Nowa kampania edukacyjna – jedz owoce i warzywa
16 sierpnia 2011, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny
Coraz więcej Polaków stara się dbać o swoje zdrowie decydując się na dobrze zbilansowaną dietę. Jak wskazują badania stopniowo wzrasta nasza znajomość prawidłowych nawyków żywieniowych oraz wiedza na temat ich wpływu na zdrowie nasze i naszych rodzin.
Agencja HealthThink Public Relations zajmie się wdrożeniem kampanii edukacyjnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku II”, organizowanej przez Krajową Unię Producentów Soków. Projekt skierowany jest do uczniów klas I–III szkół podstawowych, nauczycieli, rodziców i ma na celu kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych wśród dzieci w wieku szkolnym.
HealthThink zajmuje się całościową koordynacją projektu. W ramach kampanii agencja wdroży program dla blisko 5 tys. szkół, opracuje materiały edukacyjne dla dzieci oraz materiały informacyjne skierowane do rodziców, nauczycieli i lekarzy oraz zorganizuje konkurs dla szkół promujący tę zasadę żywieniową. Na potrzeby programu agencja przygotowuje również film edukacyjny, grę komputerową i stronę internetową 5porcjiwszkole.pl oraz zajmuje się dystrybucją informacji o kampanii w mediach.
HealthThink zajmuje się całościową koordynacją projektu. W ramach kampanii agencja wdroży program dla blisko 5 tys. szkół, opracuje materiały edukacyjne dla dzieci oraz materiały informacyjne skierowane do rodziców, nauczycieli i lekarzy oraz zorganizuje konkurs dla szkół promujący tę zasadę żywieniową. Na potrzeby programu agencja przygotowuje również film edukacyjny, grę komputerową i stronę internetową 5porcjiwszkole.pl oraz zajmuje się dystrybucją informacji o kampanii w mediach.
Kampania rozpocznie się z początkiem września br. i będzie trwać do końca roku szkolnego w czerwcu 2012 r. Agencja HealthThink zdobyła kontrakt w drodze konkursu ofert, pokonując sześć innych agencji. Umowa została zawarta na półtora roku – do listopada 2012 r. Budżet kampanii wynosi 729 tys. zł netto. Nad projektem pracuje trzyosobowy zespół agencji, pod kierownictwem Marii Wierzbowskiej.
Pierwsza edycja kampanii dotarła do ponad 300 tys. dzieci w wieku 7–10 lat. Aż 57% kobiet zadeklarowało znajomość akcji promującej spożycie „warzyw, owoców lub soku”. Kampanii udało się odnieść liczne sukcesy – przede wszystkim zdecydowanie zwiększyć świadomość matek w kwestii zalecanej ilości dziennych porcji owoców i warzyw. Coraz więcej (już 33%) kobiet spożywa z reguły zalecane 5 porcji witamin. Pamiętają także, aby karmić w taki sposób swoje dzieci. Zgodnie z ich deklaracjami aż 31% najmłodszych zjada codziennie 5 porcji warzyw, owoców lub soku. Zmniejszyła się również grupa matek, które sądzą, że wystarczy spożywanie jednej owocowo-warzywnej porcji dziennie.
Oczywiście, brakuje jeszcze trochę do stanu idealnego, czyli świadomości konieczności codziennego spożywania 5 porcji warzyw, owoców lub soku wśród wszystkich. Trudno jednak nie zauważyć, że wiedza taka staje się coraz bardziej powszechna. Dzięki intensywnym działaniom edukacyjnym kampanii sięgamy częściej po witaminy w płynie – więcej, bo aż 29% dzieci pija soki, a ich mamy wiedzą, że sok może być dobrą i wygodną formą podania owocu, także do szkoły.
Udało się także przekonać mamy i dzieci do częstszego zjadania warzyw. Znacznie wzrosła grupa osób, które sięgają po nie co najmniej 2 razy dziennie! Takie zdrowe zwyczaje wprowadziło w swoich domach aż 48% kobiet, które najczęściej podają je w postaci surowej lub w sałatkach i na kanapkach, czyli umiejętnie włączając zdrowe porcje do codziennego żywienia. Cieszy szczególnie wzrost ilości warzyw na dziecięcych talerzach.
Sukcesem kampanii jest również coraz szersza świadomość, czym jest porcja. Wzrasta liczba osób zdających sobie sprawę, że już jedno średniej wielkości warzywo lub owoc stanowi zalecaną przez ekspertów porcję naturalnych witamin i składników mineralnych. Wysoka jest także świadomość, że tą porcją może być sok.
Udało się także przekonać mamy i dzieci do częstszego zjadania warzyw. Znacznie wzrosła grupa osób, które sięgają po nie co najmniej 2 razy dziennie! Takie zdrowe zwyczaje wprowadziło w swoich domach aż 48% kobiet, które najczęściej podają je w postaci surowej lub w sałatkach i na kanapkach, czyli umiejętnie włączając zdrowe porcje do codziennego żywienia. Cieszy szczególnie wzrost ilości warzyw na dziecięcych talerzach.
Sukcesem kampanii jest również coraz szersza świadomość, czym jest porcja. Wzrasta liczba osób zdających sobie sprawę, że już jedno średniej wielkości warzywo lub owoc stanowi zalecaną przez ekspertów porcję naturalnych witamin i składników mineralnych. Wysoka jest także świadomość, że tą porcją może być sok.
Ciągle jeszcze pozostaje sporo pracy do wykonania na polu edukowania Polaków na temat prawidłowych zasad żywieniowych. Pomimo pozytywnych efektów kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” zdarza nam się jeszcze zbyt rzadko sięgać po warzywa, owoce i soki. Część pytanych pań tłumaczyła rzadkie sięganie po owoce i warzywa zabieganiem i brakiem czasu. Pamiętajmy jednak, że nalanie soku do szklanki, pokrojenie pomidora na kanapkę, czy też dopakowanie jabłka do drugiego śniadania, to czynności, które zajmują chwilę, a mają wielkie znaczenie dla naszej kondycji i dobrego samopoczucia.
Na szczęście zdrowe zwyczaje coraz częściej panują w naszych rodzinach, a my pamiętamy by w domu, pracy i szkole mieć pod ręką pyszne soki oraz smaczne warzywno-owocowe przekąski. Pokazuje to, że prowadzenie w Polsce kampanii edukacyjnych dotyczących zasad zdrowego żywienia jest potrzebne i daje sukcesy. Jako konsumenci bowiem uczymy się szybko i chętnie przyjmujemy dobre nawyki. Wszystkim, którzy wraz z kampanią „5 porcji warzyw, owoców lub soku” poszerzyli swą wiedzę na temat zdrowej diety i zaczęli ją stosować, serdecznie gratulujemy i zachęcamy do zarażania zdrowymi pomysłami rodziny i znajomych. Niech witaminy będą z Wami!
Na szczęście zdrowe zwyczaje coraz częściej panują w naszych rodzinach, a my pamiętamy by w domu, pracy i szkole mieć pod ręką pyszne soki oraz smaczne warzywno-owocowe przekąski. Pokazuje to, że prowadzenie w Polsce kampanii edukacyjnych dotyczących zasad zdrowego żywienia jest potrzebne i daje sukcesy. Jako konsumenci bowiem uczymy się szybko i chętnie przyjmujemy dobre nawyki. Wszystkim, którzy wraz z kampanią „5 porcji warzyw, owoców lub soku” poszerzyli swą wiedzę na temat zdrowej diety i zaczęli ją stosować, serdecznie gratulujemy i zachęcamy do zarażania zdrowymi pomysłami rodziny i znajomych. Niech witaminy będą z Wami!
W badaniu przeprowadzonym w kwietniu 2010 roku ankieterzy rozmawiali z grupą 300 kobiet, tak samo liczebną, jak i we wcześniejszych etapach badawczych (grudzień 2008, kwiecień 2009). Z rozmów tych wynikło, iż:
– 57% matek zna kampanię promującą spożycie „warzyw, owoców lub soku”
– 33% matek deklaruje spożywanie 5 owocowo-warzywnych porcji dziennie
– 64% matek uważa dostarczenie witamin za największą korzyść płynącą ze spożycia warzyw, owoców lub soku
– 51% matek potwierdza, że warzywa, owoce i soki to dla nich źródło zdrowia
– 92% dzieci zjada warzywa i owoce w postaci surowej
– 29% dzieci pija soki – to wzrost aż o 10% w porównaniu z badaniem w chwili startu kampanii
– 15% matek pamięta by dawać dzieciom sok do szkoły (wzrost z 7% w chwili startu kampanii)
– 59% matek deklaruje, że warzywa i owoce należy spożywać przynajmniej 3 razy każdego dnia
– 48% matek i 43% dzieci jada warzywa przynajmniej 2 razy dziennie
– 32% matek jada owoce przynajmniej 3 razy dziennie
– 44% matek wie, że pojedynczy owoc lub warzywo jest jedną z porcji. Stanowi to wzrost aż o 10% w trakcie trwania kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.
– 33% matek deklaruje spożywanie 5 owocowo-warzywnych porcji dziennie
– 64% matek uważa dostarczenie witamin za największą korzyść płynącą ze spożycia warzyw, owoców lub soku
– 51% matek potwierdza, że warzywa, owoce i soki to dla nich źródło zdrowia
– 92% dzieci zjada warzywa i owoce w postaci surowej
– 29% dzieci pija soki – to wzrost aż o 10% w porównaniu z badaniem w chwili startu kampanii
– 15% matek pamięta by dawać dzieciom sok do szkoły (wzrost z 7% w chwili startu kampanii)
– 59% matek deklaruje, że warzywa i owoce należy spożywać przynajmniej 3 razy każdego dnia
– 48% matek i 43% dzieci jada warzywa przynajmniej 2 razy dziennie
– 32% matek jada owoce przynajmniej 3 razy dziennie
– 44% matek wie, że pojedynczy owoc lub warzywo jest jedną z porcji. Stanowi to wzrost aż o 10% w trakcie trwania kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.
Za: www.marketing-news.pl, www.5porcji.pl.