Zagadki fizyczne
Seria: Poznajemy
Jerzy Kunicki
Czy statek może płynąć pod górę? Jak urwać ręcznik z rolki jedną ręką? Jak najszybciej wylać płyn z butelki? Te i inne równie ciekawe pytania dotyczą naszego codziennego życia. Mało kto, zdaje sobie jednak sprawę, że wszystkie te sytuacje da się łatwo wyjaśnić prawami fizyki. A tym samym odpowiedzieć na szereg ciekawych pytań…
Fizyka jest bowiem fantastyczną dziedziną nauki, wystarczy jedynie chcieć szerzej otworzyć oczy. Za jej pomocą można „czarować”, np. włożyć jajko do butelki, albo monetę do szklanki bez używania rąk, połączyć szklanki, zrobić warstwową herbatę lub wywoływać dżina z butelki. I autor pokazuje nam jak tego dokonać. I to wcale nie jest trudne, a nawet nie wymaga posiadania czarodziejskiej różdżki czy umiejętności Harrego Pottera…
Autor oferuje nam jeszcze więcej, bowiem nie tylko stawia intrygujące pytania i odpowiada na nie, nie tylko prezentuje szereg „magicznych” eksperymentów, ale równocześnie nakazuje nam ruszyć głową i na podstawie wykresów, sugestii czy trafnych podpowiedzi samemu odkrywać sedno sprawy. Nie podaje nam więc wiedzy na tacy, ale pobudza ciekawość i stymuluje procesy myślowe. Pomysł jest fantastyczny, bowiem udzielenie odpowiedzi, każdemu sprawia przyjemność, właśnie przez fakt, samodzielnego rozwiązania zagadki. Autor podaje także te nieco trudniejsze rozwiązania, objaśnia je i nawet podaje wzory, które tłumaczą dane zjawisko. Już widzę grymas niezadowolenia, na twarzy większości uczniów, którzy nienawidzą wzorów, twierdząc że jest to nikomu do niczego nie potrzebne. Jako człowiek dorosły i nieco bardziej zainteresowany naukami ścisłymi niż przeciętnie, muszę podkreślić, że wynika to z niezrozumienia i bardzo niekorzystnej dla uczniów sytuacji, kiedy nauczyciel nie potrafi przemawiać do klasy językiem wzbudzającym ciekawość i zainteresowanie. Nie potrafi z prawdziwą pasją i zaangażowaniem objaśniać zjawisk, tylko podaje encyklopedyczne i suche fakty. Książka „Zagadki fizyczne” przełamuje ten stereotyp i otwiera przed młodzieżą kalejdoskop zjawisk i fizycznych niezwykłości, które tłumaczą cudowny świat, w którym żyjemy. A jeśli trudno Wam pojąć, wzory i ich znaczenie pomyślcie tylko, że bez algorytmów i kodów (czyli poniekąd wzorów), nigdy nie byłoby komputerów, czy telefonów komórkowych, a dla młodzieży taka wizja rzeczywistości wydaje się być jedynie sennym horrorem.
Często spotykam się też z twierdzeniem, że fizyka nie jest domeną kobiet. Oczywiście też mam odmienne zdanie na ten temat. Dlatego nie mam problemu z wyjaśnieniem różnych zjawisk i umiem odpowiedzieć na takie pytania, jak np.: Dlaczego kurz zbiera się nad kaloryferem? Gdzie herbata smakuje lepiej w górach czy na nizinach? Jak podrzucać naleśnik aby odwrócił się na drugą stronę? Jak otworzyć paczkę z makaronem? Jak uratować przesolone ziemniaki? I oczywiście na wiele innych też. Jeśli jesteś zatem ciekawy i chociaż odrobinę zaintrygowany postawionymi pytaniami, koniecznie musisz zaglądnąć do tej znakomitej lektury. Sama jestem zachwycona poziomem merytorycznym książki, fantastycznym ujęciem i przedstawieniem problemów, a także wydaniem, które poprzez swoją przejrzystość i estetykę zachęca do studiowania, natychmiast po wzięciu jej do ręki. To jedna z najlepszych książek dla młodzieży (ale nie tylko!), jakie udało mi się czytać i z pełnym przekonaniem uważam, że tak opracowana pozycja przypadnie do gustu wszystkim, nawet tym, którzy są „święcie przekonani”, że fizyka nie jest dla nich. Polecam gorąco, do studiowania, eksperymentów i poznawania świata z ciekawością, a nawet pasją i radością na jaką zasługuje. Dostrzeganie pewnych zjawisk i umiejętność ich wyjaśnienia na pewno zadowoli każdego, nawet zupełnie zwyczajnego Kowalskiego.
Fizyka jest bowiem fantastyczną dziedziną nauki, wystarczy jedynie chcieć szerzej otworzyć oczy. Za jej pomocą można „czarować”, np. włożyć jajko do butelki, albo monetę do szklanki bez używania rąk, połączyć szklanki, zrobić warstwową herbatę lub wywoływać dżina z butelki. I autor pokazuje nam jak tego dokonać. I to wcale nie jest trudne, a nawet nie wymaga posiadania czarodziejskiej różdżki czy umiejętności Harrego Pottera…
Autor oferuje nam jeszcze więcej, bowiem nie tylko stawia intrygujące pytania i odpowiada na nie, nie tylko prezentuje szereg „magicznych” eksperymentów, ale równocześnie nakazuje nam ruszyć głową i na podstawie wykresów, sugestii czy trafnych podpowiedzi samemu odkrywać sedno sprawy. Nie podaje nam więc wiedzy na tacy, ale pobudza ciekawość i stymuluje procesy myślowe. Pomysł jest fantastyczny, bowiem udzielenie odpowiedzi, każdemu sprawia przyjemność, właśnie przez fakt, samodzielnego rozwiązania zagadki. Autor podaje także te nieco trudniejsze rozwiązania, objaśnia je i nawet podaje wzory, które tłumaczą dane zjawisko. Już widzę grymas niezadowolenia, na twarzy większości uczniów, którzy nienawidzą wzorów, twierdząc że jest to nikomu do niczego nie potrzebne. Jako człowiek dorosły i nieco bardziej zainteresowany naukami ścisłymi niż przeciętnie, muszę podkreślić, że wynika to z niezrozumienia i bardzo niekorzystnej dla uczniów sytuacji, kiedy nauczyciel nie potrafi przemawiać do klasy językiem wzbudzającym ciekawość i zainteresowanie. Nie potrafi z prawdziwą pasją i zaangażowaniem objaśniać zjawisk, tylko podaje encyklopedyczne i suche fakty. Książka „Zagadki fizyczne” przełamuje ten stereotyp i otwiera przed młodzieżą kalejdoskop zjawisk i fizycznych niezwykłości, które tłumaczą cudowny świat, w którym żyjemy. A jeśli trudno Wam pojąć, wzory i ich znaczenie pomyślcie tylko, że bez algorytmów i kodów (czyli poniekąd wzorów), nigdy nie byłoby komputerów, czy telefonów komórkowych, a dla młodzieży taka wizja rzeczywistości wydaje się być jedynie sennym horrorem.
Często spotykam się też z twierdzeniem, że fizyka nie jest domeną kobiet. Oczywiście też mam odmienne zdanie na ten temat. Dlatego nie mam problemu z wyjaśnieniem różnych zjawisk i umiem odpowiedzieć na takie pytania, jak np.: Dlaczego kurz zbiera się nad kaloryferem? Gdzie herbata smakuje lepiej w górach czy na nizinach? Jak podrzucać naleśnik aby odwrócił się na drugą stronę? Jak otworzyć paczkę z makaronem? Jak uratować przesolone ziemniaki? I oczywiście na wiele innych też. Jeśli jesteś zatem ciekawy i chociaż odrobinę zaintrygowany postawionymi pytaniami, koniecznie musisz zaglądnąć do tej znakomitej lektury. Sama jestem zachwycona poziomem merytorycznym książki, fantastycznym ujęciem i przedstawieniem problemów, a także wydaniem, które poprzez swoją przejrzystość i estetykę zachęca do studiowania, natychmiast po wzięciu jej do ręki. To jedna z najlepszych książek dla młodzieży (ale nie tylko!), jakie udało mi się czytać i z pełnym przekonaniem uważam, że tak opracowana pozycja przypadnie do gustu wszystkim, nawet tym, którzy są „święcie przekonani”, że fizyka nie jest dla nich. Polecam gorąco, do studiowania, eksperymentów i poznawania świata z ciekawością, a nawet pasją i radością na jaką zasługuje. Dostrzeganie pewnych zjawisk i umiejętność ich wyjaśnienia na pewno zadowoli każdego, nawet zupełnie zwyczajnego Kowalskiego.
Marta D.
Książkę poleca Wydawnictwo DEMART, do kupienia tutaj:
http://www.demart.com.pl/new_product/51,zagadki-fizyczne–seria-poznajemy.html
http://www.sklep.polskaniezwykla.pl/seria-poznajemy/75209-zagadki-fizyczne-seria-poznajemy-9788374277181.html
http://www.demart.com.pl/new_product/51,zagadki-fizyczne–seria-poznajemy.html
http://www.sklep.polskaniezwykla.pl/seria-poznajemy/75209-zagadki-fizyczne-seria-poznajemy-9788374277181.html
Inne tytuły serii:
www.demart.com.pl
Nasze recenzje:
https://urodaizdrowie.pl/zagadki-przyrodnicze-recenzja
https://urodaizdrowie.pl/zagadki-historyczne-recenzja
Od Wydawnictwa:
Dlaczego uczniowie nie lubią fizyki? Pytanie to spędza sen z powiek wielu nauczycielom poszukującym dróg dotarcia do młodych umysłów. Odpowiedzi pewnie jest tyle ile osób, które próbują je sformułować. Moja odpowiedź jest taka, że za często zapominamy o tym, iż nie wszyscy uczniowie urodzili się po to, aby zostać fizykami. Nie wszyscy muszą biegle posługiwać się matematycznym aparatem tej pięknej nauki i nie wszyscy doznają dreszczy emocji rozwiązując kolejne zadania. Wszyscy natomiast powinni widzieć, że większość codziennych czynności, większość narzędzi jakimi się posługujemy, większość zabaw w jakich uczestniczymy, a także większość naszych interakcji ze światem zewnętrznym to mniej lub bardziej uświadomione uczestnictwo w procesach i zjawiskach fizycznych. Jeśli tak, to czy jest coś piękniejszego niż świadome uczestniczenie w tym wspaniałym, codziennym poznawaniu świata?
Zagadki fizyczne
Seria Poznajemy
Autor: Jerzy Kunicki
ISBN: 978-83-7427-718-1
Format: 202 x 290
Liczba stron: 80
Oprawa: twarda
Cena promocyjna: 17,91zł z VAT
ISBN: 978-83-7427-718-1
Format: 202 x 290
Liczba stron: 80
Oprawa: twarda
Cena promocyjna: 17,91zł z VAT
Serdecznie dziękujemy Wydawnictwu DEMART za udostępnienie egzemplarza promocyjnego
Redakcja