„Zrelasuj się”

26 sierpnia 2011, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny
Lasy Państwowe przeprowadziły badania pod nazwą „Zestresowana Polska„. Wynika z nich, że bardziej zestresowane są kobiety, a głównym źródłem napięć nerwowych jest praca. Wspaniałym sposobem na stres może być… las!
Ruszyła więc wakacyjna kampania promocyjna Lasów Państwowych „Zrelasuj się”. Pod tym hasłem kryje się szereg działań mających uświadomić zagrożenia wynikające z codziennego stresu oraz wskazać na las jako na najlepsze „centrum dla skołatanych nerwów”. Kampania prowadzona jest wielotorowo, a skierowana głównie do mieszkańców dużych miast.
Jej merytorycznym aspektem jest obszerny raport „Zestresowana Polska pokazujący, kiedy i dlaczego się denerwujemy oraz jak powinniśmy walczyć ze stresem. Na zlecenie Lasów Państwowych zostało przeprowadzone badanie na osobach z miast powyżej 500 tys. mieszkańców, na jego podstawie opracowano tekst raportu oraz infografikę.
Z raportu wynika, że częściej na stres narażone są kobiety. Najczęstszym źródłem napięć jest praca i związane z nią sytuacje, takie jak zła atmosfera czy niskie zarobki.
Niezwykle istotne jest uświadomienie wszystkim, że wykonując nawet najbardziej stresującą pracę, stres można redukować. Zapytani o swoje sposoby walki ze stresem, respondenci najczęściej wskazywali używki, np. alkohol czy papierosy, odcięcie się poprzez sen, oglądanie telewizji, czytanie książek, słuchanie muzyki czy granie w gry komputerowe. Co niepokoi, zdecydowanie rzadziej badani wskazywali o wiele bardziej konstruktywne metody radzenia sobie ze stresem, np.: regenerację w lesie czy wyjazd za miasto. Tymczasem pobyt w lesie to najbardziej uniwersalny, dostępny dla wszystkich sposób na osiągniecie równowagi psychicznej i fizycznej.
Respondentów nie trzeba specjalnie przekonywać o pozytywnych aspektach pobytu w lesie. Cisza i spokój, świeże powietrze i możliwość odstresowania się to trzy najczęściej wskazywane zalety. Zaraz za nimi znalazło się odcięcie od głośnego miasta. Dla kobiet szczególne znaczenie miał kontakt z przyrodą i możliwość „naładowania akumulatorów”.
Badani w zdecydowanej większości stwierdzali, że chcieliby częściej odwiedzać las. Jako powody wskazywali potrzebę obcowania z naturą, bardzo dobre samopoczucie w lesie czy to, że las jest dzięki możliwości wyciszenia się jest świetnym sposobem na pozbycie się stresu. Padały również odpowiedzi o potrzebie zmiany otaczającego środowiska ze względu na mieszkanie w mieście.
Raport unaocznia, jak wielu Polaków mieszkających w miastach żyje w stresie. Próbujemy walczyć z nim doraźnymi środkami, które pozwalają zapomnieć o problemach dnia codziennego, ale w dłuższej perspektywie nie pomagają, a czasami wręcz wpływają destrukcyjnie na organizm. Jak pokazują wyniki badania, las traktowany jest jako miejsce bardzo atrakcyjne, warto więc zadbać o jego szerszą promocję i zachęcenie zestresowanych rodaków do częstszego korzystania z niego.
W warszawskim metrze, z wykorzystaniem promocyjnych billboardów, prowadzona jest kampania outdoorowa, większość działań rozgrywa się jednak w Internecie, w serwisie czaswlas.pl oraz w profilu na Facebooku, gdzie można też zagrać w grę zręcznościową „Las Minute”.
Wrocławska agencja interaktywna Ideacto była odpowiedzialna za cały przebieg kampanii od fazy koncepcyjnej, przez wszystkie etapy realizacji akcji billboardowej, kręcenia klipu, tworzenia gry oraz opracowywania raportu i infografiki.

Co można robić pośród drzew i śpiewu ptaków? Źródłem inspiracji może być serwis prowadzony przez Lasy Państwowe www.czaswlas.pl.
www.lasy.gov.pl, www.marketing-news.pl