7
Groch suchy 60,2 / 15,0
Soja sucha 32,7 / 15,7
Spożywanie zdrowych produktów spożywczych, regularne ćwiczenia fizyczne, brak stresu i równowaga psychiczna, a także odpowiednie relacje między ludźmi sprzyjają zdrowiu
i długowieczności. Brzmi to trochę jak recepta na szczęśliwe i długie życie, ale w rzeczywistości natura nie zaoferowała nam alternatywy; przynajmniej jeszcze jej nie znamy, wiemy natomiast gdzie zaopatrywać się w zdrową żywność: sklep internetowy ze zdrową żywnością >